Auteur: André Kies (Adhdreej)
Geplaatst op: 18 november 2012 om 14:00

Hitman: Absolution

Review | 18 november 2012 - Het heeft even geduurd, maar Agent 47 heeft eindelijk zijn vijfde deel uit de serie te pakken. De laatste Hitman-game, beter bekend als Hitman: Blood Money, dateert alweer uit 2006. Nu mogen gamers opnieuw aan de slag met de 'legendarische' huurmoordenaar in een game waar sympathie voor het doelwit van je contract niet bestaat en waar geen ruimte is voor bedenkingen. Nou, dat is in Hitman: Absolution zeker niet meer het geval.

Nieuw in de franchise

Voor de eerste keer in de franchise is er behoorlijk veel nadruk gelegd op een verhaallijn en persoonlijke banden van Agent 47 met andere personages. Daarnaast kent de game zijn eerste multiplayer-modus, waarin het draait om het maken van contracten en het uitdagen van andere gamers. Al deze nieuwigheden zal ik bespreken, maar ik zal het zeker niet laten om diep in te gaan op de singleplayer, de gameplay, levels en mogelijkheden die Hitman: Absolution met zich meebrengt.

A girl named Victoria
Als Agent 47 werk je voor The International Contract Agency (ICA). Dit is een wereldwijde organisatie die samenwerkt met onder andere de FBI, CIA en MI6. Zij versturen freelance-contracten naar hun huurmoordenaar via tussenpersonen. Een van deze tussencontacten is Diana Burnwood, de vrouw die je in vorige games van informatie voorzag tijdens missies. Het eerste contract dat je voorgeschoteld krijgt in de game is een heftige, er wordt namelijk van je verwacht dat je Burnwood vermoord. "Reasons are irrelevant", dit is feitelijk het respons van Agent 47 als hij dit te horen krijgt, maar dit blijkt wel even anders te zijn. De sympathie die hij voor haar heeft geeft hem toch lichte twijfels. Burnwood blijkt een meisje genaamd Victoria meegenomen te hebben uit de Agency. Agent 47 voelt dat er iets niet pluis is en laat de Agency stikken om te onderzoeken waarom dit meisje zo speciaal is.

All about the girl
Heel erg kort door de bocht draait de verhaallijn om Victoria en de geheimen die ze met zich meedraagt. Niet alleen de Agency is namelijk op zoek naar haar, ook je doelwitten zijn op zoek naar haar of zijn net als The Saints gestuurd door de Agency om het meisje terug te halen en je verraad aan te pakken. Het verhaal wordt in twintig levels toegelicht en je spendeert al snel een zeven tot tien uur aan de singleplayer. Enkele van deze levels zijn eigenlijk niet benoemingswaardig en behoorlijk kort, maar zeker vijftien missies zijn aardig lang en onderverdeeld in verschillende locaties. Zo heb bijvoorbeeld het weeshuis, waarin je probeert Victoria te beschermen. Je krijgt je missie toegewezen en belandt van het weeshuis in de steeg, tot aan een groot plein in China Town. Tevens hangen de locaties op logische manier samen. Zo is er ook het hotel-level aan het begin van de game, waarin je op de begane grond het hotel inloopt, een verdieping hoger komt en uiteindelijk op een logische manier in de bibliotheek belandt. Ik ga niet teveel verklappen natuurlijk, maar over de logische overgang is duidelijk goed nagedacht door ontwikkelaar IO Interactive.

Missies
Je bent ook niet altijd direct bezig met het uitschakelen van doelwitten. In sommige stukken moet je enkel zorgen voor stroom of bij de deur zien te komen die je naar de volgende locatie brengt. Je hoeft dus niet per se te gaan moorden om daar te komen. Het mooie aan de game is dat je uiteindelijk zelf bepaalt of je in deze gebieden de bad ass wilt uithangen en bepaalde figuren op brute wijze, of juist niet, wilt omleggen. Om de game extra variatie te geven zitten er uitdagende en simpelere missiemogelijkheden in de levels. Welke van deze uitdagingen je wilt voltooien bepaal je zelf, al is het verstandig om er zoveel mogelijk te voltooien omdat je een procentuele bonusscore van vijf procent krijgt voor elk geslaagde uitdaging. Dit zorgt voor een aardige replaywaarde, want ook scores van vrienden, gemiddelde scores per nationaliteit en de gemiddelde wereldwijde score worden weergegeven. Zo kun je je meten met de rest van de wereld en bepalen wie de beste Hitman is. Ondanks de uitdagingen en missies zitten er sowieso in iedere chapter verschillende doelwitten die moeten worden omgelegd.

Kill 'em, hide the body
Natuurlijk hebben we de mogelijkheden die we van een Hitman-game mogen verwachten. Zo start je elke missie met je fiber wire waarmee je vijanden snel en gemakkelijk van achteren kunt beetpakken, laten stikken en wegsleuren. Dit is nog steeds geruisloos, want je slachtoffers vallen niet keihard op de grond wat natuurlijk wel gebeurt als je ze neerschiet. Je kunt deze lichamen verbergen in containers, vrieskisten en kasten en je kunt van vrijwel elke tegenstander zijn kleding aantrekken. In totaal zitten er nu 54 unieke kostuums in de game, waarvan je in totaal 150 verschillende variaties hebt. Deze kun je gebruiken om gemakkelijk ontoegankelijke gebieden te betreden. Het mooie is echter wel dat als jij je bijvoorbeeld verkleedt als wachter, andere wachters bedenkingen krijgen als ze je zien. Ze kennen je namelijk niet als lid van de crew. Daarnaast heb je nog beschikking over 19 unieke vuurwapens, waaronder een sniper rifle die behoorlijk toegankelijk is als je niet betrapt wilt worden en Agent 47's iconische handguns met demper. Wil je al knallend een level door, dan kan dat, daarvoor heb je genoeg lichte en zware geweren in de game zitten.

Geruisloos
Het is je enkel niet aan te raden om levels al knallend door te lopen, want het doel van Agent 47 is namelijk om naar binnen te gaan, zijn doelwitten te vermoorden en ongezien te vertrekken. Al knallend ben je al snel de sigaar. Word je toch gespot, dan kun je natuurlijk erop los knallen en een schuilplaats zoeken om je tijdelijk schuil te houden tot de kust veilig is. Er zijn ook manieren, buiten de sluipmanier, om je doelwitten te vermoorden en niet verdacht te worden. Je hebt namelijk toegang tot vijftig variërende en uitdagende 'ongelukken' die je kunt toebedelen aan je slachtoffers. Deze zogenaamde ongelukken zijn natuurlijk niet echt een ongeluk. Je kunt bijvoorbeeld kroonluchters laten neervallen, drankjes vergiftigen, de gaskraan open draaien en noem het maar op. Iedereen zal denken dat het een ongeluk is, maar jij weet wel beter. Je bent wel afhankelijk van het level waarin je speelt, maar ik kon mijn geluk niet op nadat ik in de bibliotheek een kroonluchter liet vallen. Veel paniek en ik rustig verder sluipen.

Niveau van niveau
Het is altijd maar afwachten of de moeilijkheidsgraad terugslaat op de moeilijkheid van de game. In Hitman: Absolution staat de moeilijkheidsgraad wel degelijk voor datgene wat deze aangeeft. Easy is easy, hard is hard en purist is echt verdomd moeilijk en uitdagend. Ik heb de game in eerste instantie doorgespeeld voor hard, omdat purist mij enkel mogelijk lijkt als je kennis hebt van de levels. Dit was wel mijn ervaring met Hitman: Blood Money en ook nu denk ik daar nog steeds hetzelfde over. Het is namelijk zo dat de verschillen in moeilijkheid niet enkel zichtbaar zijn bij de AI van tegenstanders. Nee, ook de gebreken die je zelf krijgt maken het een stuk lastiger. IO Interactive introduceert voor het eerst instinct. Hiermee kun je door de muren heen kijken en zien waar je tegenstanders zijn, je kunt hun looproute volgen en je kunt instinct gebruiken om ongezien langs personen te lopen als wie jij op dat moment verkleed gaat. Op easy herstelt dit balkje zicht automatisch en geeft het je hints, terwijl het balkje voor purist niet uit zichzelf volloopt en je geen hints ontvangt. Dit is maar een enkel voorbeeld, want ook de AI van vijanden veranderd; je wordt sneller gespot en je hebt hier niet eens een radar of mogelijkheid om je vijanden te spotten. Je moet de levels dus door en door kennen, evenals de situaties in die levels om de missies voor deze moeilijkheidsgraad ongezien te klaren. Dat maakt het toch een uitdagende game-ervaring.

Sterke Artificial Intelligence
Je kunt wel stellen dat ik aangenaam verrast ben door het niveau van mijn vijanden. In veel gevallen bij Hitman: Blood Money vroeg ik me af hoe ik langs een bepaald persoon kon sluipen en hij me niet zag, in de realiteit was dat zeker wel gebeurd. In Absolution is dit wel even wat anders, al hangt het nauw samen met het niveau waarop je speelt. Bij hard is de snelheid waarmee bewakers je door hebben al aardig vlot, voor purist moet je je al helemaal niet op een open stuk begeven. Elk klein open stuk moet je vrijwel meteen ontwijken in vijandige gebieden, want ze spotten je van een aardig grote afstand al vrij snel. Tevens kennen de bewakers veel variatie in de alertheid waarmee ze rondlopen. Schiet je iemand simpelweg dood voor iemands ogen of sleur je een lichaam mee en word je betrapt, dan ben je al snel vijand nummer één en schieten ze al snel hun wapens op je leeg.

Bewakers zijn niet gek!
Even tussendoor, bewakers en dergelijke schieten ongekend goed, dus verwacht niet dat je gemakkelijk overleeft. Een andere status van bewakers kan ook duiden op alertheid, als ze bijvoorbeeld een lichaam vinden. Ook kunnen bewakers voorzichtig reageren of juist op je gaan jagen. Meestal volgt eerstgenoemde de tweede op nadat je ternauwernood een schuilplaats hebt ontdekt. Ze kennen je outfit dan en zijn zeker van je aanwezigheid, ze letten dus nauwkeuriger op hun omgeving en dat geeft een aardig realistische weergave van de werkelijkheid als je het mij vraagt.

Point Shooting
Point Shooting verdient een nadere toelichting, want deze nieuwe feature kan je op het laatste moment redden als vijanden klaar zijn om de trekker over te halen. Het is heel simpel, je gebruikt instinct en maakt van daaruit point shooting actief. Je mikt nauwkeurig op fatale plekken, selecteert deze en probeert al je doelwitten binnen de tijd aan te vinken. Als je je actie dan actief maakt schiet Agent 47 nog sneller dan Lucky Luke. Je vijanden maken geen kans mits je ook daadwerkelijk snel genoeg bent en je vijanden ook op een kritieke plek aankruist. Als je dat niet doet zullen ze het schot overleven en direct terugschieten. Deze feature heeft dus zeker een toegevoegde waarde gezien het niveau van de game en kan dus op cruciale plekken enorm handig zijn.

Hitman Contracts: Be the best!
De game is zo goed als besproken, maar Hitman Contracts is een multiplayermodus, overigens de eerste multiplayermodus uit de franchise, die op een positieve manier inslaat als een bom. Wat heb ik mij vermaakt met deze optie. Hitman Contracts geeft de gamer zelf namelijk de mogelijkheid om contracten te maken en deze online te delen. Je kiest bijvoorbeeld Vixen Club, een striptent om precies te zijn. Je kunt daar dan tot drie doelwitten aanwijzen. Deze moet je omleggen, maar doe je dit met een mes, fiber wire, brandblusser of met een hamer, dan zal dit in de contractvoorwaarden komen te staan. Als je bijvoorbeeld op het moment van doden 47's pak aanhebt dan wordt ook dat een voorwaarde. Tevens wordt er ook gekeken of je gespot wordt, je niet van kostuums wisselt en je alle lichamen verbergt. Doe je dit, dan worden dit ook bonusvoorwaarden. Als je dan ontsnapt bent kun je het spelverloop opslaan en online delen met anderen.

Competitieverband
Jouw kleding, moordwapens en extra opties als het verbergen van alle lichamen worden randvoorwaarden waar andere Hitman-spelers aan moeten voldoen om een hoge score en beloning te krijgen. Hiermee experimenteren en uitdagingen van anderen proberen is wellicht de leukste game-ervaring van Hitman: Absolution. Je kunt ook je vrienden persoonlijk uitdagen in een kleine competitie. Je stelt dan in dat je een x-aantal dagen de competitie wilt laten lopen en uiteindelijk kun je dan concurreren om de hoogste score te behalen. Met het klaren van online contracten verdien je geld afhankelijk van hoe je de missie hebt gespeeld. Hiermee kun je nieuwe wapens vrijspelen die je kunt gebruiken tijdens de contracten. Je kunt dus genoeg variëren en hierbij gebruik maken van alle speelbare singleplayer-levels.

Visueel
Alleen het grafische gedeelte van de game kan nog wel een kleine poetsbeurt gebruiken. Over het algemeen ziet de game er zeker niet verkeerd uit, maar er zitten toch enkele onafgewerkte en minder mooie stukken in de game. Zo zag ik kleine fouten in het level waar wietplantages staan en in de oude molen, waar je toch voorwerpen door hele kleine stukken van de muur kunt gooien. Zo zie je daar ook weleens een voetje door de muur of deur. Dit gebeurt maar zelden, maar de keren dat je het ziet voelt het toch onafgewerkt aan. Dat is jammer en grafisch kan de game dus nog een stapje maken.

Hoge replaywaarde
Ontzettend veel content
Hitman Contracts ontzettend gaaf
Gameplay werkt goed
Veel attributen en wapens
Sterke AI en moeilijkheidsgraden
Visueel kan het sterker
Totaal score: 9 We hebben zes jaar moeten wachten op een nieuw Hitman-game, maar Hitman: Absolution is zeker het wachten waard geweest. De singleplayer steekt goed in elkaar, biedt veel levels, veel uren aan gameplay door statistieken en leaderboards en veel in-game mogelijkheden om elke speelsessie anders te maken dan de vorige. Je hebt tientallen kostuums, moord-opties en ongelukscenario's, evenals een zeer sterke AI die behoorlijk, misschien wel uniek goed is afgestemd op het niveau. Het mooiste aan de game is de eerste multiplayermodus die de franchise kent, Hitman Contracts. Hierin stel je je eigen contract samen waarmee je met vrienden kunt concurreren, evenals de hele wereld, om de beste Hitman van allen te worden. Het enige waar de game wat beter had gemogen was qua graphics, want sommige stukken zijn niet geheel 'overweldigend' mooi te noemen. Daar nemen we maar genoegen mee, want dit is in mijn ogen dé game van 2012 tot nu toe.
9