preview
Game

Auteur: Rocco Wouters (RoccoW)
Geplaatst op: 16 november 2011 om 12:00


English Translation 
ps3

Prototype 2 - Manhattan gaat naar de klote!

Preview - First-look | 16 november 2011 - De eerst Prototype-titel was 1 van die games die niet boven alle andere toppers uit sprong. Maar desondanks heb ik vele uurtjes doorgebracht in het geďnfecteerde Manhattan Island. De game gaf je zoveel power-ups dat het soms zelfs overweldigend was. Prototype 2 brengt een nieuw personage aan bod en belooft zichzelf in vele opzichten te verbeteren. Maar zal Prototype 2 succesvol verder bouwen op hetgeen wat het eerste deel zo vermakelijk maakte?

Wat heb ik gezien

Op gamescom 2011 heb ik een gloednieuwe demo van circa vijftien minuten mogen aanschouwen. Daarnaast heb ik nog een interview gehad met de Studio Head van Radical Entertainment, Ken Rosmand.



Dit is Prototype 2
Prototype 2 speelt zich veertien maanden na het einde van deel 1 af. New York is onderverdeelt in drie zones, namelijk groen, geel en rood. Sergeant James Heller is geďnfecteerd geraakt met het virus door Alex Mercer, de hoofdpersoon uit het eerste deel. Hoe dat is geschied weten we nog niet. Hoewel hij nog leeft, hadden zijn vrouw en dochter minder geluk. Zij hebben het virus niet overleefd. Nu is James uit op wraak en zal niet rusten tot hij Alex Mercer heeft omgelegd.

Hoewel de game zich alleen in Manhattan afspeelt, brengen de drie net genoemde zones allemaal iets anders met zich mee. De groene zone is waar Blackwatch zich gevestigd heeft. Soldaten patrouilleren over de straten en het virus is vrijwel buitengesloten. De gele zone is een groot experimenteel gebied. Hier voert Gentek zijn experimenten uit en de hele stad is een groot quarantaine gebied. Hoewel het virus duidelijk zijn sporen op de inwoners heeft achter gelaten, is deze zone nog redelijk onder controle.

De rode zone word omschreven als ‘pure hell’. Deze hele sector is overspoeld met het virus en de slachtoffers die het geëist heeft. Dit is ook de plek waar Alex Mercer nog rond wandelt. Elk van deze drie zones zal een andere ervaring met zich mee brengen.

Wanneer je niet bezig bent met Manhattan onveilig maken, zal de speler de zones af kunnen speuren naar zijmissies om zo vaardigheden te kunnen levelen. In het vorige deel hadden deze missies niets te maken met het verhaal, maar in Prototype 2 wordt dat anders. Deze missies zijn bedoeld om de communicatie tussen Blackwatch en Gentek te verstoren. James Heller infiltreert het systeem dat deze twee organisaties laat communiceren, namelijk Blacknet. Zo krijgt de speler meer inzicht in het verhaal en scoort tegelijkertijd stat-bonussen.



Dit vond ik er van
Wereld komt meer tot leven

Hoewel de eerste Prototype duidelijk nog leven in zich had, kwam het erg kil en saai over. NPC’s hadden vrijwel niets te melden en op straat was er niets meer dan geschreeuw te horen. Prototype 2 laat zien dat de makers erg hun best hebben gedaan om de wereld levendiger te laten lijken. En met succes. Er is erg veel aandacht aan de kleine details besteed. Zo zagen we bijvoorbeeld in de gele zone dat bewoners door Gentek-wetenschappers op een mogelijke infectie gecheckt werden.

Combat tactischer
Voorheen bleven spelers eigenlijk bij het wapen hangen dat hij of zij het fijnst vond. Switchen tussen wapens werkte onhandig en zou uiteindelijk alleen maar de speler tegen werken. In Prototype 2 bevat de combat veel meer tactiek, mede dankzij het feit dat tussen wapens wisselen veel makkelijker werkt. Er wordt veel nadruk gelegd op switchen tussen wapens tijdens combat, wat resulteert in een ervaring die minder overkomt als hersenloos rammen op 1 knop totdat je schermvullende 'Ultimate' weer beschikbaar is.

Meer krachten
Aan het eind van deel 1 had je al een aardig arsenaal van krachten tot je beschikking. Deze zullen we allemaal terug zien in deel 2 en meer. We zagen bijvoorbeeld in de demo dat het nu zelfs mogelijk is om de turret van een helikopter te stelen. Maar wat nog veel leuker is, je kan een helikopter nu zelfs met één uppercut vernietigen. Manhattan op zijn kop zetten is nog nooit zo leuk geweest.



Hier zet ik vraagtekens bij
Het verhaal

Steden terroriseren is natuurlijk altijd leuk, maar het is natuurlijk leuker als je gaandeweg een hechte band met je personage opbouwt. Ik vrees dat ik totaal niets zal geven om wat James Miller te zeggen heeft. Alex Mercer bleek achteraf ook niet zo interessant te zijn, wat niet veel goeds voorspelt voor Prototype 2. Daarnaast is het Web of Intrigue uit deel 1 ook nog steeds aanwezig. Er kwam zo veel achtergrondinformatie naar voren en het boeide mij allemaal niets. Waarom zou het deze keer dan anders zijn?

Dit vond ik er van
Prototype 2 lijkt net zo spectaculair te gaan worden als zijn voorganger. Radical Entertainment werkt er duidelijk aan om de punten van kritiek uit het vorige deel weg te werken. De combat is duidelijk verbeterd en er is veel te zien en vernietigen in New York. Ook is het leuk om te horen dat de zijmissies nu een mogelijkheid bieden verder achter de motieven van Blackwatch en Gentek te komen. Qua gameplay zit de game dus eigenlijk al goed, maar natuurlijk is het nog hopen op een verhaal dat de speler deze keer echt betrokken laat voelen.

Prototype 2 is een action-adventure game ontwikkelt door Radical Entertainment en uitgegeven door Activision. De game verschijnt op Playstation 3, Xbox 360 en PC en verschijnt op 24 april 2012

reacties
#356605  | 16 november 2011 14:17 - Daiox
Avatar van Daiox
Reacties: 32
Kijk ernaar uit! Heb veel fun gehad met de eerste prototype!

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: Radical Entertainment
Uitgever: Activision
Meer info
Genre(s): Action
Aantal spelers: -
Release: 24 april 2012
Stats
Aantal keer in collectie: 0
Aantal keer in wenslijst: 2

gerelateerde media