Auteur: Lucas Seuren (Morthill)
Geplaatst op: 7 februari 2012 om 14:00

The Darkness II

Review | 7 februari 2012 - Het is alweer bijna 5 jaar geleden dat Starbreeze en 2K de donkere shooter The Darkness, naar de gelijknamige comics, op de markt brachten. Tot op heden is het in mijn ogen een van de beste shooters ooit gemaakt; de game had een strakke verhaallijn, een hoofdpersonage met een hoop diepte en toffe actie door de combinatie van Darkness-krachten en geweren. Voor het vervolg heeft Digital Extremes de ontwikkeling in handen gekregen en daar heeft men gekozen voor een nieuwe stijl die een breder publiek moet plezieren. Na eerdere previewsessies was ik erg benieuwd of de game kon voldoen aan de verwachtingen die inmiddels gewekt waren.

Een beknopte geschiedenis
Voor mensen die nieuw zijn in de serie, eerst een korte introductie. The Darkness draait om Jackie Estacado, een Amerikaanse twintiger die kleine klusjes opknapt voor de maffia. Op de dag van zijn 21e verjaardag manifesteert een wezen genaamd The Darkness zich in Jackie. Deze verleent hem bijzondere gaven, zoals onsterfelijkheid, twee demonische armen en verscheidene trucjes zoals het creŽren van lokale zwarte gaten. Wat een zegen lijkt voor Jackie in een bijzonder gewelddadige wereld, waarin hij alle voordelen goed kan gebruiken, blijkt eerder een vloek. De Darkness oefent controle uit over Jackie en houdt hem in bedwang als de maffia voor zijn ogen een kogel door het hoofd van zijn vriendin Jenny jagen. Uiteraard neemt Jackie wraak op de moordenaars, maar de enige manier om dat te doen is zich volledig overgeven aan de Darkness.

Dit tweede deel pakt het verhaal op twee jaar na het einde van het vorige deel. Jackie heeft op een of andere onverklaarbare manier de Darkness onder controle gekregen en leeft al twee jaar clean. Als leider van de maffia is zijn leven er niet vrediger op geworden, maar hij is weer baas over zijn eigen lichaam. Dat alles verandert als een mysterieuze organisatie genaamd The Brotherhood op bezoek komt en met geweld de Darkness van Jackie wil afpakken. Om zijn leven te redden en wraak te kunnen nemen gaat hij zijn krachten weer gebruiken met alle gevolgen van dien. Naast dit hoofdverhaal is er nog een co-opmultiplayer, waarin je met maximaal 4 mensen een verhaal kan afwerken dat zich afspeelt naast dat van Jackie.

Extreem gewelddadig
Het zal voor mensen die de trailers en screenshots van de game hebben gezien, of de demo hebben gespeeld, niet als een verrassing komen dat The Darkness II (TDII) bijzonder gewelddadig is. Niet zoals andere shooters dat zijn, maar zoals games als MadWorld dat zijn. De demonische armen rijten lichamen aan stukken, trekken complete wervelkolommen uit lichamen en vreten harten alsof het autodrop is; het zou verboden moeten worden.

Door de game heen krijg je ervaring voor het doden van vijanden in de vorm van Dark Essence en die kun je gebruiken om nieuwe krachten te krijgen of bestaande krachten sterker te maken. Zo leer je korte tijd door muren schieten, zwarte gaten openen en zwermen insecten op vijanden afsturen. Het bruut afmaken van vijanden krijgt ook een andere functie dan de esthetische; ze geven je extra ammo, health of versnellen het opladen van je andere krachten. Door dit alles slim te combineren kun je vijanden op brutere methoden afmaken wat weer meer Essence oplevert dan simpelweg je pistolen op ze legen en zo wordt bruut geweld goed beloond.

Quad-wielding
Veel aandacht bij de game is uitgegaan naar het zogenaamde quad-wielding: een systeem waarmee je zowel kunt schieten met twee verschillende wapens, alsmede op hetzelfde moment je demonische armen op vijanden af kunt sturen. Het idee is leuk, maar het probleem van de console is dat je daarvoor vier schouderknoppen moet gebruiken. Nu weet ik niet hoe andere mensen spelen, maar ik heb normaal alleen mijn wijsvingers op de triggers of bumpers zitten en vier vingers kon ik echt niet aan wennen. Ik ging dus al snel afwisselen tussen armen en guns, terwijl ik dat op de PC best aardig kon combineren. Wellicht is dat mijn falen, maar ik moet bekennen dat ik het ook echt niet storend vond. Je armen gebruik je voornamelijk in close-combat of om schilden vast te houden, terwijl de wapens toch voor de langere afstand zijn. Deels dan, je kunt namelijk de armen ook gebruiken om items op te pakken en die naar vijanden toe te gooien. Uiteraard leidt dat tot een bloederige dood van genoemde vijanden die aan muren gespietst of in tweeŽn gereten worden.

Rechttoe rechtaan
De gameplay van TDII begint erg fris. Het genoemde quad-wielding en sowieso de combinatie van krachten en wapens is niet iets wat we vaak zien en het is best vermakelijk om te zien op wat voor verschillende extreem bloederige manieren je vijanden over de kling kunt jagen. Het probleem is dat de game daarna stil komt te staan. De game biedt vrijwel geen afwisseling van dit hele simpele basisprincipe en de nieuwe krachten die je leert zijn leuk, maar elk level is het weer een vast pad aflopen en legers niet zo slimme vijanden afmaken. Op zo'n moment gaat het brute aspect van de gameplay snel als een gimmick voelen en wat vervelen.

Nu hoeft dat op zich geen onoverkomelijk probleem te zijn. De grote shooters van de jaren 90 stonden ook niet echt bekend om hun afwisseling en diepgang. Het probleem is dat de game geen stappen heeft gezet in vergelijking met die shooters. Vijanden komen er eigenlijk maar in 3 soorten die qua uiterlijk allemaal klonen van elkaar zijn. Hun AI is ook echt vrij beroerd. Ze zoeken zelden dekking, gaan gerust stilstaan om zich rustig af te laten knallen en de vijanden die van plek naar plek kunnen 'teleporten' lijken daar geen enkele logica achter te verzinnen. Ze schieten gewoon rond, maar niet op een manier die getuigt van enige tactiek. Begrijp me niet verkeerd, het is zeker vermakelijk om door de levels heen te knallen, maar niet zo vermakelijk dat het een ervaring is die je langer dan 5 minuten zal bijblijven.

Oppervlakkig verhaal
Een van de beste kanten van het origineel was het verhaal. Niet zozeer dat van een jongeman die de moord op Jenny wil wreken, maar de relatie van Jackie met de Darkness; aan de ene kant vervloekt hij het, omdat hij moest toekijken hoe Jenny vermoord werd, maar aan de andere kant heeft hij de Darkness nodig om wraak te kunnen nemen. Dat dilemma was erg sterk uitgewerkt en de keuze die Jackie maakt om zich op te offeren voor Jenny komt niet gemakkelijk en je voelt hoe hij met zichzelf in de knoop zit bij alles wat hij doet. Zij hield juist van de kant van hem die niet zo gewelddadig was en zou niet gewild hebben dat hij op deze manier wraak nam.

Het verhaal van TDII steekt hier bijzonder schril bij af. Ten eerste is daar natuurlijk de strijd met The Brotherhood. Vanaf het begin verzet Jackie zich tegen de organisatie als ze de Darkness willen afpakken en op zich begrijpelijk, ze zijn niet bepaald zachtzinnig. Aan de andere kant heeft Jackie geen enkele andere motivatie dan dat koppige verzet, want hij wil al jaren van de Darkness af. Pas later als Jenny echt een rol in het geheel krijgt, heeft hij iets van een reden om de oorlog te verklaren, maar zelfs dan blijft de kwestie dat er geen positief resultaat te behalen lijkt; de Darkness stelt hem geen enkele beloning in het vooruitzicht, louter een straf die blijkbaar geldt als hij nu wel of niet helpt.

Het conflict van Jackie met de Darkness is dan ook niet echt interessant. De game probeert daar een extra laag aan te geven door verwarring te zaaien. Als Jackie op sterven ligt bevindt hij zich in een droomwereld, waarin hij in een psychiatrische instelling zit. Als hij zich in die wereld overgeeft, dan kan de Darkness controle nemen over Jackies ziel, maar die stukken van de game zijn eigenlijk vervelend. Waar je in het origineel strijd leverde in de loopgraven van een alternatieve Eerste Wereldoorlog en echt wat leerde over de geschiedenis van de Darkness is dit een trage en storende afwisseling van de gameplay. Je gaat op geen moment geloven dat Jackie misschien echt gewoon psychisch niet in orde is en dat is zonde, hier had veel meer mee gedaan kunnen worden.

The Darkness II - Pagina 1