Auteur: Stefan van Veen (SvV_Ying)
Geplaatst op: 22 september 2011 om 09:00

Pro Evolution Soccer 2012

Review | 22 september 2011 - De 'R' zit weer in de maand en dat brengt in gamesland altijd een zekerheidje met zich mee; de voetbalgames staan weer voor de deur. FIFA en PES zijn ook dit jaar weer van de partij en proberen met wat aanpassingen en veranderingen weer de beste wedstrijd op de mat te leggen. Dit is ook meteen de laatste keer dat ik die andere footie noem, deze review draait om PES en beide games verdienen gewoon een eigen kijk zonder steeds maar met elkaar vergeleken te worden.

‘’PES is back.’’ Met deze woorden sloot Jon Murphy, teamleader bij Konami, een interview met Gaming Only af tijdens de gamescom. Tijdens de speelsessies in Keulen met Koen waren we het er al snel over eens dat de woorden van de beste man weleens op waarheid berust konden zijn. Nu ik de complete game heb gespeeld, kan ik zeggen dat Murphy zeker niet te hoog heeft ingezet met de voor ons nu al legendarische woorden.

Geweldige atmosfeer
Het eerste dat mij aansprak is de sfeer die de game overbrengt. Wat een heerlijke voetbalsfeer ademt een wedstrijd in PES 2012 uit. Het zit niet zozeer in het commentaar of het geluid van het publiek; dit is nog steeds erg basic en soms zelfs matig. Het zit ‘m vooral in de details; het perfecte strakke veld, de opkomst van de spelers, het publiek met bijbehorende voetbalshirtjes, de grasprikkers en de coaches die langs de zijlijn lopen te schreeuwen. Al deze en nog veel meer ingrediënten zorgen voor een voetbalsfeer die erg overeenkomt met het echte spelletje. Soms zijn het slechts de hele kleine details als de grasprikkers en realistisch gekreukelde voetbalshirts, maar voetbalfans zullen dit op den duur allemaal herkennen en zeer kunnen waarderen. Een Champions League-wedstrijd in PES 2012 lijkt haast op de befaamde dinsdag- of woensdagavond zelf, inclusief de officiële CL-hyhm die de armharen elke keer weer overeind doet staan. PES 2012 ademt voetbal.

Aan een heerlijke sfeer en mooi veld heb je natuurlijk niks als de gameplay ruk is. Ik kan je meteen geruststellen dat dat in PES 2012 niet het geval is. Er zitten wat haken en ogen aan, maar over het algemeen is de gameplay zeer solide. Een verbetering die snel opvalt, is het passen. Bij PES 2011 reageerde een speler niet altijd als je meteen een pass wilde geven, maar nu is het vloeiende combinatiespel makkelijker uit te voeren. Het tikken voelt realistisch aan en de spelers hebben hier ook een aantal slimmigheidjes gevonden; staat een tegenstander vlak voor je, maar een medespeler vlak achter hem, dan probeert je speler de bal secuur langs de tegenstander te spelen. Het is dus niet zo dat de speler de bal lomp tegen de tegenstander aanschiet omdat hij nou eenmaal in de baan van de pass staat. De spelers houden tijdens het passen ook goed rekening met de looplijnen van de medespelers waardoor een bal meestal erg lekker wordt gegeven. Dit soort details zie je continue terug.

The game isn’t played on paper
Ook deze PES is weer heerlijk onvoorspelbaar. De bal ligt ‘losjes’ op het veld en dit zorgt er voor dat er bijna nooit iets op een scripted situatie lijkt. Een voetje van de keeper dat op een haar na een doelpunt voorkomt, de adrenalinepompende scrimmages voor het doel en een onmogelijke kans die je toch weet te benutten zijn de dingetjes die PES echt een identiteit geven. Hierdoor neem je sneller doelpogingen vanuit een gewaagde positie of besluit je de bal gewoon naar voor te slingeren, het kan zomaar zo zijn dat een scheenbeen een totaal andere draai aan een schot geeft of een voorzet alles en iedereen mist en zo bij de 2e paal door een inglijdende back alsnog wordt ingetikt. Een wedstrijd die op papier vaak gespeeld lijkt, kan door elk detail een andere wending krijgen. Dat is echt voetbal, en PES brengt dat voetbal naar je toe.

Heerlijke maar onrealistische goals, mede door de keeper
Juist bij een game waar zoveel lijkt op het echte spelletje, is het jammer dat er nog wat suffe dingen zijn. Zo zijn er nog te vaak animaties en schoten die fysiek gezien niet mogelijk zijn. In de preview hadden we het al over onrealistische doelpunten, en ook nu heb ik er weer een paar gezien hoor. Wat dacht je spits Nicklas Bendtner die met zijn rug naar de goal de bal alsnog keihard op doel weet te krijgen zonder zijn bovenlichaam ook maar iets te draaien. Of Sulejmani die al vallend buiten de 16 met een sliding de bal keihard in de kruising weet te jagen. De ontlading bij zo’n goal is ongekend, het maakt het spelletje nog dat tikkeltje onvoorspelbaarder, maar echt realistisch is het niet. Ik heb mijn kruisbanden al eens gescheurd, maar maakte ik de bewegingen die ik weleens in PES zie, dan kunnen ze me elke 9 maanden opnieuw inboeken voor een MRI.

En dan zijn er natuurlijk ook nog de keepers. PES en keepers is niet altijd een even goede combinatie en ook nu moet ik helaas concluderen dat de keepers nog wel iets te vaak een steekje laten vallen. De keepers zijn niet zo dramatisch als in de 1ste demo die begin september uitkwam, maar het is nog steeds niet je van het. Vooral lage ballen die makkelijk geklemd kunnen worden, worden nog wel eens dom weggetikt waardoor de tegenstander een makkelijke rebound heeft. Gelukkig gebeurt dit ook vaak genoeg aan de andere kant, dus in dat opzicht is het wel in balans, maar sommige keepersoptredens zorgen toch voor een slaak van verzuchting.

Computer kan tikken
Waar het 1 in PES soms totaal onlogisch en onrealistisch is, springt het andere er juist weer uit in positieve zin. De AI van de tegenstanders bijvoorbeeld is flink verbeterd en nadert écht realistische beslissingen. Zo werd ik op de normale moeilijkheidsgraad soms knap weggetikt door korte combinaties en lepe steekballen. In de voorgaande delen zag de computer vrijstaande spelers nog wel eens over het hoofd, dat is nu niet meer het geval. Als je een gat laat vallen ben je de lul, en zodra je doorhebt dat een tegenstander erg vrij staat en je hoopt dat de computer dit niet in de gaten heeft, is dit toch echt zo. En dit vind ik een heerlijke verbetering, noem me gek, maar ik haat het als de computer een kans mist die zelfs achtsteklasser Knollendam nog gescoord had. Als je wordt weggetikt en de computer een mooie aanval opzet, moet dit soms gewoon bekroond worden met een goal, en dat gebeurt nu ‘gelukkig’ een stuk vaker.

Gaten laten vallen en niet geconcentreerd spelen is dus dodelijk en helaas hebben je spelers dit niet altijd door lijkt het wel. Medespelers hebben iets te vaak een eigen wil en zo komt de actie van een speler soms niet overeen met wat ik wil. Zo wil een verdediger nog wel eens compleet onlogisch instappen of stoppen met rennen bij een steekpass terwijl ik toch echt met de aanvaller mee wil rennen om de bal te onderscheppen. Er zijn soms iets te veel van dit soort ongemakken waardoor de controle over je spelers soms even weg is en dit gebeurt net iets te vaak om over het hoofd te zien.

2e speler besturen
Een feature die PES dit jaar als grote toevoeging heeft aangekondigd is de mogelijkheid om een tweede speler te besturen. Dit is echter meer ingewikkeld en vertragend dan dat er echt veel voordeel uit gehaald wordt. Met de rechteranaloge stick selecteer je een speler die je wilt besturen, deze speler bestuur je dus met de rechteranaloge stick terwijl je ondertussen met de linkeranaloge stick de speler met de bal bestuurt. Het is een ingewikkelde feature die op het trainingsveld in PES 2012 nog wel leuk is, maar tijdens de wedstrijd heb je eigenlijk helemaal geen tijd om je hier in de aanval mee bezig te houden.

Master League
Waar alles van de game moet samenkomen, van de sfeer tot de gameplay, is natuurlijk ook dit keer weer de Master League. De mode zit er weer in en is van een strakke, moderne en geslaagde update voorzien. Het menu is erg schoon en bestaat uit een aantal mooie iconen die bij het selecteren weer een lijst aan opties laat zien. Het ziet er fris en strak uit en het is duidelijk waar je alle aspecten van jouw club kunt bekijken. En het is dit keer ook écht jouw club. Konami heeft er namelijk voor gekozen om je wel heel duidelijk in de stoel van club-baas te plaatsen. Je hebt als coach een gezicht en creëert voor de Master League start een uiterlijk van de coach. Daarna is het tijd om de pers te woord te staan en gesprekken met de assistent-manager te voeren. Dit gebeurt allemaal met in-game filmpjes die goed bijdragen aan het gegeven dat jij de baas bent.

Als baas besteed je ook buiten het veld de nodige aandacht aan de club. Zo moet je het jeugdteam in de gaten houden, de trainingen selecteren en vooral veel communiceren met je spelers. Ze komen voor alles naar je toe; onvrede over hun rugnummer of omdat ze boos zijn dat ze niet in de wedstrijdselectie zitten. Het is daarna jouw taak om de vragen van een antwoord te voorzien. Ook de assistent-coach komt wekelijks langs op kantoor om bijzonderheden te melden en de komende tegenstander te analyseren, en ook dit gebeurt in een setting waar jij als clubbaas achter het bureau zit. Het maakt de mode uniek en geeft je toch wel het idee dat je zelf iets moois aan het neerzetten bent. Helaas word je soms iets te vaak onderbroken door je assistent-manager en de wekelijkse update gaat na een aantal weken wel een beetje vervelen.

Arsenal - Chelsea North London – London FC
Helaas zijn ook dit jaar de licenties niet in orde. Een potje Arsenal – Chelsea zit er weer niet in, dat wordt gewoon North London tegen London FC. Natuurlijk is er weer de mogelijkheid om alles te editen en vooral de teamnamen zijn zo gefixt, het is echter wel jammer om dan alsnog allemaal neppe shirts te zien met emblemen die totaal niet op de echte lijken. Zoals gezegd is het allemaal aan te passen, maar je moet er wel even moeite voor doen of een goede option file van het internet plukken.

De Eredivisie is wel weer van alle licenties voorzien en ook de Franse, Italiaanse en Spaanse competitie zijn correct. Het beperkte aantal teams en clubs in PES heeft ook zijn voordelen, zo besteedt Konami veel tijd aan de teams en spelers die het wel heeft en dat betekent dat zeker de helft van de spelers van de Nederlandse topploegen er erg waarheidsgetrouw uitziet. Alsnog blijft het jammer dat de licenties al jaren niet goed zijn en bijvoorbeeld de Duitse competitie weer ontbreekt. Natuurlijk wil Konami zelf ook graag anders, voor veel mensen is het een reden om de game links te laten liggen, en dat is jammer.

Heerlijke atmosfeer
Weer lekker onvoorspelbaar
Flink verbeterde AI
Strakke en verslavende Master League
Controle over spelers lijkt soms niet aanwezig
Nog steeds onmogelijke animaties en schoten
Keepers zijn niet helemaal betrouwbaar
Totaal score: 8 ‘PES is back’ waren de woorden waar deze review mee begon. En dit is inderdaad PES zoals we het kennen; een perfecte voetbalsfeer, lekker onvoorspelbaar en een verslavende Master League. Helaas zijn enkele problemen als matige keepers en onrealistische goals niet verholpen maar dit is eigenlijk ook wel helemaal in het straatje van ‘PES is back’. Soms heeft PES 2012 even de tijd nodig om alle kleine details te tonen waardoor de game zoveel wegheeft van het echte spelletje, maar hoe vaker je het speelt hoe meer je van PES gaat houden. PES 2012 legt met puntje van de stoel voetbal, enkele goede verbeteringen en de soms rare keepers en goals elke keer weer een andere wedstrijd op de mat en heeft genoeg in huis om je weer een jaar lang bezig te houden.
8