nieuws
PlayStation default sfeerafbeelding

Auteur: Lars Cornelis (KingOfTheHill)
Geplaatst op: 20 februari 2010 om 18:11
alg

Sony werkt aan universele controller

Nieuws | 20 februari 2010 - Sony werkt een een universele controller, waarmee je al je consoles kunt bedienen. Ook je Xbox 360 en je Wii. Dat blijkt uit een patentaanvraag bij het USPTO, dat Sony kort geleden heeft ingevuld. De controller heeft geen fysieke knoppen, maar juist een touchscreen en kan zo worden aangepast aan verschillende knoppen-layouts.

Touchscreen
Op het touchscreen kun je eerst je console selecteren en vervolgens verschijnen de knoppen van diens controller op het touchscreen van de controller. In geval van een PlayStation console verschijnen er dus X, O, [] en /\ in beeld, maar wanneer je het apparaatje gebruikt bij een Xbox 360 verschijnen er juist A, B, X en Y-toetsen in beeld. Vervolgens kun je door de vlakjes simpelweg aan te raken, je game besturen, net als bij een gewone controller.

PlayStation als primaire console
De gesuggereerde gedachte achter Sony's universele controller, is dat er steeds meer consoles in de woonkamer staan en dat Sony wil dat de PlayStation als primaire console wordt gezien. Die controller gebruik je dan ook en eventueel kun je de knoppenlayout aanpassen wanneer je een keer op je Xbox 360 speelt. Zie hieronder ook de patenttekening van de nieuwe controller.

Concrete releaseplannen alsook een prototype schets of foto is helaas nog niet voorhanden. Mogelijk gaat het dus nog om verre toekomstmuziek, maar feit blijft dat Sony er in ieder geval aan werkt!

reacties
#295599  | 20 februari 2010 18:30 - GarfielDNL
Standaard avatar
Reacties: 259
Leuk om te proberen, maar het gebrek aan een fysieke thumbstick, shoulder buttons en de feedback is voor mij toch een reden om het vrijwel niet te gebruiken.. Erg handig voor een telefoon als de iPhone, maar voor een console en bijvoorbeeld online gaming waar snel reageren een must is.. xD
#295604  | 20 februari 2010 18:41 - Snor
Avatar van Snor
Reacties: 255
Jaaah leuk voor iPhone app maar niet altijd als controller
#295605  | 20 februari 2010 18:41 - jow-v
Avatar van jow-v
Reacties: 233
touch is overrated
#295606  | 20 februari 2010 18:52 - li1quid
Avatar van li1quid
Reacties: 556
dan kan je je vingers niet laten rusten op de knoppen ? of heb ik het fout ?
#295607  | 20 februari 2010 19:02 - KingOfTheHill
Avatar van KingOfTheHill
Reacties: 4.469
zal ff afwachten hoe t concreet werkt.
#295609  | 20 februari 2010 19:36 - PspPwns
Standaard avatar
Reacties: 6
En wat zal Microsoft er van vinden dat hun controller word vervangen door iets van Sony?
#295611  | 20 februari 2010 19:53 - BlaBlazer
Avatar van BlaBlazer
Reacties: 1.287
Quote:
En wat zal Microsoft er van vinden dat hun controller word vervangen door iets van Sony?



Ik hoop dat ze dat er klote vinden
#295613  | 20 februari 2010 20:20 - Catwheel18
Avatar van Catwheel18
Reacties: 742
leuk idee maar of egt wel gaat werken
#295615  | 20 februari 2010 20:29 - Tobber
Avatar van Tobber
Reacties: 423
tjha klinkt raar,
maar het is en blijft van sony!dat is dus het zelfde bedrijf wat het voor elkaar heeft gekregen om een (bijna) vlekkeloze bluetooth verbinding te maken tussen controller en playstation!
#295620  | 20 februari 2010 21:01 - Kynamite
Avatar van Kynamite
Reacties: 75
Ze kunnen beter nu al met deze onzin stoppen.
#295624  | 20 februari 2010 21:05 - conncector
Avatar van conncector
Reacties: 295
ik weet al hoe dat bij mij gaat: ik duw er zo hard op dat het scherm meteen breekt want met een echte comtroller maakt dat niet uit
#295625  | 20 februari 2010 21:06 - djpdjpnl
Avatar van djpdjpnl
Reacties: 988
Slim, dan spelen mensen straks op hun Xdoos met een Sony controller. Iets van een trojaans paard ofzo...?
#295630  | 20 februari 2010 22:09 - Anthro
Avatar van Anthro
Reacties: 107
Uh ja nee dus, touch screen controls werken erg gaar. Je kan bij zo'n touch screen controller niet je duim laten rusten op één van de knoppen, iets wat ik bij de fysieke normale controller wel altijd doe.
#295631  | 20 februari 2010 22:30 - panamiju
Standaard avatar
Reacties: 62
Klinkt wel interessant, maar idd touchscreen net echt ideaal om te gamen lijkt me. Vraag me alleen af of je een Sony device aangemeld krijgt op een xdoos. En dan druk ik op de controller op aan en dan gaan de PS, de 360 en de Wii bij mij allemaal tegelijk aan? Wat ze dan gelijk ook eens moeten doen is een standaard definieren voor het besturen van spellen, zodat schieten, bukken, springen, slaan, handgranaat gooien etc etc in alle spellen op dezelfde plek zitten.
#295637  | 20 februari 2010 23:25 - Ruben-17
Avatar van Ruben-17
Reacties: 395
Lijkt me totaal niet handig. Ik vond het eigenlijk al niet zo fijn op de iPod Touch, daarom kocht ik een psp.
#295638  | 20 februari 2010 23:47 - lunaticrichard
Avatar van lunaticrichard
Reacties: 3.999
ik ben wel nieuwschierig of ze t voor elkaar gaan krijgen. het is een flinke klus om alle console's op 1 controler te laten werken. ook omdat ze allemaal anders werken. en een display gaat niet werken denk ik als knoppen .
#295641  | 20 februari 2010 23:56 - kiesmaarwa
Standaard avatar
Reacties: 73
Ik denk dat ze er gewoon patent op hebben gevraagd om Xbox en Wii voor te zijn. Ik denk toch niet dat het aanslaat, omdat touchscreen best prijzig is. Bovendien moet het ook fijn in de hand liggen en moet je er goed mee om kunnen gaan en dat gaat (denk ik) niet met zo'n controller
#295644  | 21 februari 2010 01:56 - AidenVennis
Avatar van AidenVennis
Reacties: 770
Ik zie wel het probleem wat ze omschrijven, als je twee consoles hebt staan dan heb je ook minimaal 2 controllers liggen en waarschijnlijk wel meer voor de multiplayer. De oplossing lijkt mij echter geen touchscreen, maar een andere oplossing kan ik ook niet verzinnen. Volgens mij is dit vooral om de playstation naar voren te duwen. Ik denk ook dat ze problemen gaan krijgen met nintendo en microsoft, die moeten de controller ondersteunen en je zit dan ook nog met de patenten die op hun controllers (en waarschijnlijk ook de layouts) ligt.
#295650  | 21 februari 2010 09:24 - Matsjo95
Avatar van Matsjo95