preview
Game

Auteur: André Kies (Adhdreej)
Geplaatst op: 2 april 2012 om 17:00


English Translation 
ps3

DiRT Showdown

Preview - Hands-on | 2 april 2012 - Bij Namco Bandai wisten ze mij te vertellen dat DiRT Showdown absoluut geen DiRT 4 of DiRT 3.5 is. Het is een spin-off van de franchise, waarmee ze een over-de-top game-ervaring willen bieden. Er mag geen race uitgereden worden zonder dat er op zijn minst 2 auto’s gecrasht zijn. Oké, het mag wel, maar dat is niet het idee waarmee DiRT Showdown is gemaakt.

Dit heb ik gespeeld
Op uitnodiging van Namco Bandai ben ik op bezoek gegaan op hun kantoor in Eindhoven voor de hands-on van DiRT Showdown. Ik word netjes naar de gameroom begeleid, waar ik een uur lang de nieuwe spelmodus rampage en 2 racelevels heb gespeeld. Een eigen wagen kiezen zat er helaas niet in, want op elk circuit kreeg ik op voorhand een wagen toegewezen. Met de Xbox 360-controller in de hand was het tijd om de banden te laten piepen.


Dit is DiRT Showdown
De naam DiRT doet je wellicht denken aan de bekende wagens, bekende coureurs en rallyrijden, maar DiRT Showdown komt behalve de naam niet in de buurt van de originele DiRT-games. Er zitten wel enkele herkenbare wagens in als de Ford Fiesta H.F.H.V. van Ken Block, een Ford Escort Mk 2, de Scion Racing Scion tC, evenals de Subaru Impreza WRX STI. Andere wagens zijn een afgeleide van bestaande wagens en zien er dus net iets anders uit.

Deze game draait om vernietiging van andere wagens en het uitdelen van schade aan de racemonsters, om zodoende als eerste over de finish te komen. Speciaal om dit idee te ondersteunen, is er een boost aangebracht op de wagens. Deze boost moet voor extra impact zorgen als je tegen een andere wagen aanrijdt.

De spin-off richt zich lichtelijk op het rally-aspect met levels waarin waterplassen en zand het parkoers vormen. Voornamelijk draait het toch om de nieuwe spelmodi en opties. Zo is er het ‘Demolition Derby Event’. In deze spelmodus is het de bedoeling dat je je een weg baant door de verschillende destructieve levels. Je maakt hierbij gebruik van speciale manoeuvres en acties. Dit is meer de technische kant achter de autosport, waar ontwikkelaar Codemasters de nadruk wil leggen op explosies en crashes. Zo laat Bart Verwijst, PR Namco Bandai Partners Benelux, weten dat de ontwikkelaar een over-de-top game-ervaring weg wil zetten.

Ondanks dat het een spin-off is van de DiRT-games, draagt de game toch dezelfde titel. “Dit heeft niet te maken met de verkoopnaam van de franchise. Met deze nieuwe spelmodus willen wij de kennis gebruiken van topcoureur Ken Block. Dat kan als we de naam DiRT gebruiken voor deze titel”, aldus Verwijst. De invloed van Colin McRae is, zo zegt Verwijst, niet meer terug te vinden vanaf het derde deel. Dat is het werk van Ken Block. Hij heeft namelijk ook veel invloed gehad op DiRT 3 en helpt mee om met DiRT 4 een optimale rally-ervaring weg te zetten. Daarnaast heeft hij ook de nodige ervaring en kennis van crashraces, wat van grote waarde is voor de spelmodus Rampage in DiRT Showdown.

De nieuwe Rampage, een spelmodus waarin je elkaar kapot moet beuken in een arena, is een nieuwe toevoeging voor de franchise. In totaal rijden 8 verschillende wagens door de arena om punten te verdienen door elkaar van alle kanten te rammen. Elke beuk levert punten op en doet schade aan de ander. Deze partijen duren 2 minuten, waarin je in de laatste 30 seconden extra punten behaalt voor crashes. De franchise blijft bij het realistische aspect van de sport, want naast de boost willen ze geen power-ups of andere upgrades in de game plaatsen. Het enige wat volgens Verwijst te pimpen is, is je wagen. Met het idee om nog sneller en sterker te worden.


Dit vond ik tof
Sommige tracks bedoeld om te crashen
Mijn eerste speelsessie betrof de 8-ball track. Hierin rijd je rondes in een 8-vorm, waar je elkaar dus continu kruist. Je bent zodoende nooit zeker van de overwinning. Het is ontzettend vet om niet te weten wanneer je horizontaal geramd kunt worden. Zo lukte het mij de eerste plaats te pakken, maar werd ook ik in mijn laatste ronde naar de achterhoede gedreven. Één goede beuk op de zijkant van mijn wagen was voldoende.

Graphics zien er goed uit
Ondanks dat DiRT Showdown meer arcade is dan de rallygames van DiRT, zien de graphics er voor de eerste testversie zeker sterk uit. De baan en obstakels zijn duidelijk weergegeven en het is ook niet moeilijk om te zien waar je wagen geraakt is. Ook het speciale effect dat je krijgt als je wagen gebruik maakt van de boost geeft daarbij ook het gevoel dat je sneller gaat. Het beeld bepaalt de ervaring, juist door de kwaliteit ervan.

Keihard beuken en crashen
Rampage kun je zien als een gezellige modus, waarin je tegen vrienden kunt strijden. Keiharde crashes, frontale botsingen, kapotte wagens en extreme schade aan je wagens. Het speelde lekker, want de controls zijn simpel en met een druk op de knop heb je de boost in gebruik. Je rijdt dan met volle snelheid op de zijkant van een andere wagen om te zien dat de achterbank daarvan volledig onbruikbaar is geworden. Als je wagen helemaal kapot is, keer je gewoon terug en begint de fun.


Hier zet ik nog vraagtekens bij
De originaliteit van de game
Is de game eigenlijk wel origineel vergeleken met andere demolition-games. Voor de DiRT-franchise is het absoluut een spin-off, maar games als Destruction Derby deden dit ook al ten tijde van de originele PlayStation. Het gemis zit hem dan ook in de power-ups. Er wordt wel gesproken over een over-de-topgame, maar dat is niet terug te zien. Het enige originele is de boost, maar daarbuiten zit er niks speciaals in de game waardoor extreme explosies of crashes plaatsvinden.

Leveldesign en racelevels
Het 8-ball-level zat strak in elkaar, maar het andere testlevel dat ik voor mijn kiezen kreeg was minder spectaculair. Het gaat om de track ‘California Baya’, waar je simpelweg een parkoers aflegt, zonder dat je elkaar kruist of tegenkomt. Het enige wat je op je pad tegenkomt zijn banden en borden die, eerlijk is eerlijk, niet zomaar omver te rijden zijn. De nadruk van de game ligt op crashes, maar de mogelijkheid om de ander uit het level te rammen is vrijwel afwezig. Nu heb ik maar twee levels gespeeld, maar het komt de game niet ten goede als andere parkoersen eruit zien als deze.

Geen wagenlicenties
Ik ben geen autofan, maar na wat onderzoek op het internet kwam ik er al snel achter dat de wagens in de game een afgeleide zijn van bestaande wagens. Officiële racers en licenties heb ik bij de testversie ook niet teruggevonden in de game. Dat zou jammer zijn, want om de huid te kruipen van een professional of van een realistische wagen, geeft net die extra kick.

Dit vond ik ervan
Natuurlijk heb ik maar een uurtje gespeeld en enkele levels gedaan. Deze zagen er stuk voor stuk ontzettend goed uit. Het is alleen lastig in te schatten hoeveel racelevels er in totaal zijn, waar je elkaar kruist en elk moment vol op elkaar kunt botsen. Dit is uiteindelijk toch het doel van het spel, maar ik heb te weinig gezien om hier een oordeel aan vast te plakken. De controls zijn simpel en het spel speelt lekker weg. Het oogt vooral als een spel dat je met vrienden op de bank gaat spelen. Helaas moeten we het doen zonder al te veel licenties van bestaande wagens, maar ik denk dat het aanbod van levels gaat bepalen of deze game flop of over-de-top wordt.

DiRT Showdown wordt ontwikkeld door Codemasters en uitgegeven door Namco Bandai. De game wordt ontwikkeld door hetzelfde team achter de DiRT-franchise en haalt zijn kennis en informatie van Ken Block, professioneel rallyrijder. DiRT Showdown komt in mei uit voor PlayStation 3, Xbox 360 en pc.

reacties
#362750  | 2 april 2012 18:24 - Duanoes
Standaard avatar
Reacties: 7
Lijkt me een toffe game!
#362754  | 2 april 2012 19:19 - jellejelle
Avatar van jellejelle
Reacties: 2.484
Heb ook zeker wel zin in deze game! Ben sowieso wel een fan van de DiRT serie, dus hoop dat dit weer net zo goed wordt als de vorigen.
#362758  | 2 april 2012 19:41 - Adhdreej
Avatar van Adhdreej
Reacties: 191
Ik vraag het me af. Ken al zoveel demolition-games en deze biedt helaas niks extra's. Het aanbod van levels lijkt mij zeer belangrijk. Meer crashes, meer fun, betere score
#362777  | 3 april 2012 13:12 - RealKnowledge
Avatar van RealKnowledge
Reacties: 552
Het lijkt me wel een leuke game maar wil toch wel weer een keer een echte rally game zoals de eerste DIRT.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: Codemasters
Uitgever: Codemasters
Meer info
Genre(s): Arcade Racer
Aantal spelers: -
Release: 25 mei 2012
Stats
Aantal keer in collectie: 0
Aantal keer in wenslijst: 0

gerelateerde media