preview
Game

Auteur: Jelle Schut (jellejelle)
Geplaatst op: 28 februari 2011 om 16:00


English Translation 
ps3

Brink - Tofste shooter van 2011

Preview - Hands-on | 28 februari 2011 - Ik heb een beetje een rare verhouding met Brink. Bij de aankondiging op de E3 2009 en de preview op de volgende gamescom was ik laaiend enthousiast over het concept en de game. Fast forward naar de E3 2010 en door een belabberde demo ging Brink van top naar flop. Een iets betere gamescom demo veranderde helaas maar weinig aan dat beeld. Toen ik dus vorige week in het vliegtuig naar Londen stapte verkeerde ik tussen hoop en vrees, want dit was Brinks laatste kans om mij nog voor de game te winnen. Stiekem had ik het niet meer verwacht, maar Brink blies me weg. Deze game kan wel eens de tofste shooter van 2011 gaan worden.

Dit heb ik gespeeld
In een donkere kelder van een hotel in Londen werd ik getrakteerd op een korte presentatie van Ed Stern, 1 van de lead developers van de game. Na zijn uitleg werden we direct in de game gegooid en heb ik een potje co-op met 8 man tegen 8 AI gespeeld en 4 man aangevuld met 4 AI tegen 8 AI gespeeld. Tussendoor mochten we nog even met de uitgebreide customization opties van Brink spelen. Na al dit Brink geweld was er gelukkig nog ruimte voor een 4 vs. 4 match waarbij iedere zijde 4 AI medestanders kreeg. Al met al heb ik zo'n 1,5 uur kunnen spelen.



Dit is Brink
Brink draait om het gevecht om de controle over een drijvende stad. Aan de ene kant strijden de Security troepen, die belast zijn met het bewaken van de originele stad en de daarin gebouwde enorme Ark. Aan de andere kant staat de Resistance, een groep strijders die in de later bijgebouwde sloppenwijken woont en toegang wil tot de Ark. Het verhaal van de game is van beide kanten te spelen en bestaat voor allebei de partijen uit 8 missies met 2 zogenaamde 'endgame what if' scenario's. Zeg maar de ultieme climax van de game die voor beide partijen dus op 2 manieren kan eindigen.

Het mooie aan Brink is dat je niet gedwongen wordt om braaf het verhaal te volgen. Als je met missie 4 wilt beginnen of gelijk de endgame wilt meemaken, Splash Damage vindt het allemaal prima. Natuurlijk krijg je zo wel veel minder van het verhaal mee, dan wanneer je braaf de volgorde van de missies aanhoudt. Alle missies zijn ook online te spelen en in de freeplay mode heb je diezelfde missies, maar kun je zelf allerlei settings zelf aanpassen. Tot slot zijn er nog de challenges, hierin moet je bepaalde objectives halen of een parcours met obstakels in de snelste tijd afleggen. Haal je deze challenges, dan krijg je nieuwe attachments voor je wapens.

Wat Brink nou zo speciaal maakt is dat het de barrières tussen singleplayer, co-op en multiplayer volledig slecht. Iedere missie is altijd een strijd van 8 tegen 8, dit kunnen 7 AI zijn plus jijzelf, of 5 AI plus 3 menselijke spelers, maar het kan ook 4 tegen 4 zijn waarbij iedere partij er 4 AI bij krijgt. Volgens Splash Damage is de game zo gebouwd dat je, hoe je het spel ook speelt, op iedere manier het maximale eruit haalt. De AI is dan ook zo geprogrammeerd dat ze actief meehelpen met het behalen van de missiedoelen. Die doelen bestaan bijvoorbeeld uit het begeleiden van een robot van de Security naar een bepaald doel of het bevrijden van een lid van de Resistance uit de handen van de Security.

Om je missie te kunnen volbrengen heb je de keuze uit 4 verschillende soorten klasses. Allereerst is er de standaard Soldier, hiermee kun je teammaten voorzien van extra munitie en hij heeft explosieven bij zich om strategische objecten op te blazen. De Engineer kan de schade die de wapens van zijn teammaten doet verhogen en turrets plaatsen. Dan heb je nog de Medic, vanzelfsprekend is dit het personage dat teammaten meer health geeft en neergeschoten teammaten weer bij kan brengen. De laatste klasse is de Operative klasse, wanneer je hiermee speelt kun je doelen hacken of saboteren, neergeschoten vijanden 'ondervragen' om zo de locaties van hun teamgenoten te achterhalen en je vermommen als iemand van het vijandelijke team.

Iedere actie van de verschillende klassen levert je XP op en daarom loont het de moeite om meer te doen dan alleen maar in het rond te knallen. Het bijbrengen van een teammaat als Medic levert je bijvoorbeeld ongeveer net zoveel XP op als een kill maken. Wat ook de moeite loont is om proberen de doelen te halen die je voorgeschoteld worden door de game engine. Deze zijn natuurlijk gericht op de belangrijke doelen van de missie, zoals het begeleiden van de Resistance gevangene naar een veilige plek, maar kunnen ook subdoelen zijn die je later in de game helpen. Zo kun je als Engineer in een bepaalde missie een trap herstellen die de weg naar het hoofddoel een stuk korter maakt, zodat je teammaten vanaf het spawn punt een sluiproute hebben. Het volbrengen van deze doelen levert ook een fikse dosis XP op en vaak een behoorlijk tactisch voordeel. Doordat je op ieder moment van doel kunt veranderen en precies kunt zien hoeveel andere spelers al aan dat doel werken gaat dit erg vloeiend.

De customization opties van Brink zijn al tot in den treure besproken, maar toch zijn er nog wat dingen die nog niet heel vaak naar voren gekomen zijn. Buiten de cosmetische aanpassingen en de enorme hoeveelheid verschillende wapens en attachments zijn er meer zaken die een rol spelen bij de customization. Zo is er de keuze voor het lichaamstype van je personage. Je kunt kiezen voor een hele brede kerel die meer kogels kan hebben, maar wel een stuk langzamer is, of juist een kwetsbaar mannetje die wel vreselijk snel is, of natuurlijk iets daar tussenin. Iedere klasse heeft zo zijn voordelen, zeker omdat je in Brink heel veel aan het rennen en klimmen bent is het absoluut niet zo dat een sterker personage altijd beter is.

Een ander voorbeeld van de uitgebreide customization opties zijn de vaardigheden die je kunt toewijzen aan je personage. Een aantal zijn beschikbaar voor alle personages en sommigen zijn weer specifiek voor 1 van de 4 klassen. Een algemene vaardigheid is Awareness, wanneer iemand zijn geweer op jou richt en je kijkt niet zijn kant op verschijnt er een gele marker in beeld die de richting op wijst waar die tegenstander staat. Ook laat de marker zien hoe ver weg je tegenstander is, hoe groter de marker, hoe dichterbij de vijand.



Dit vond ik tof
Samenwerken loont echt
Ik heb bij zoveel preview sessies van games gezeten waar een ontwikkelaar verkondigde nu echt ervoor te gaan zorgen dat er samengewerkt zou worden in de multiplayer en iedere keer zag ik het uiteindelijk falen. Brink is anders, Splash Damage probeert je niet te dwingen tot bepaalde dingen, ze belonen je gewoon om naar je klasse te spelen. Ik kreeg net zoveel punten als engineer voor het verbeteren van iemands gun als een kill en dat 1ste is nog makkelijker en sneller ook. De turrets die ik neerzette gaven me flink wat XP voor de kills die mijn teammaten hielp een plein over te steken. Iedere actie die je onderneemt levert je XP op, is goed voor het team en helpt je heel duidelijk je missie te behalen. Zelfs zonder al te veel te communiceren, ik speelde vooral met Fransen en die spreken natuurlijk 0,0 Engels, waren we op die manier echt super aan het samenwerken.

Unieke grafische stijl
Brink is een beetje een combi van de harde kleuren en het stilisme van Mirror's Edge, gecombineerd met de cell-shaded vibe van Borderlands. De personages zijn over de top, met uitvergrote lichaamskenmerken en enorme geweren. De levels zelf staan vol met gebouwen en objecten die allemaal een andere kleur hebben. Een bruine container klinkt niet spannend, maar Splash Damage gebruikt behoorlijk felle tinten van iedere kleur en laat ieder object scherp contrasteren met de rest van de omgeving. Zo ontstaat er een unieke stijl waar ik al sinds de allereerste trailer verliefd op ben.

Geen verschil tussen single- en multiplayer
Het zat er een keer aan te komen, een game die de grens tussen multiplayer en singleplayer zou laten verdwijnen en Brink wordt die game. Een gewone missie kun je op 3 manieren spelen en dat geeft echt hele andere dimensies. Zo speelde ik een missie 1 keer in co-op met 4 man en speelde ik diezelfde missie later nog in een 4 vs 4 match. De AI is goed genoeg om je flink wat tegenstand te geven, maar niks maakt het zo onvoorspelbaar als menselijke tegenstanders.

Levels zitten supergoed in elkaar
In Londen speelde ik Brink weer voor het eerst sinds augustus 2010 en iets wat me nog niet eerder opgevallen was, was de kwaliteit van het level design. Brink maakt gebruik van een uitgekiend free-run systeem met de naam SMART. Met een knop kun je jouw personage automatisch laten free-runnen en de levels zijn daar echt op gemaakt. Ik kwam overal doorgangetjes, sluiproutes en obstakels tegen die ik kon gebruiken om sneller op de juiste plek te zijn of juist de vijand te verrassen. Waar in games als Call of Duty toch al gauw de beste route wordt ontdekt zal dat in Brink volgens mij nooit gebeuren, omdat er zoveel verschillende routes zijn.



Hier zet ik vraagtekens bij
Is er genoeg content?
Brink is met 20 missies niet zuinig als het gaat om content, maar toch vraag ik me af, zal het genoeg zijn? Zeker als je intensief multiplayer speelt zul je al snel een paar favoriete missies vinden en je hebt ook niet echt de vrijheid om hele andere game modes te kiezen. Als je in Call of Duty: Black Ops de team deathmatch even zat bent, dan zoek je een search & destroy match op. Die mogelijkheid heeft Brink niet en ik ben bang dat de game daardoor nog wel eens wat gelimiteerd zou kunnen zijn.

Dit vond ik ervan
De subkop van dit artikel noemt Brink expres de tofste shooter en niet de beste, mooiste of meest geavanceerde. Dat is Brink namelijk allemaal niet, maar dat kan me echt niks schelen. Ja, een Crysis 2 heeft grote open levels, Killzone 3 ziet er geweldig uit, Gears of War 3 belooft weer een hele goede multiplayer, maar Brink is toch echt de top als het gaat om lol en spelbeleving. Dit gaat mijn 1ste shooter worden waarin ik niet het idee heb dat ik er helemaal alleen voor sta, zelfs als ik een teamgame aan het spelen ben. Toen het laatste potje dat ik speelde vlak voor het eind afgebroken werd, omdat de tijd echt op was, was ik daar serieus niet blij mee. Ik wil meer Brink en ik wil het nu!

Brink wordt ontwikkeld door Splash Damage en uitgegeven door Bethesda Softworks. Splash Damage was eerder verantwoordelijk voor onder andere Wolfenstein: Enemy Territory en Enemy Territory: Quake Wars. Brink komt op 20 mei uit en zal verschijnen voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360. Lees ook de previews die Levi schreef naar aanleiding van de Brink demo's op de gamescom 2009 en de gamescom 2010.

reacties
#337180  | 28 februari 2011 16:09 - mck
Avatar van mck
Reacties: 622
JA JUIST, mijn vertrouwen is weer terug, halen denk!!!
#337211  | 28 februari 2011 19:26 - zRmi
Avatar van zRmi
Reacties: 61
Ben ook zeer benieuwd naar deze game. De stijl en de wereld sprak ook mij meteen aan bij de eerste trailer. Hopelijk is de online mp balans goed in orde en dan kan ik deze game wel eens veel gaan spelen =)
#337225  | 28 februari 2011 20:58 - Incubus
Avatar van Incubus
Reacties: 7.435
Ik weet het niet. Voor mij persoonlijk is Brink het nét niet. Heb de game op de E3 kunnen spelen en ik dig het stijltje gewoon niet zo.
#337285  | 1 maart 2011 12:22 - RuSt
Avatar van RuSt
Reacties: 629
Slechts één MP mode is voor mij wel een dealbreaker denk ik...

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: Splash Damage
Uitgever: Bethesda Softworks
Meer info
Aantal spelers: -
Release: 13 mei 2011
Stats
Aantal keer in collectie: 2
Aantal keer in wenslijst: 2

gerelateerde media