PlayStation Only
preview
Game

Auteur: Levi de Vulder (Tekkenfanaat)
Geplaatst op: 20 augustus 2009 om 18:00


English Translation 
ps3

Brink

Preview - First-look | 20 augustus 2009 - Opgesloten in een grote container op de GamesCom 2009 te Keulen krijg ik Brink van Splash Damage, dat uitgeven zal worden door Bethesda, te zien. Deze shooter bevat de nodige actie, maar bevat ook de nodige nieuwe elementen die het spel een net wat andere draai meegeven.

Het verhaal
Brink speelt zich af in de fictieve stad genaamd de Ark. Een stad die op de zee gebouwd is en bestaat uit honderden kleine eilandjes. De stad balanceert echter op de rand van de afgrond. De stad werd gebouwd als een 100% groene stad die geen hulp van de buitenwereld nodig had om op volle toeren te draaien. De snelle stijging van het zeewater hebben van Ark echter een stad gemaakt waar mensen heen vluchten om aan de stijgende zee te ontkomen. De stad zit vol met mensen; de oprichters van Ark, hun nakomelingen en meer dan 10.000 vluchtelingen. Na 25 jaar onrust heeft de stad zijn breekpunt bereikt.

De Basis
Naast het gewone knalwerk die je in shooters tegenkomt bevat Brink de nodige nieuwe gameplay elementen. Bijvoorbeeld een free running systeem, dat veel weg heeft van het systeem van Assassinís Creed, dat je de mogelijkheid geeft je gemakkelijk door het level te verplaatsen. Het springen over hekken en het beklimmen van muren wordt op deze manier een stuk simpeler. Men benadrukte echter dat dit het spel niet makkelijker maakt. Er zijn namelijk hier en daar dingen in het level waar je niet zomaar door of over kunt rennen. Je zult zo nu en dan namelijk valstrikken tegenkomen, zoals tactisch geplaatste lasers die de vijand waarschuwen. Om deze te ontwijken kun je op de speciale manier rennen, maar je zult wel goed moeten richten om bijvoorbeeld onder de lasers door te glijden of over de lasers heen te springen. Ook zul je regelmatig, midden in een level, van klasse kunnen veranderen en het spel geeft je op deze manier meerdere mogelijkheden om een level te doorlopen. Zo kun je halverwege het level gewoon veranderen van klasse en bijvoorbeeld een engineer worden. Deze klasse kan een turret bouwen om de tegenstander te belagen. Ook kun je een klasse kiezen waarmee je de nodige rotzooi in het level kunt opblazen en verschillende wapens kiezen om de tegenstanders mee lastig te vallen. Bovendien kun je het spel op 2 manieren spelen; als een opstandeling of als een agent die de orde probeert te bewaren.


In de gameplay demo zijn we in Container City, als agent. We moeten alle tegenstanders, op weg naar ons doelwit, naar het hiernamaals helpen, terwijl we een vreemd voertuig door het gebied leiden. In het level moeten we regelmatig van klasse wisselen om bepaalde delen van het level tot een goed einde te brengen. Zo moeten we een engineer worden om een kraan te repareren, met een soldaat een muur opblazen en een grenade launcher gebruiken om een druk gebied te verover. Dit zijn echter niet de enige manieren om het level te doorlopen. Je hebt namelijk zeven teamgenoten bij je die elk een eigenlijk klasse kunnen zijn. Zij zullen dan de missie-onderdelen volbrengen die het beste bij hun passen, terwijl jij voor andere objectives kiest, die juist goed bij jou passen of die jou gewoon heel leuk lijken. Elk objective is namelijk te selecteren. Je hoeft sommige niet te doen. Je kiest zelf welke objective je leuk vindt en probeert deze tot een goed einde te brengen. De AI is behulpzaam en slim genoeg om de andere objectives te volbrengen en samen met jou het level tot een goed einde te brengen. Al kunnen ze zo af en toe jouw hulp natuurlijk wel kunnen gebruiken.

Alles wat je doet levert je ook de nodige XP op. Deze XP kun je gebruiken om je mannetje te update, zowel op het gebied van attributen als op het gebied van uiterlijk. Objectives in een missie spelen een grote rol bij het verzamelen van XP. Elke objective levert je XP op, maar de moeilijkheidsgraad van deze objective bepaalt hoeveel je krijgt. Je zult dus voor jezef een balans moeten vinden tussen het nemen van risico`s en het verzamelen van deze XP.

Multiplayer
De zeven AI teammaten in het spel zijn ook te vervangen door menselijke spelers. Je kunt dan samen met zeven vrienden de missies tot een goed einde brengen. Ieder kan zijn eigen objectives kiezen en deze tot een goed einde te brengen. Hierbij kiest ieder zijn eigen klasse, maar je moet er wel rekening mee houden dat er een balans ontstaat. Op deze manier kun je de missies van het verhaal met een behoorlijke grote groep mensen uitspelen. Veel meer details van de co-op mode ontbreken op het moment, maar het lijkt zeker de goede kant op te gaan, want met 8 mensen het verhaal doorlopen is gewoon een erg leuke feature.


Customization
Als je met zeven man online speelt is het natuurlijk wel handig dat iedereen er anders uitziet, en hier heeft men dan ook rekening mee gehouden. Het spel bevat een zeer uitgebreide customization mode waarin je jouw eigen mannetje kunt creŽren. Je bepaalt zijn bouw, huidskleur, geeft hem een aantal leuke tatoeages, kleed hem aan met een leuke broek en shirt, en geeft hem een leuk petje. Er zijn zeer veel mogelijkheden en vrijwel iedereen zal zijn eigen unieke look kunnen creŽren.

Audiovisueel
De grafische stijl doet mij veel denken aan de nieuwe grafische stijl van Borderlands en het past prima bij het spel. De shell shaded achtige graphics zien er erg gelikt uit. Dit geldt voor zowel de karakters als wapens en omgevingen. Het geluid was echter nog vele malen beter. Kogels vlogen om ons heen, overal hoorde je overdonderende explosies en je teammaten hadden erg leuke stemmen en schreeuwde zo nu en dat ze even hun wapen aan het herladen waren. Een combinatie van al dit geluid geeft je echt het idee dat je midden in dit gevecht zit.

Al met al lijkt het de goede kant op te gaan met de titel die in de loop van 2010 zal verschijnen. Goede graphics, erg goed geluid, erg sterk uitziende gameplay en co-op maken van Brink en titel die je in de gaten moet houden, en misschien wel moet gaan aanschaffen.

reacties
#260109  | 21 augustus 2009 17:47 - SyncPeter
Avatar van SyncPeter
Reacties: 808
Ik snap het verhaal niet helemaal. Wie ben jij in het spel of ben je de goede of de slechte? Verder lijkt het me een tof spel .
#260129  | 21 augustus 2009 18:41 - Joey
Avatar van Joey
Reacties: 1.390
Quote:
In de gameplay demo zijn we in Container City, als agent. We moeten alle tegenstanders, op weg naar ons doelwit, naar het hiernamaals helpen, terwijl we een vreemd voertuig door het gebied leiden.

@ peter4PSP: Ik gok dat we de goede zijn, dus een agent. Ik geef eerlijk toe dat ik tot deze preview nog nooit van de titel gehoord heb, dus ik snap het ook nog niet goed.
#260540  | 23 augustus 2009 18:43 - Tekkenfanaat
Avatar van Tekkenfanaat
Reacties: 1.951
Zoals in de preview staat speel je vanuit het oogpunt van een agent en van een opstandeling. Wie de goeierik of slechterik is weet ik niet, maar je speelt het spel in ieder geval met twee groeperingen
#262166  | 1 september 2009 16:01 - amazinghandsman
Avatar van amazinghandsman
Reacties: 1.137
okee

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: Splash Damage
Uitgever: Bethesda Softworks
Meer info
Aantal spelers: -
Release: 13 mei 2011
Stats
Aantal keer in collectie: 2
Aantal keer in wenslijst: 2

gerelateerde media