Auteur: Patrick Zwarts (mrAdmirals)
Geplaatst op: 11 november 2011 om 18:00

Battlefield 3

Review | 11 november 2011 - Call of Duty is de laatste jaren alleenheerser op het gebied van first-person shooters. Ontwikkelaars proberen steeds om de strijd aan te gaan met de Call of Duty-franchise, maar vallen vaak plat op hun bek. Dit jaar lijkt er dan eindelijk een geduchte concurrent bij te komen voor de games van Activision, namelijk Battlefield 3 van ontwikkelaar DICE. Kan Battlefield 3 echt de strijd aangaan met Call of Duty?

How does it feel…
Een first-person shooter valt en staat natuurlijk met de controls. Deze behoren soepel te zijn en horen goed te reageren op jouw commando’s. Ook het ‘gevoel’ van de wapens moeten naar behoren zijn. Battlefield 3 scoort op dit vlak dan ook meteen goed. De wapens voelen dan ook lekker aan en reageert je personage vlekkeloos op wat jij hem wil laten doen.

Eerste indruk
De strakke controls van de game heb je dan ook meteen nodig, want Battlefield 3 weet meteen je aandacht te trekken door de speler direct in de actie te gooien. Al snel volgen nog een aantal scenes die heel erg spectaculair zijn. Na enige tijd kakt de game echter een beetje in. De eerste paar levels zijn gevarieerd en wordt je overdonderd door explosies, instortende gebouwen, geschreeuw, emotie, kruip je in de huid van een copiloot in een straaljager en wordt je totaal meegesleept in de actie. Na enige tijd gaat de game echter over op cruise control en weet het niet meer het niveau te halen van de eerste paar levels. Dat wil niet zeggen dat de rest van de game slecht is, maar ik zat steeds te wachten op de vette momenten die ik aan het begin van de game beleefde.

Tevens wordt het verhaal verteld in stukjes. Je speelt dan ook niet de gehele game met 1 personage, maar met diverse mannen en vrouwen. Dit zorgt er voor dat je niet betrokken raakt met de diverse personages en is het verhaal op zichzelf ook niet van een al te hoog niveau. Het probeert wel af en toe een beetje teveel Call of Duty te kopiëren en/of overtreffen. Zo zit er bijvoorbeeld ook een scene in, die controversieel kan worden genoemd in dezelfde mate als de beruchte vliegveld-scene van Call of Duty: Modern Warfare 2. Dit zorgt meer voor afleiding en weet het verhaal niet constant de speler te boeien.

Normaal?
Wat de game echter wel constant doet, is de moeilijkheidsgraad toch best hoog te houden. Op de normale moeilijkheidsgraad krijg je al aardig wat te verduren. Je kunt namelijk niet al teveel geraakt worden. Het is dan ook zaak om voorzichtig te werk te gaan, anders zal je veelvuldig het game over scherm te zien krijgen. Vooral bij sommige scenes zal je echt een paar keer achter elkaar doodgaan.

Sound of war
DICE staat bekend om zijn games te voorzien van sterke geluidseffecten en ook met Battlefield 3 stelt de ontwikkelaar niet teleur. De diverse geweren klinken fantastisch en de ontploffingen klinken dan ook echt oorverdovend. Heb je een goede sound-system aan je console gekoppeld, dan zullen je oren compleet worden verwend.

Frosbite 2.0
Battlefield 3 draait op de nieuwe Frostbite 2.0 engine en het verschil met de eerste versie van de enigine is op sommige vlakken heel goed te zien. Vooral op het gebied van belichting weet Frostbite 2.0 hele mooie dingen te doen. Het invallen van de zon, lichtreflecties op ramen of op je vizier, alles ziet er gewoon veel mooier uit en geven de graphics veel meer sfeer. Qua animatie en vormgeving van personages en omgevingen is het verschil met de eerste Frostbite-engine iets minder goed waar te nemen, maar door de geniale belichting zien de graphics er gewoon stukken beter uit.

Helaas zal je wel af en toe wat rare dingen voorbij zien komen. Zo kwam ik op een gegeven moment bij een scene, waarin een jeep waarin ik zat, onder vuur werd genomen en dus ontplofte. Het wrak bleef op de weg liggen, maar na enkele ogenblikken was dit wrak compleet verdwenen. Ook ga je af en toe dood, terwijl je geen idee hebt waarom dit is. Zo was ik stilletjes naar een vijand aan het kruipen om hem de keel door te snijden, maar werd ik getrakteerd op een 'game over'-scherm. Ik bleef echter dood gaan op dit punt, dus besloot ik om gewoon te gaan staan en naar hem toe te lopen en om te brengen en dit lukte zonder problemen.

Destruction!
Van een DICE-game die draait op een Frostbite-engine ga je er eigenlijk meteen van uit dat alles kapot kan in de game. Dit komt natuurlijk omdat je eigenlijk meteen de link maakt met de Battlefield: Bad Company-games. Tijdens het spelen van de singleplayer-campagne kom je dan ook echter bedrogen uit. Ja, sommige gebouwen storten in en sla je soms een compleet gat in een hotel, maar dit zijn vooral gescripte scenes.

Je moet het nu een beetje doen met het wegschieten van muurtjes waar vijanden achter schuilen en dergelijke en dan houdt het toch wel een beetje op met de destructie. Je kunt dus niet elk gebouw dat je tegenkomt compleet opblazen. Dit is natuurlijk helemaal niet erg, maar ik denk dat vele gamers hier eigenlijk wel van uitgingen, ikzelf inbegrepen. In de multiplayer kan je echter wel weer meer gebouwen en dergelijke kapot knallen en/of opblazen.

Multiplayer
Natuurlijk is een heel aardige singleplayer-campagne leuk, maar Battlefield 3 zal natuurlijk vooral beoordeeld worden op zijn multiplayer. Kan dit opboksen tegen de almachtige Call of Duty? Nou… Call of Duty heeft er op zijn minst er toch een geduchte concurrent bij. DICE heeft natuurlijk al aardig wat ervaring met de multiplayer van de Battlefield: Bad Company-games en deze ervaring weten zij dan ook goed te gebruiken voor Battlefield 3. In totaal kunnen er 24 spelers deelnemen aan de verschillende multiplayer-modi. Deze zijn de oude vertrouwde Rush en Conquest modi en daaraan zijn toegevoegd Team Deatchmatch, Squad Deathmatch en Squad Rush.

De verschillende online maps van Battlefield 3 zijn stuk voor stuk geweldig en erg groot. Ook vraagt elke map weer een andere aanpak en is de gameplay goed gebalanceerd. Je kunt kiezen uit 4 verschillende klassen, die allemaal bekend zijn van de Bad Company-games. Deze moet je per stuk uplevelen, dus je bent een tijdje zoet. Dit is echter geen straf, want het speelt online heerlijk weg. Je hoeft zelfs niet goed te zijn met het neerhalen van de vijand, want ook zonder dat je maar iemand raakt kan je experience points vergaren. Dit doe je door bijvoorbeeld je teamgenoot munitie te geven of om de diverse voertuigen op te lappen. Ja, in Battlefield 3 kan je wederom in online potjes aan de slag gaan met diverse voertuigen, zoals straaljagers en tanks. Al met al zit de multiplayer gewoon echt verdomd goed in elkaar en is eigenlijk deze modus alleen al de gevraagde prijs van de game meer dan waard.

Co-op
Buiten de singleplayer-campagne en de multiplayer modus, heeft Battlefield 3 ook een co-op modus. Hierin kan je met een aantal vrienden bepaalde stukjes uit de singleplayer-campagne spelen. Hoewel deze ij lange na niet de kwaliteit weet te bereiken van de online multiplayer, is het toch een leuke toevoeging om af en toe met een paar vrienden te spelen.

Geweldige eerste levels singleplayer...
Frostbite 2.0 zorgt voor mooie plaatjes
Online multiplayer is ijzersterk
Audio is van topkwaliteit
...die daarna een beetje inkakken
Wat vervelende bugs aanwezig
Totaal score: 9 Battlefield 3 gaat volop de strijd aan met Call of Duty en weet vooral met zijn online multiplayer hoge ogen te gooien. De multiplayer maps zijn groot, divers en de gameplay is goed gebalanceerd. De multiplayer zal dan ook voor flink wat uurtjes aan plezier zorgen. De singleplayer-campagne is goed, maar het niveau zakt een beetje in na een paar geweldige eerste levels. De co-op is een leuke bonus en is Battlefield 3 in totaal dus simpelweg een geweldig pakket. Grafisch weet de game ook zeer goed te scoren, met echt geweldige lichteffecten die hele mooie plaatjes opleveren. Gelukkig weet de audio dit niveau ook te halen en komen je ogen en oren dus niks tekort. Wil je dus dit jaar Call of Duty een keertje overslaan, maar wil je wel een goede first-person shooter hebben die vooral een sterke online modus heeft, dan is Battlefield 3 zeker voor jou. Ach, Battlefield 3 is eigenlijk voor iedereen die first person shooters hoog in het vaandel hebben staan.
9