preview
Game

Auteur: Jelle Schut (jellejelle)
Geplaatst op: 11 maart 2010 om 19:45


English Translation 
ps3

Red Dead Redemption

Preview - Hands-on | 11 maart 2010 - Grijp je sporen, haal je cowboylaarzen uit het vet, borstel je paard en knoop je lasso op, want Red Dead Redemption komt eraan. Voor iedereen die weer die oude cowboy en indiaantje gevoelens wil boven halen is dit de perfecte game. En ook voor alle gamers die graag postkoetsen overvallen, indianen uitmoorden, dieren villen en groepen mijnwerkers opblazen met TNT.

Dit heb ik gespeeld
De vorige keer dat ik Red Dead Redemption zag moest ik me bedwingen om de controller niet uit de handen van de Rockstar medewerker te rukken en zelf te gaan spelen. Gelukkig hoefde ik deze keer niet aan de zijlijn te staan en heb ik in 1 uur 1 missie gezien, er 2 mogen spelen en nog wat rond kunnen kloten in de spelwereld.



Dit is Red Dead Redemption
Voor een globale indruk van Red Dead Redemption raad ik je aan om mijn preview van december te lezen. In die preview ging het meer om hoe Red Dead Redemption in elkaar zit, nu wil ik het vooral hebben over hoe de game werkt. Met werken bedoel ik de mechanieken die je als speler een bepaalde spelervaring geven.

In Red Dead Redemption ligt er heel veel nadruk op de gebeurtenissen naast het hoofdverhaal. Veel meer dan bijvoorbeeld in Grand Theft Auto IV. In GTA IV zijn bijvoorbeeld het poolen, darten of bier zuipen met je vrienden leuk voor erbij, maar het doet verder weinig voor de game en voor de beleving. In Red Dead Redemption is dit veel meer verweven.

Zo speelt je reputatie in de game een belangrijke rol, voor alle acties die doet krijg je honor en fame. Kom je een postkoets tegen die wordt overvallen, dan kun je de bandieten afknallen waarna je honor en fame omhoog gaan. Je kunt ook de postkoets beroven waarbij je fame omhoog gaat en je honor omlaag. Ik deed natuurlijk allebei, eerst de boeven doodschieten, dan de mensen in de koets. Je fame en honor beïnvloeden hoe mensen op je reageren.

Hierbij moet je goed opletten dat je geen ooggetuigen achterlaat, deze zullen er als een haas vandoor gaan om jouw streken bij een sheriff te rapporteren. Het is niet zo dat je door een slechte actie direct een gezocht man wordt. Je kunt voorkomen dat je hoofd op een Wanted poster komt te staan door de getuigen te vermoorden, maar dan moeten er daar natuurlijk ook weer geen getuigen van zijn.

Ook het villen van dieren, doorzoeken van huizen, helpen van mensen, stelen van paarden en alle andere activiteiten beïnvloeden hoe de AI jou ziet en hoe je het spel kunt spelen. Met meer geld kun je natuurlijk betere wapens kopen, waardoor je de moeilijkere missies makkelijker kunt voltooien dan wanneer je door het verhaal heen scheurt.



Dit vond ik tof
De sfeer
Heel de game ademt een cowboy sfeertje uit en het is duidelijk dat Rockstar goed naar spaghetti westerns heeft gekeken, de muziek, het acteerwerk, de wapens, de wind die door de stadjes heen waait. Soms lijkt het alsof zaken in de game zo uit The Good, the Bad and the Ugly weggelopen zijn. Ik vond het echt heerlijk om gewoon een beetje door een stadje te lopen om de sfeer op te snuiven en ook de cutscenes zijn een genot om naar te kijken als je van westerns houdt. Als kers op de western taart heb je zelfs een lasso waarmee je wilde dieren en ander gespuis kunt vangen.

Go crazy!
De eerste missie werd gedemonstreerd door een Rockstar medewerker en was een orgie van geweld waarin tientallen Mexicaanse rebellen het loodje legden. Daarna werd de controller in mijn handen gestopt en binnen 5 minuten had ik een stel bandieten vermoord, een postkoets overvallen, een paar dieren geslacht, een paard gestolen en een groepje lawmen overhoop geknald. Nice! Je kunt je flink uitleven in Red Dead Redemption en dat zelfs zonder grappling hook en parachute.

Voelt echt
In de vorige preview haalde ik het al aan, maar Red Dead Redemption voelt als een echte wereld. Je hebt het idee dat je echt het Wilde Westen binnenstapt. Niet alleen dankzij de acteerprestaties en de levendige stadjes, maar ook door de random events die gebeuren en volledig passen binnen de game. Toen de postkoets voorbij vloog achterna gezeten door bandieten keek zelfs de Rockstar medewerker even vreemd op en die had dezelfde hands-on sessie toch al tig keer gegeven. Red Dead Redemption zal voor iedereen anders zal zijn en dat maakt de game geloofwaardig.

Gemak voor speler
Het nadeel van een sandbox game in de woestijn is dat er niet op iedere straathoek 10 auto’s voor het stoplicht staan te wachten totdat jij erin stapt. Gelukkig heeft Rockstar goed nagedacht over hoe ze de speler een beetje tegemoet kunnen komen in dit soort dingen. Zo kwam mijn trouwe paard aangerend na een simpele druk op de D-pad en worden de kampjes waar je de game opslaat ook gebruikt om je te verplaatsen in de wereld. Bij diezelfde kampjes neemt je ammo voorraad toe als je de game opslaat, zo hoef je niet iedere keer naar een dorpje te galopperen om munitie te kopen. Ook het volgen van een medestander te paard in missies wordt niet vervelend. Door de A (360) of X (PS3) knop ingedrukt te houden neem je automatisch het tempo aan van degene die je moet volgen.



Hier zet ik vraagtekens bij
Context ontbreekt nog
In de 1ste Red Dead Redemption preview noemde ik een gemis aan ‘wow-gevoel’. Na deze 2de sessie is er al heel wat meer wow-gevoel, maar toch ontbreekt er nog een beetje context. Ja, John Marston is op zoek naar de leden van zijn oude gang onder druk van de voorloper van de FBI, The Bureau. Maar, ik heb nog niks gezien wat een beetje context biedt voor het verhaal. Rockstar wil terecht niet teveel verklappen, maar er mist nog wel wat om de game goed te kunnen duiden.

Kleine slordigheidjes
De build die ik speelde dateerde alweer van januari en er zal ongetwijfeld nog veel gepoetst gaan worden, maar toch zaten er een aantal dingetjes in die me lichtelijk irriteerden. Zo zat John Marston wel erg vaak vast achter rotsblokken en paaltjes en ook zijn paard had er af en toe moeite mee. Je hebt een springknop voor je paard, maar omdat je er de ene keer wel overheen komt en de andere keer niet weet je niet altijd of je moet springen. Het zijn kleine dingetjes, maar in een game waarin je grotendeels te paard of te voet gaat kan het wrevel gaan wekken.

Dit vond ik ervan
Na mijn hands-off had ik al het gevoel dat Red Dead Redemption een goede game zou worden en na de hands-on is dat gevoel er nog steeds. Sterker nog, ik denk dat Rockstar met Red Dead Redemption wel eens hele hoge ogen kan gaan gooien. De spelwereld zit heel erg strak in elkaar en er is zoveel te doen wat ook echt betekenis heeft voor de game en hoe je het spel speelt. Plus dat Rockstar doet waar ze om bekend staan, een uitstekende sfeer creëren. De game mag dan wel geen GTA in de woestijn heten, de lessen die men heeft geleerd met GTA zijn zeker wel duidelijk terug te zien in Red Dead Redemption.

Red Dead Redemption wordt ontwikkeld door Rockstar San Diego en uitgegeven door Rockstar Games. Rockstar San Diego is ook de ontwikkelaar van Red Dead Revolver, het vorige deel in de Red Dead franchise. De game zal verschijnen voor de PlayStation 3 en Xbox 360. De releasedatum van de game is 21 mei 2010.

reacties
#299055  | 11 maart 2010 19:52 - BlaBlazer
Avatar van BlaBlazer
Reacties: 1.287
Ziet er echt fantastisch uit.
#299057  | 11 maart 2010 20:00 - Rhan
Avatar van Rhan
Reacties: 4.951
GOTY
#299070  | 11 maart 2010 20:38 - RuSt
Avatar van RuSt
Reacties: 629
Give it to meee, nooowwww!!!
#299082  | 11 maart 2010 21:55 - DvT
Avatar van DvT
Reacties: 138
Geen perfecte preview, maar geeft je wel een goed beeld van hoe het allemaal zit met RDR. En dat zit dus allemaal wel goed.
#299086  | 11 maart 2010 22:09 - wout34
Avatar van wout34
Reacties: 118
must buy
#299087  | 11 maart 2010 22:11 - dicapo
Avatar van dicapo
Reacties: 258
Druk jaartje, deze komt hopelijk ook in mn collectie
#299091  | 11 maart 2010 22:43 - Tekkenfanaat
Avatar van Tekkenfanaat
Reacties: 1.878
Kom maar op met die game!
#299116  | 12 maart 2010 08:26 - Mr. Bud
Avatar van Mr. Bud
Reacties: 23
heerlijk sfeertje, dat wordt wachten tot 21 mei
#299127  | 12 maart 2010 09:37 - WslyC
Avatar van WslyC
Reacties: 212
Super game! Helaas moeten we nog even wachten ...
#299131  | 12 maart 2010 10:31 - Incubus
Avatar van Incubus
Reacties: 7.435
Quote:
GOTY

dat zeg je met elke game
#299349  | 13 maart 2010 13:41 - timoonus
Avatar van timoonus
Reacties: 369
ik ben alleen niet van de cowboy games maar verder is hij best wel vet!
#299475  | 14 maart 2010 04:51 - FEW
Avatar van FEW
Reacties: 393
damn, 21 mei, dan zit ik net vol in de examens tot half juli

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: Rockstar San Diego
Meer info
Aantal spelers: -
Release: 21 mei 2010
Stats
Aantal keer in collectie: 59
Aantal keer in wenslijst: 35
Boxshot
gerelateerde media