member review
Game
Auteur: Nathan Drake
Geplaatst op: 10 december 2009 om 15:25
Laatst gewijzigd op: 10 december 2009 om 15:36

Assassin's Creed 2

Member Review | 10 december 2009 - Nu de koude winter in aantocht is, is het tijd voor een boottochtje in het middeleeuwse Venetië, een ritje te paard op het Toscaanse platteland en een beetje kuieren in je prachtige villa. Maar... er is ook nog een heleboel werk te doen; naast het schrijven van deze review heb ik met volle teugen genoten van deze fantastische game. Assassin’s Creed II is terug van weggeweest en heeft me weten te verrassen met een combinatie van spanning, avontuur en zelfs humor.

Verhaal

Het verhaal van Assassin’s Creed II gaat verder bij waar het eerste deel ophield. Subject 17, Desmond Miles, weet samen met zijn bondgenoot Lucy te ontsnappen uit Abstergo. Deze passage uit het spel vind ik niet bijzonder goed uitgewerkt en zelfs een beetje saai. Desmond krijgt meer dreunen te verwerken dan dat hij er zelf weet uit te delen en de hoeveelheid wachters die je tegenkomt op sommige plaatsen is nogal ongeloofwaardig.
Eenmaal in de Animus 2.0 kon het echte werk dan ook beginnen. Dit maal echter speel je niet meer in de huid van de arrogante Syriër Altaïr, nee nu speelt het verhaal zich verder af bij Ezio Auditore, de jonge afstammeling van een rijke bankiersfamilie uit Firenze. Ezio leidt een onbezorgd leventje maar al snel komt hij erachter dat er een samenzwering op touw is gezet tegen zijn familie en heel Italië...
Ook leuk aan de game is dat er vaak wordt verwezen naar punten uit het vorige deel waardoor je extra gemotiveerd zult worden om meer te weten te komen over Altaïr, Subject 16 en de geheimzinnige “waarheid”. Een van de sterke punten van de game is dan ook het geweldig meeslepende verhaal.

Gameplay

De gameplay is nog steeds als vanouds; vechten, free-runnen en paardrijden zijn de voornaamste gameplay elementen uit het spel. Voor het free-runnen heb je volgende steden (elk met hun typische kenmerken) tot je beschikking: Firenze, Venetië en een deel van Rome. Daarnaast heb je ook je eigen villa op het Toscaanse platteland en een soort van moerasland, Forli genaamd. Af en toe zijn er wel eens pop-ups; boten, mensen of kleine gebouwen die uit het niets in je gezichtsveld verschijnen. Dit stoort echter helemaal niet tijdens het spelen van de game.
Jammer genoeg laat het klimwerk wel soms wat steekjes vallen. Ezio is niet altijd even gehoorzaam en wanneer je brein én joystick links sturen, wil hij wel eens de andere kant opklimmen waardoor hij een paar seconden later honderd meter lager op de grond ligt te kreunen van de pijn.
Het vechtsysteem op zich is niet veel veranderd ten opzichte van deel een. Nog steeds is het vrij simpel en veel uitdaging zul je er dus niet aan beleven. Je hoeft eigenlijk gewoon de hele tijd te counteren en de wachters zullen de rest wel voor je doen. Ze werpen zich een voor een op je zwaard en geven niet echt de indruk samen te werken. Toch zijn er ook goede dingen te vertellen over het vechten: dankzij het ontcijferen van “codex pages” kan Ezio zijn wapens upgraden en omvormen tot bijvoorbeeld een double hidden blade, een poison blade en zelfs een hidden gun! Denk nu niet dat je a la Rambo door de steden zal kunnen lopen, de hidden gun heeft een beperkte munitie en het duurt wel even om te richten. Daardoor is de balans in het gevecht niet verloren gegaan met de uitvinding van dit vuurwapen.



Dommeriken

Je hebt slimme mensen, en je hebt minder slimme mensen. Maar in Assassin’s Creed II heb je vooral domme wachters. Het AI laat veel te wensen over: wachters die gewoonweg blijven staan terwijl je op een aantal meter afstand hun collega’s staat af te slachten, wachters die het leuk vinden jou in een massagevecht te negeren, wachters die zich laten ineenslaan door een van hun vergiftigde medesoldaten en daar geen problemen mee hebben,... Vaak verpest dit domme gedrag van hen de sfeer in de game. Ik heb bijvoorbeeld net de doge van Venetië vermoord; de hele stad staat op stelten, overal paniek en chaos en daar staan ze dan, twee wachters die stokstijf tegen een muur staan en niets gezien hebben.

Sfeer in de game

De manier waarop de middeleeuwse wereld tot leven komt is schitterend. Grafisch is de game misschien al een beetje achterhaald, maar de omgevingen zijn gewoonweg te mooi voor woorden. Venetië met zijn vele gondels, Toscane met zijn heldergroene grassen en zelfs Forli met zijn grauwe moerassen zijn een lust voor het oog en zullen je zeker weten te betoveren.
Ook de voice acting is geweldig: de Engelse taal doorspekt met de Italiaanse woorden doen zeker goed aan de sfeer van de game. De reacties van de bevolking of van de wachters wanneer jij een van hun huizen beklimt zijn eveneens een schot in de roos met zinnen als: “Has he drunk?” of “Do I know you?”.

Repetitief? Repetetief?

Het grote minpunt aan Assassin’s Creed was de repetitieve gameplay. Ubisoft heeft echter geluisterd naar de kritiek en heeft beslist het over een andere boeg te gooien qua missiestructuur. Een betere boeg, om precies te zijn.
De missies zelf zijn heel wat afwisselender en deze keer zijn er ook heel wat zijmissies die een heel stuk leuker zijn om te spelen dan in deel een. Zo heb je extra assassinations, races, vuistgevechten,... Ook heb je nu de mogelijkheid bepaalde items zoals veren, codex pages en glyphs te verzamelen. Deze dingen zijn allemaal zeer interessant en verlengen de speelduur van de game met een aanzienlijk aantal uren. Daarnaast bevinden er zich ook zes verschillende assassin tombs in de game, die verspreid zijn over alle steden. Deze grafkelders zullen je waarschijnlijk qua gameplay doen denken aan de goeie, oude Prince of Persia games.



Middeleeuwse economie

Meteen heeft Ubisoft ook gezorgd voor een klein economisch systeem. Door missies te voltooien, schatten te ontdekken en zelfs boodschappers onderuit te halen, verdien je geld dat je dan weer kan uitgeven aan nieuwe armor, nieuwe wapens, huurlingen, courtisanes (zeg maar gezelschapsdames) en nog veel meer. Dit is leuk bedacht en zorgt voor nog meer variatie in de game. Je hebt bijvoorbeeld ook je eigen villa met dorp die je kan renoveren door de stadsarchitect een beetje geld te lenen. Een goede investering, want de winkeleigenaars zullen je weten te belonen met fikse kortingen op hun producten wanneer jij ervoor kan zorgen dat er wat meer bezoekers over de vloer komen.
Er zijn vier soorten winkels: de smid, de geneesheer, de klerenmaker en de kunsthandelaar. Bij elk van hen kan je verschillende voorwerpen en/of stoffen kopen, mits je een succesvolle assassin bent natuurlijk!
plus- en minpunten
Verhaal
Omgevingen zijn prachtig...
Voice acting
Free roaming
Speelduur
Domme AI
...maar gezichten trekken op geen meter
Weinig uitdaging
Af en toe pop-ups
conclusie
Totaal score: 88 Assassin's Creed II is geworden wat ik ervan verwacht had en nog veel meer. Ubisoft heeft duidelijk geluisterd naar de kritiek en heeft op alle punten de game weten te verbeteren, hetgeen men ook verwacht van een opvolger. De game heeft ook z'n minpunten, maar deze wegen gewoon niet op tegen de pluspunten hiervan. Een welverdiende score, zou ik zo zeggen.
Must-have
reacties
#283052  | 10 december 2009 15:27 - Nathan Drake
Avatar van Nathan Drake
Reacties: 323
Zo! Geef gerust kritiek zodat ik weet waar ik aan moet werken bij een volgende review
#283142  | 10 december 2009 20:53 - SgtGohan
Avatar van SgtGohan
Reacties: 2.659
er valt weinig kritiek te geven vind ik zelf, topreview. heb zelf het spel ook net uitgespeeld en ben het eens over de AI
#283154  | 10 december 2009 21:59 - Taiyuan
Avatar van Taiyuan
Reacties: 802
goeie review, terecht cijfer, imo.
#283158  | 10 december 2009 22:33 - JMitnik
Avatar van JMitnik
Reacties: 45
Ik weet niet waarom, maar ik vind het altijd prettig om jou reviews te lezen. Ga zo door!
#283248  | 11 december 2009 13:35 - Doncapi
Avatar van Doncapi
Reacties: 1.023
Hele goede review! Leest lekker weg. Ga zo door.
#283385  | 12 december 2009 09:53 - Mr thomyhomy
Avatar van Mr thomyhomy
Reacties: 88
goeie review
#286214  | 1 januari 2010 15:24 - badgirl_xD
Standaard avatar
Reacties: 15
leuk geschreven, mooie review
#286450  | 4 januari 2010 14:49 - TFX360
Avatar van TFX360
Reacties: 381
Nice tnx!
#286723  | 5 januari 2010 16:53 - Nathan Drake
Avatar van Nathan Drake
Reacties: 323
Bedankt allemaal
Dit motiveert zeker om nog te schrijven...
#287758  | 9 januari 2010 21:58 - Glenno
Avatar van Glenno
Reacties: 62
Je review leest als een trein! Goede review en ik lees je reviews overigens heel graag!
#288066  | 11 januari 2010 18:17 - Sentinel
Avatar van Sentinel
Reacties: 1.201
Prima review Nate, strak uitgewerkt en elk onderdeel goed behandeld. Keep up the good work ;]
#288263  | 12 januari 2010 15:23 - Lieneke
Avatar van Lieneke
Reacties: 133
Knap werk, tof om te lezen.
#291823  | 29 januari 2010 06:54 - wendyh28
Avatar van wendyh28
Reacties: 34
prima review heb de game bijna uitgespeeld en ben het wel eens met klimmen en springen dat dat niet helemaal goed loopt....
#294452  | 13 februari 2010 12:52 - viction
Avatar van viction
Reacties: 124
Mooie review moet nog 2 trophies voor platina en klopt zeker
alleen misschien een domme vraag maar waar staat AI precies voor weet wel wat het is maar waar staat het voor
#294547  | 14 februari 2010 10:08 - Nathan Drake
Avatar van Nathan Drake
Reacties: 323
AI staat voor Artificial Intelligence
En bdankt allemaal voor de positieve reacties

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal Studios
Uitgever: Ubisoft
Meer info
Genre(s): Action
Adventure
Aantal spelers: -
Release: 19 november 2009
Stats
Aantal keer in collectie: 103
Aantal keer in wenslijst: 83
Boxshot
gerelateerde media