Auteur: Patrick Zwarts (mrAdmirals)
Geplaatst op: 20 november 2012 om 17:00

PlayStation All-Stars Battle Royale

Review | 20 november 2012 - Helden, er zijn er verschillende soorten van. Zo zijn er bijvoorbeeld superhelden, helden op sokken en staatshelden. Er zijn echter ook PlayStation-helden en dat zijn helden die een belangrijke rol hebben vertolkt in een game die uit is gekomen voor een PlayStation-platform. Er zijn natuurlijk al verschrikkelijk veel helden voorbij gekomen in de loop der jaren, maar wie is eigenlijk de sterkste van allen? Sony hoopt deze vraag te beantwoorden met PlayStation All-Stars Battle Royale.

Verhaal?
PlayStation All-Stars Battle Royale beschikt niet echt over een verhaal. Er zijn gewoon een aantal PlayStation-helden bij elkaar gegooid en die gaan de strijd met elkaar aan. Nu heeft elk personage zijn of haar eigen singleplayer-campagne en deze zijn voorzien van een introfilmpje, maar echt een verhaal kun je het niet noemen. PlayStation All-Stars Battle Royale is gewoon een ‘no nonsense’-game. Geen moeilijke verhaallijnen of ingewikkelde conversaties, maar gewoon zoals het Engelse spreekwoord zegt: ‘Action speaks louder than words.’

Super
Het is in PlayStation All-Stars Battle Royale dan ook simpelweg de bedoeling om je tegenstanders te verslaan. Dit doe je door AP te vergaren, oftewel All-Star Points. Je krijgt AP als je je tegenstanders raakt met je moves. Vult je balkje met genoeg AP, dan kun je een ‘Super Attack’ gebruiken. Dit is een dodelijke special move die ervoor zorgt dat je tegenstander een leven verliest als deze move ook inderdaad contact maakt met de tegenstander. In totaal kun je je Super Attack-meter drie keer vol laten lopen en bij de derde keer heb je de meest destructieve en indrukwekkende Super Attack tot je beschikking. Met deze ‘level drie Super Attack’ kun je dan ook meerdere tegenstanders tegelijk het loodje doen leggen. Dit kan ook met een level een of level twee Super Attack, maar dan moet je goed timen om iedereen te pakken te krijgen. Het is dus erg belangrijk hoe je je Supers gebruikt en vooral wanneer. AP vergaren is dus een must in deze game, want alleen met de Supers kun je je tegenstanders doden.

Twintig strijders
In totaal heb je twintig verschillende personages tot je beschikking waarmee je het strijdtoneel kan betreden. Deze variëren van personages die echt alleen op PlayStation-platformen uitkomen, zoals Ratchet and Clank en Nathan Drake, tot personages die niet exclusief zijn verbonden aan het merk PlayStation, zoals Raiden van Metal Gear Rising: Revengeance en Big Daddy, bekend van Bioshock. Er is dus genoeg aanbod, maar stiekem had ik op iets meer personages gehoopt want er zijn natuurlijk genoeg PlayStation-helden over, zoals een Crash Bandicoot of Gabe Logan van de Syphon Filter-reeks. Dit is natuurlijk een beetje muggenziften, want met de twintig personages die er zijn ben je veel uren zoet om ze allemaal onder de knie te krijgen.

Button bashen?
Het onder de knie krijgen van de game is ook een veelvoorkomend probleem. Een van de meest gehoorde kritieken rondom het soort game dat PlayStation All-Stars Battle Royale is, is namelijk dat dit soort games niets anders dan een simpele button-basher zijn. Nu kun je Battle Royale inderdaad ook zo spelen en doe je dit daadwerkelijk, dan zal je ook snel tot de conclusie komen dat de game zo maar weinig om het lijf heeft. Tevens komt de game in het begin nogal chaotisch over en lijkt button bashen de enige manier om maar iets van tegenstand te bieden. Gamers die niet verder kijken dan hun neus lang is zullen dan ook gauw de game aan de kant leggen en bestempelen als niet interessant.

Even verder kijken
Gamers die toch even verder spelen zullen langzaam maar zeker zien dat de game (veel) meer biedt dan op het eerste gezicht lijkt. Des te meer je de game speelt, des te meer combo’s je tegenkomt en je krijgt in de gaten hoe je bijvoorbeeld Supers van je tegenstanders kunt blokkeren, en dat je AP kunt afnemen van je tegenstanders door met ze te gooien. De kleine nuances van de game zie je dus pas als je tijd in de game steekt. Tevens laat je het button bashen voor wat het is en ga je tactischer om met je moves. Hiermee wordt de game meteen een stuk overzichtelijker en wordt chaos, georganiseerde chaos. Ik raad dan ook aan om eerst alle tutorials door te lopen, zodat je in ieder geval een beetje het idee krijgt wat de mogelijkheden zijn. De tutorials vertellen echter ook niet alles dus steek er wat tijd in de game en je geduld wordt beloond! Dat is natuurlijk buiten de beloning die je al krijgt door de constante zestig frames per seconde, waarmee de gameplay wordt getoond.

Combo’s
De verschillende personages beschikken ook over veel verschillende combo’s. Om deze combo’s te maken moet je je vechtersbaas van binnen en buiten kennen. Tevens heeft elk personage zijn of haar eigen vechtstijl en bijpassende ‘moves’. Ze spelen allemaal anders. Je bent dan ook echt een tijdje bezig om een bepaald personage onder de knie te krijgen. Als je dat lukt dan opent de game zich meer en kun je veel beter reageren op je tegenstanders en rekening houden met diens aanvallen.

Op de achtergrond
In PlayStation All-Stars Battle Royale moet je echter niet alleen rekening houden met je drie tegenstanders. Je moet ook rekening houden met wat er op de achtergrond gebeurt. Elk level heeft zijn eigen PlayStation-thema, maar dit blijft niet zo tijdens het vechten. De achtergronden worden soms verstoord of totaal veranderd. Zo kom je bijvoorbeeld bij het level van Resistance opeens Doctor Nefarious uit de Ratchet and Clank-reeks tegen en hij laat op een gegeven moment een van zijn creaties los. In het LittleBigPlanet-level begin je met een vrijwel leeg vlak en deze wordt dan langzaamaan opgebouwd, zoals je dat ook zou doen als je een level maakt in een van de LittleBigPlanet-games. Als je denkt dat het level helemaal opgebouwd is, wordt het gehele level vervangen door een Buzz-level. Hier moet je zelfs een vraag beantwoorden door op een gedeelte te staan van het level waar het goede antwoord staat. Doe je dit echter fout, dan krijg je een taart naar je toegegooid en kost je dit All-Star Power. Een ding is dus in ieder geval zeker in All-Stars Battle Royale, geen achtergrond blijft hetzelfde en je moet dan ook opletten dat dit je niet je kop kost.

Tof
Het veranderen van de diverse levels is echt een gouden greep. Het maakt de gevechten nog leuker dan dat ze al zijn, maar ook een stuk onvoorspelbaarder. Je bent namelijk vaak zo geconcentreerd op je tegenstander dat je soms vergeet dat er soms dingen verschijnen die het jou ook moeilijk maken. Tevens moet je goed opletten als er ‘power-ups’ verschijnen. Zie je er een, ren er dan snel naartoe en doe er je voordeel mee. Je kunt deze oppakken door er naartoe te lopen en op het touchscreen te tikken. Ze geven je bijvoorbeeld een granaat of een grote bijl. Je kunt er je tegenstanders in ieder geval flink wat schade mee berokkenen.

Singleplayer
Zoals ik al eerder aangaf beschikt PlayStation All-Stars Battle Royale over een singleplayer-campagne en elk personage heeft zijn eigen campagne. Van deze modus moet je niet heel veel voorstellen. Je kiest een personage en je vecht een paar partijtjes en vrij snel kom je tegenover de eindbaas te staan. De singleplayer-modus is dan ook niet erg interessant en biedt weinig tot geen replaywaarde. Als je met elk personage het ‘verhaal’ tot een goed einde te hebben gebracht, dan keer je niet terug naar deze modus.

Gotta catch’em all
Een andere singleplayer-modus is Combat Trials. Hierin moet je tientallen verschillende opdrachten uitvoeren terwijl je aan het vechten bent. Deze modus heeft een vreemd soort aantrekkingskracht, want je zal deze modus veelvuldig gebruiken om je personage te laten levelen. De PlayStation-helden krijgen een x-aantal punten per potje waar ze aan meedoen en winnen geeft natuurlijk een aanvullende bonus. Hoe meer punten, hoe hoger het level van je personage wordt en des te meer extra’s er worden ontgrendeld. Deze extra’s zijn andere kleren, andere openingsposes, andere overwinningsmuziekjes, plaatjes voor je online profiel en noem maar op. Het ontgrendelen van de extra’s heeft dan ook een grote aantrekkingskracht, omdat je gewoon alles wilt behalen om zo online te kunnen showen.

Multiplayer
Opscheppen is natuurlijk niet het enige wat je online doet, want je gaat vooral de strijd aan met iedereen in de wereld. De online potjes verlopen echt prima en je speelt daarin ook tegen PS3-spelers. Je ziet tijdens het spelen echter niet wie er nu met een PlayStation Vita of met een PlayStation 3 speelt. Het is ook gewoon veel toffer om tegen menselijke tegenstanders te spelen. De online modus van PlayStation All-Stars Battle Royale is dan ook het hoogtepunt van de game. Natuurlijk is er ook een leaderboard aanwezig en je kunt op verschillende manieren hogerop geraken. Elk seizoen krijg je namelijk nieuwe challenges en beloningen, dus niet altijd is diegene die de meeste potjes wint ook de nummer een op de leaderboard. Met de online multiplayer heb je simpelweg het meeste plezier en deze modus zorgt tevens voor de meeste uren aan gameplay. Maar pas op… verslaving slaat heel snel toe!

PlayStation 3 voordeel
Toch moet even gezegd worden dat PlayStation 3-eigenaren een heel klein voordeel hebben tegenover PlayStation Vita-eigenaren. Het oppakken van ‘power-ups’ is namelijk net even gemakkelijker op de PlayStation 3 dan op de Vita. PS3-eigenaren kunnen deze namelijk oppakken met een druk op de R1-knop, terwijl Vita-eigenaren de power-up aan moeten tikken. Komen twee spelers dus tegelijk bij een power-up, dan zal diegene die op een PlayStation 3 speelt deze power-up wegkapen voor de neus van de speler met een Vita. Gelukkig is voor de rest het speelveld gelijk.

Retenscherp
Dat het speelveld gelijk is, geldt écht voor de gehele game. Dat betekent dus ook dat de graphics van PlayStation All-Stars Battle Royale voor de Vita gelijk zijn aan die van de PS3-versie. Het viel me eigenlijk meteen op hoe scherp de game is. Bij veel Vita-games zie je nogal veel kartelige randjes, maar Battle Royale heeft hier geen last van. Alles ziet er indrukwekkend uit, maar het is vooral retenscherp. De game weet dan ook niet alleen indruk te maken met de gameplay, maar ook met zijn graphics. En het mooiste is, dat de game op zestig frames per seconde draait. Heerlijk!

Scherpe graphics
Veranderende levels zijn tof
Diepgaande gameplay
Gecontroleerde chaos
Online multiplayer zorgt voor vele uren plezier
Singleplayer-campagne niet interessant
Totaal score: 9 De PlayStation Vita werd aan de man gebracht als een handheld waar je console-kwaliteit games op kon spelen. Er zijn echter nog geen games beschikbaar voor de handheld van Sony die een goede online multiplayer met zich meebrengen. PlayStation All-Stars Battle Royale is dan ook de eerste Vita-game die ook uren aan online plezier met zich meebrengt. Sterker nog, het is een van de beste online multiplayer-games van dit jaar en dan heb ik het over games voor alle platformen. De game speelt echt heerlijk, het is af en toe heerlijke (gecontroleerde) chaos, de game ziet er ook nog eens retenscherp uit en wat het belangrijkste is, het is verschrikkelijk verslavend. Van de singleplayer-campagne moet je het echter niet hebben, maar de aantrekkingskracht van de trials en de geweldige online multiplayer zorgen ervoor dat dit een van de beste PlayStation Vita-games is. Ik ben normaal niet echt een voorstander van DLC, maar ik hoop toch echt vurig dat er nog meer personages en levels bijkomen. Ik wil meer!
9