Auteur: Jelle Schut (jellejelle)
Geplaatst op: 10 mei 2011 om 06:01

Brink

Review | 10 mei 2011 - Waarom ik ieder jaar Call of Duty na een uurtje of 10 online opgeef? Er is nauwelijks samenwerking. Iedereen rent als een kip zonder kop in de rondte en coördinatie en samenwerken zijn woorden die 99% van de Call of Duty spelers niet kent. Call of Duty is helaas niet de enige, ook andere shooters lijden onder dit probleem. Ik heb ontwikkelaars keer op keer horen beweren dat ze 'de ultieme oplossing' hadden gevonden om mensen te laten samenwerken. Net zoveel keren zag ik de boel volledig in de soep lopen. Tot nu, want Splash Damage en Brink hebben me de laatste jaren hoop gegeven, hoop dat samenwerking in een online shooter toch mogelijk is.

Geen capture the flag
Ontwikkelaar Splash Damage heeft een aantal radicale beslissingen genomen om alles in dienst te stellen van samenwerking tussen spelers. Zo kun je enkel en alleen de 16 missies die in de game gestopt zijn spelen. Er zijn 8 unieke scenario's, ieder vanuit 2 kanten te spelen, het verzet en de beveiliging. Geen capture the flag, geen team deathmatch, geen sabotage en ik vind het echt niet erg. Het is misschien wel keihard nodig om de oude denkpatronen in multiplayer games te doorbreken. Gamers die zich zorgen maken over een mogelijk gebrek aan afwisseling hoeven zich weinig zorgen te maken, de afwisseling binnen de verschillende missies zorgt ervoor dat je iedere missie keer op keer kan herspelen zonder het beu te worden.

Verzet vs. beveiliging
In die 8 scenario's staat de strijd tussen het verzet en de beveiliging om de controle van de Ark centraal. De Ark, ooit bedoeld als een klimaatneutrale stad van de toekomst, is na grote natuurrampen op drift geraakt en overspoeld geraakt met vluchtelingen. De ooit zo schone, mooi vormgegeven en idealistische stad is vervallen tot een aftands bouwwerk waar sloppenwijken weliger tieren dan in Rio de Janeiro. Van alle contact met de buitenwereld afgesneden vechten het verzet en de beveiliging een verbeten strijd uit. Het verzet wil weg van de Ark en contact zoeken met de buitenwereld, terwijl de beveiliging streeft naar het herstellen van de rust op de Ark.

Weinig diepgang
Het verhaal is voor Brink overigens niet veel meer dan een excuus om de verschillende missies aan op te hangen, stel je er weinig van voor. Helemaal niet van het einde van de game, want dat vond ik echt vreselijk zwak, maar echt druk heb ik me er niet om gemaakt. Het verhaal is een kapstok, geen hoofdingrediënt. Met het verhaal als kapstok heeft Splash Damage een aantal interessante missies uit de grond gestampt. Van het escorteren van een gijzelaar, tot het stelen van intel en van het herstellen van kranen tot het opblazen van barričres. De meeste missies hebben meerdere lagen waarbij de aanvallers na het behalen van het 1ste doel extra tijd krijgen voor doel 2, 3 en 4 en de verdedigers moeten zorgen dat de aanvallers 1 van de doelen niet binnen de tijd halen.

Strak level ontwerp
De spanning die ik in veel missies voelde komt voor een groot deel door het zeer strakke level ontwerp van Brink. Er zijn altijd meerdere manieren om je doelen te behalen en door de vele gangetjes, bruggen en overlopen die naar het huidige doel leiden is er altijd een alternatieve route. Sommige doelen liggen in krappe ruimtes, terwijl andere juist weer heel open zijn. Zo ontstaat er bij ieder doel een interessant tactisch gevecht waar ik me als speler echt op aan moest passen. Het gevecht in een kleine ruimte heeft nou eenmaal hele andere wapens nodig, dan gevechten over grote afstand en je zult je ook aan moeten passen aan de doelen.

Niet vast aan een klasse
Dat is gelijk de 2de radicale verandering die Brink doorvoert in de opzet van hedendaagse shooters. Het wachten op het opnieuw spawnen voordat je van klasse of wapens kunt veranderen is verleden tijd. Bij iedere command post die je team verovert kun je onmiddellijk je klasse of wapens aanpassen aan de situatie. Het verzet de tent uitvechten op de vierkante centimeter? Kies een shotgun. Moet je over grote afstand een doel verdedigen? Dan is de sniper het meest geschikt. Bovendien zijn wapens niet gelinkt aan een klasse, alleen aan het lichaamstype dat je kiest. Een zware gast kan een gatling gun bij zich dragen, terwijl de lichtere spelers zich tevreden moeten stellen met minder heftige SMG's.

Kills zijn niet belangrijk
Met de mogelijkheid altijd iedere wapen te kiezen kom ik op de 3de belangrijke verandering. Kills zijn niet belangrijk. Nou ja, ze zijn wel belangrijk, maar de beloning die je ervoor krijgt is lang niet zo groot als in andere games. Brink doet iets vreselijk slims om samenwerking te bevorderen, de game maakt acties die het teambelang dienen belangrijker dan acties waar je zelf beter van wordt. Het veroveren van een vijandige command post die je teammaten meer health geeft, het beschermen van een robot die essentieel is voor winst in de missie, het sterker maken van het wapen van je teammaten of het openen van een doorgang die je sneller bij het doel brengt. Stuk voor stuk meer XP waard dan een kill en dat kan ik alleen maar toejuichen. Ik was in iedere match veel meer bezig met focussen op dingen die goed waren voor mijn teammaten, omdat die uiteindelijk ook goed waren voor mij.

Is nog wel een shooter
De beloning voor deze acties mag dan wel groter zijn dan het neerschieten van een vijand, Brink is en blijft een shooter en ik vind de game best prima spelen. Een vergelijking met Killzone 3 is qua snelheid absoluut terecht, want ik vond ook deze game wat zwaarder en langzamer aanvoelen. Persoonlijk vind ik dat wel lekker, het geeft je net even die milliseconde meer om acties te plannen en een besluit te nemen welke vijand eerst voor zijn donder te schieten. Brink heeft actie die niet zo snel is dat 1 keer met je ogen knipperen fataal is, maar het voelt ook nooit lomp of log aan.

SMART klimmen
Essentieel voor het vloeiend houden van de actie in Brink is het SMART systeem, oftewel Smooth Movement Across Random Terrain. Dit houdt simpelweg in dat je 1 knop indrukt om te klimmen, springen, klauteren en onder obstakels door te schuiven, terwijl je de richting bepaald door de juiste kant op te kijken. Het is een systeem dat al behoorlijke indruk op me wist te maken in 2009, toen Brink op de E3 werd onthuld, en 2 jaar later is het vet om te zien, maar nog vetter om te gebruiken. Ik klim moeiteloos op kisten, springen over richeltjes, hop van de ene container op de andere. Met SMART kun je echt het maximale uit de levels van Brink halen met een minimale inspanning. Dit is nou zo'n systeem waarbij ik als speler het gevoel had dat het 100% gemaakt was om de actie te dienen en wat dan nog werkt ook.

Kies je voor zwaar of licht
Je mogelijkheden met het SMART systeem worden wel beďnvloed door de lichaamsbouw die je kiest. Een zware soldaat heeft meer health, maar kan niet over alle obstakels, terwijl een licht mannetje bijna iedere muur of jump kan bedwingen. Deze keuze is belangrijk, want eenmaal aangepast is het niet meer terug te draaien voor dat personage. Daarmee is de lichaamsbouw een van de weinige aanpassingen aan de looks van je personage dat meer doet dan mooi zijn.

Een wereld aan aanpassingen
Liefhebbers van het aanpassen van hun personage kunnen hun hart ophalen in Brink. Nadat je voor een archetype hebt gekozen en de huidskleur van je vechtersbaas hebt bepaald kun je gedurende de game continue je uiterlijk aanpassen, van de verf op je gezicht tot de broek aan je kont en van de tattoos op je borstkas tot de stoppelbaard op je kinnebak. Het aantal opties is enorm. Bovendien heeft iedere verandering ook echt een hele duidelijk impact. Geen subtiel geklooi aan de lengte van iemands neus of een embleem op je t-shirt. Nee, grote, over de top tattoo's, kleurige gezichtsverf, brede jacks en gekke maskers.

Borderlands stijl
Op deze manier staat de customization model voor de rest van de unieke design stijl van Brink. De game valt qua uiterlijk nog het beste te vergelijken met een game als Borderlands, kleurrijk maar toch met een duister sausje. Ik geniet nog steeds erg van de sterke contrasten in het spel door grijze en roestbruine containers in sloppenwijken te combineren met felle kleuren en het af te zetten tegen een witte smetteloze Ark. Het geeft Brink een enorm eigen smoel en dat mis ik in veel games, uiterlijk zijn 9 van de 10 shooters inwisselbaar, Brink absoluut niet.

Een turret of wapen
De cosmetische upgrades speel je vrij door missies te winnen en levels omhoog te gaan dankzij de XP die je verdient en hetzelfde geldt voor nieuwe vaardigheden. Voor ieder level omhoog krijg je een 'ability point' en die kun je besteden aan bijvoorbeeld het kapot kunnen schieten van granaten, het ontmaskeren van vermomde vijanden of het plaatsen van turrets en mijnen. Hoe goed iedere upgrade is hangt weer af van de rang die je hebt, bij rang 2 kun je een lichte turret gebruiken, op rang 3 wordt dit een medium en rang 5 speelt een gatling turret vrij. Om de zoveel levels ga je een rang omhoog.

Medic of engineer?
Veel van de vaardigheden zijn gekoppeld aan de 4 klasses uit de game, de soldier, medic, engineer en operative. Iedere klasse heeft zo zijn eigen unieke vaardigheden die je echt allemaal moet benutten tijdens het spelen. Ik heb mezelf volledig gespecialiseerd als engineer en met mijn vaardigheden kan ik de wapens van anderen sterker maken, kevlar vesten uitdelen voor betere bescherming, landmijnen leggen, turrets plaatsen, command posts moeilijker te hacken maken voor de vijand en sneller kapotte robots en turrets repareren. De medic, soldier en operative hebben ook hun eigen vaardigheden en doordat je voor ieder doel 1 specifieke klasse hebt die het kan volbrengen was ik tijdens potjes continue aan het wisselen. Zo dwong Brink me echt om alle klasses beter te maken en te gebruiken.

Uitdagende challenges
Upgrades voor de wapens zijn niet te behalen in de missies, hier zijn 4 challenges voor. Iedere challenge heeft 3 moeilijkheidsgraden en bij iedere behaalde uitdaging speel je nieuwe upgrades vrij, van grips tot geluidsdempers en van extra grote magazijnen tot scopes. De challenges bestaan uit een parcours dat je klimmend en klauterend zo snel mogelijk moet afleggen, het behalen van een aantal doelen binnen de gestelde tijd, het begeleiden van een robot en het verdedigen van een command post. Zo kun je snel de principes van Brink leren, terwijl je ook nog eens beloond wordt met nieuwe wapens en upgrades.

Integratie multiplayer en singleplayer niet 100%
Dan kom ik bij het laatste punt dat Brink anders en beter moet gaan maken dan andere shooters, een naadloze integratie van online en offline gameplay. Brink moet de grenzen tussen singleplayer en multiplayer slechten, maar slaagt daar maar half in. Zo is de echte multiplayer geschaard onder freeplay en zit de co-op met de single player onder de campaign knop. Een singleplayer game kan dus wel een co-op game worden, maar vervolgens niet naadloos een multiplayer potje worden. Hier had ik toch wat meer van verwacht, zeker ook omdat menselijke tegenstanders toch het vetst zijn om tegen te spelen en je hiervoor nu apart van de singleplayer en co-op moet gaan zoeken.

Gekmakende AI
Ik neem het in Brink echt het liefst op tegen mensen, die werken nou eenmaal beter samen. Helaas is ook de AI in de game een reden om je heil in de multiplayer te zoeken. De AI is bij vlagen van een bedroevend niveau. Bij het behalen van cruciale doelen gaan je medespelers het liefst een command post veroveren en als ze dan eindelijk mee komen helpen zijn het net lemmingen. Hoe vaak ik de AI wel niet als een zelfmoordterrorist een groep van 8 vijanden heb in zien rennen. Waar je tegenstanders volop gebruik maken van mijnen en turrets deden mijn teammaten dat maar bar weinig en als ik een keer neergeschoten was dan kwam de medic zo ondoordacht te hulp geschoten dat de spuit mij vaak niet bereikte, omdat de redder in nood overhoop geblazen was. Ik werd er regelmatig echt helemaal gek van. Nou ben ik niet het type dat vaak controllers door de kamer pleurt uit frustratie, maar in Brink is het me echt een paar keer gebeurd dat de gamepad eraan moest geloven na weer een domme move van de AI.

Balans soms scheef
De frustraties kwamen niet helemaal voor rekening van de AI, ook de balans is her en der scheef. De meeste missies zijn mooi in balans met evenveel kansen voor de aanvallende als de verdedigende partij. Ik zie alleen in 3 van de 8 missies dat 1 team te veel in het voordeel is. Bij 2 missies is dit heel erg duidelijk, wat ervoor zorgt dat toen ik aan de 'verkeerde' kant stond mijn team vaak roemloos ten onder ging. Ik heb die missies alleen en in de multiplayer geprobeerd, op verschillende moeilijkheidsgraden, spelend voor het andere team; de uitslag was in de meeste gevallen dezelfde.

Genoeg lol te beleven
Toch drukt dit maar beperkt een stempel op Brink, want het spel doet iets wat ik lang niet gezien heb in shooters, het plezier terug brengen. Afgelopen weekend heb ik flink wat gevechten gevoerd in lobby's waarin het overgrote deel van de spelers echte mensen waren en de gevechten die zich dan ontspinnen zijn van een enorme intensiteit. Er zijn weinig momenten in games waarop ik me gelukkiger voel dan wanneer mijn team met nog 30 seconde te gaan op de teller een doel weet te behalen en zo de missie redt.

Jij maakt Brink!
In dit spelplezier speel jij een hele belangrijke rol. Ja, jij daar, achter je computerschermpje! Brink leunt zwaar op de wil van alle spelers in een team om zich in dienst te stellen van het team en daar moet je echt helemaal voor willen gaan. Niet alleen door je teamgenoten te ondersteunen met health boosts, extra munitie en sterkere wapens, maar ook door te communiceren. Pak een headset en praat met elkaar. Bespreek tactieken, roep om hulp als het nodig is, geef instructies, vertel achter welk doel je aangaat. Er zijn weinig spellen waarbij het wel of niet slagen van de opzet volledig bij de gamer ligt, maar Brink is er zo een. Misbruik de verantwoordelijkheid die Splash Damage je geeft niet, maar gebruik hem en je zult jezelf verliezen in Brink.

Strak level ontwerp
Je moet echt samenwerken
SMART systeem werkt super
Unieke grafische stijl
In multiplayer heel erg tof
Single- en multiplayer niet 100% geďntegreerd
AI frustreert enorm
Paar levels niet in balans
Totaal score: 8 Slaagt Brink in de opzet om de ultieme multiplayer game te worden waarin samenwerken echt loont? Het zou zomaar eens kunnen. Splash Damage heeft bijna alle elementen aangeleverd die een spel nodig heeft om het mogelijk te maken. Je wordt als speler beloond voor teamacties, kunt jezelf toeleggen op 1 klasse en zo nuttig zijn voor het team en de game is erg tof om te spelen, niet in de laatste plaats door het super werkende SMART systeem. De enige echt zwakke schakel van Brink, de AI, is gelukkig uit te schakelen. Dat kan alleen jij, de gamer, voor elkaar krijgen. Door online te gaan en samen te werken met je team. Het zal een nieuwe ervaring voor je zijn en misschien is het praten in een headset in het begin een beetje eng, maar geloof me, je doet jezelf er een ongelooflijk plezier mee. Op die manier kun je de kracht van Brink helemaal ervaren en jezelf volledig onderdompelen in de fun die deze game biedt.
8