PlayStation Only
member review
Game
Auteur: Deem
Geplaatst op: 23 oktober 2010 om 07:46
Laatst gewijzigd op: 24 oktober 2010 om 05:01

inFamous

Member Review | 23 oktober 2010 - Superkrachten, we dromen er allemaal wel eens over. Maar hoevaak droom je dat je die verkrijgt door een hele stad op te blazen en de ondergang in te storten? Niet vaak, neem ik aan. En toch gebeurt het Cole McGrath, een van de meest ongelukkige postbodes die je ooit zult zien.

Story
Het verhaal in inFamous is erg meeslepend, hoewel je er aan het begin met minimale uitleg aan begint. Aanvankelijk is dat logisch, want je weet natuurlijk ook niet alles na zo'n explosie, maar zelfs daarna blijft alles een beetje vaag. Voornamelijk wat je vijanden betreft. Je komt namelijk al snel de 'Reapers' tegen, waar van wordt uitgelegd dat het voor de explosie gewoon straatbendes waren en dat ze na de explosie de macht zo'n beetje gegrepen hebben. Alleen zijn het geen gewone hangjongeren, maar enigszins gemuteerde hangjongeren, en hoe dat komt wordt dus weer niet uitgelegd. Voor mij is het nu nog een mysterie.

Voor de rest zit het verhaal wel snor. Er zitten een paar goeie plottwists in, en het zijn voor de verandering eens niet van die clichés die je al vanaf het begin van de game aan ziet komen. Een ander minpunt vind ik dat het niet zoveel uitmaakt hoe je inFamous speelt. Je krijgt wel morele keuzes, maar voor het verhaal boeit het vrij weinig. Ik heb eerst de kwaadaardige route genomen, en toen heeft het verhaal echt een diepe indruk op me gemaakt. Toen ik daarna echter op het rechte pad ging verschilde het bijna niets, op wat reacties van Cole en zijn omgeving na. Het resultaat is altijd hetzelfde, alleen de totstandkoming niet. Aan de ene kant ben ik daarom teleurgesteld, maar zonder bepaalde gebeurtenissen zou het spel ook niet hetzelfde zijn, dus je kunt het ze ook niet echt kwalijk nemen.
Over het algemeen houdt het verhaal je gemotiveerd om te blijven spelen en voelde ik me verbonden met Cole. En als dat niet is wat een verhaal hoort te doen, dan weet ik het ook niet meer.

Gameplay
Allereerst heb je in deze game een enorme vrijheid om te bewegen. Alles wat je ziet valt te beklimmen. Grotendeels tenminste. Cole is goed, maar ook hij doet onder voor de zwaartekracht. Meestal dan. Maar goed. Elektriciteitskabels, lantaarnpalen, hekjes, noem maar op. Cole kan overal aan hangen of op staan. Terwijl je springt of zweeft etc. wordt je ook naar objecten in getrokken bij wijze van spreken, waardoor van object naar object springen niet alleen leuk, maar ook makkelijk om te doen is. Als klacht wordt vaker gegeven dat dit lastig is als je weer terug naar de begane grond wil, omdat Cole dan alsnog overal aan zou gaan hangen, maar dat is gewoon onzin. Als je gewoon ergens vanaf springt, zal Cole nergens heen grijpen. Als je aan de top van een gebouw hangt en jezelf naar beneden blijft laten vallen, grijpt Cole natuurlijk naar ieder vensterbankje etc. wat hij kan vinden. Maar omdat de superheld in spe toch iedere val, ongeacht de hoogte, overleeft, is dit een idiote manier om het te doen. Ik heb de hele game drie keer uitgespeeld zonder hier ook maar één probleem mee te hebben.


"Sorry jongens, volgens mij moet ik de startkabel power nog even unlocken!"


Moving on, want parkour is slechts één deel van de gameplay. Het andere deel is, natuurlijk, Cole's elektrische superkrachten. Nou. Die zijn nogal vet. De meeste hiervan gebruik je terwijl je richt, waardoor inFamous tijdens gevechten een soort third person shooter wordt. Gecombineerd met de andere moves zorgt dit voor een leuke en unieke manier om je vijanden te lijf te gaan. Weer is het leuk en vooral niet moeilijk om indrukwekkende aanvallen te gebruiken en hierdoor krijg je een gevoel van superioriteit ten opzicht van de mensen om je heen. Of je die superioriteit echter gebruikt om ze te beschermen of om ze te terroriseren is natuurlijk geheel aan jou en de keuze die je maakt bepaalt ook welke krachten er tot je beschikking staan. Zo zal je als evil character veel verwoestende aanvallen krijgen, omdat omstaanders je toch niet boeien. Als good character zal je juist veel nauwkeurige aanvallen krijgen, omdat jij de onschuldigen natuurlijk ook niet wil verwonden.
En toch voelt Cole niet overpowered. Je bent superieur, maar niet onsterfelijk. Je zult een aantal keer dood gaan in deze game, en je zult ook merken dat je vijanden sterker worden en jouw aanvallen steeds minder effect hebben. Gelukkig voor Cole dus dat er wel vrolijk rondgestrooid wordt met nieuwe en krachtigere aanvallen, die ook nog eens upgradebaar zijn. Zo heb je dus altijd wel iets om te verkennen. Of dat nou een nieuw gebied is of een nieuwe kracht.

Naast dit alles valt er ook nog iets te verzamelen. Normaal hou ik daar niet zo van, maar of het nou door de awesomeness van deze game kwam of door de bruikbaarheid van de collectables, ik heb vrijwel alles verzameld in inFamous. Met bruikbaarheid bedoel ik dat Cole sterker wordt door bepaalde items, en dat is altijd een motivatie. Door deze items kan hij meer elektriciteit in zijn lichaam opslaan, en dat zul je zeker tegen het einde nodig hebben als je de zwaardere aanvallen tot je beschikking hebt, want deze gebruiken natuurlijk ook veel meer energie.


Maak kennis met een van je grootste bondgenoten uit inFamous.. de lantaarnpaal.



Toen ik voor het eerst hoorde dat je Cole ook zou moeten opladen vond ik dat ook een beetje een teleurstelling, want toen kreeg ik het idee dat je heel erg terughoudend zou moeten zijn met je elektriciteit, maar Empire City is vol met apparaten die Cole kan aftappen zodat jij volop door kunt blijven gaan. Accu's van langsrijdende auto's, lantaarnpalen, you name it. Last but not least leeft Empire City ook. Er gebeurt altijd wel iets. Mensen zullen je voor hulp komen vragen als je een good guy bent, en je met bakstenen beginnen te bekogelen als je iets minder aardig voor ze bent geweest. Serieus, ik ben niet echt aardig tegen ze geweest, maar BAKSTENEN? Beetje cru, vinden jullie niet? Anyway, je kunt beter ook wegblijven uit gebieden die nog niet onder controle zijn, want hier zwermt het van de vijanden, en vliegen je de kogels om de oren. Daarom is het beste om zoveel mogelijk van Empire City over te nemen. Tenzij je kickt op dood gaan. Dan moet je dat vooral niet doen.

Graphics
De graphics van inFamous zijn ook lekker donker en grauw, zoals het een stad die van de rest van de samenleving is afgesloten en op het punt staat verscheurd te worden door haar eigen bevolking betaamt. Er zijn drie gedeeltes in de stad en ondanks dat ieder gedeelte een eigen sfeertje heeft sluiten ze ook naadloos op elkaar aan. Ook voorziet de game je met hele aparte cutscenes, die lijken op een bewegend stripboek. Dit past dus helemaal in de superhero setting van de game. De bliksem ziet er redelijk goed uit. Eigenlijk ziet de bliksem er gewoon geweldig uit, maar de zwarte bliksem die je aan het einde kunt krijgen vind ik dan weer totaal niet uitzien, dus vandaar. Verder is Cole ook lekker smooth geanimeerd, wat wil je nog meer?


De cutscenes in inFamous voelen alsof je een comic aan het lezen bent.


Sound
Het geluid in inFamous is wat je kunt verwachten tegenwoordig. Een geweer klinkt zoals het hoort etc. Maar waar het geluid in uitblinkt is wat mij betreft de soundtrack. De eerste trailer die ik zag van inFamous ging gepaard met 'Malabar Front' van If These Trees Could Talk, en dat liedje past perfect. Het is dan wel instrumenteel, maar het zet meteen de juiste feel neer. Zo ook 'Silent Melody' van Working For A Nuclear Free City. Dit liedje heeft echter wel tekst, en je hoeft deze maar te bekijken om te weten wat ik bedoel. Tipje van de sluier:

A silent melody
A surfaced memory
A sound symphony
Became a part of me
A sudden shift between
A different frequency
My hand has spread the sea
It's like there's a God in me


Vet toch?
plus- en minpunten
Meeslepend verhaal
Bewegingsvrijheid
Leuk en uniek vechtsysteem
Makkelijk om op te pikken
Stijlvolle 'stripboek' cutscenes
Weinig uitleg over de Reapers
Weinig verschil evil/good storyline
conclusie
Totaal score: 85 Een geweldig verhaal, leuke gameplay, strakke graphics en een retevette soundtrack, inFamous heeft het allemaal. Het is dus gewoon een game die je geprobeerd moet hebben, zeker als je into superkrachten bent.
Must-have
reacties

Er zijn nog geen reacties.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: Sucker Punch Productions
Meer info
Genre(s): Action
Aantal spelers: -
Release: 29 mei 2009
Stats
Aantal keer in collectie: 86
Aantal keer in wenslijst: 29

gerelateerde media