Auteur: Andrť Kies (Adhdreej)
Geplaatst op: 1 maart 2013 om 09:00

Tomb Raider

Review | 1 maart 2013 - Ze is ongetwijfeld een van de grootste vrouwelijke sekssymbolen in de geschiedenis van videogames. Ik heb het natuurlijk over Lara Croft. In elke Tomb Raider-videogame is ze een stoere, stugge en taaie dame, maar in de nieuwste game uit de franchise is ze het tegenovergestelde. Jong, onervaren en niet op zoek naar avontuur. Tomb Raider is een prequel op alle andere delen uit de franchise.

Tomb Raider draait vooral om Lara Croft en hoe de onervaren archeologe verandert in een stoere en onbevreesde avonturier. Het begint bij de Dragon's Triangle, de locatie waar Lara en haar crew heen zijn gevaren op zoek naar het eiland van Yamatai. Een enorme storm steekt op, waardoor het schip in tweeŽn breekt en de gehele crew aanspoelt op het Yamatai-eiland. In no-time wordt Lara bewusteloos geramd en ondersteboven gehangen in een duistere, ritueelachtig ingerichte grot. De eerste stap is ontsnappen en overleven met de middelen die het eiland te bieden heeft. Het avontuur begint, maar de cinematics tonen aan dat Lara Croft er niet klaar voor is.

Complete survival
De eilandsetting leent zich natuurlijk goed voor een game als Tomb Raider. Lara Croft zit namelijk vast, is zich bewust van de gevaarlijke eilandbewoners en moet proberen te overleven. In eerste instantie zet je een kamp op. Op deze punten kun je in de game nieuwe overlevingstechnieken voor Lara aanschaffen of je wapens verbeteren. Dat is aan het begin van de game nog niet aan de orde, maar je vindt wel een boog en leert hiermee jagen. Je leest het goed, jagen. Het lijkt een geheel nieuwe trend te worden in games om dit te doen, zo ook in Assassin's Creed III en Far Cry 3, maar in Tomb Raider heeft het minder noodzaak om dit te doen. Het jagen dient meer als tutorial om je te leren omgaan met de boog.

Overlevingskansen worden groter
Door Lara's onervarenheid moet ze in het begin van de game overleven met enkel haar instinct. Door instinct te gebruiken kun je zien waar voorwerpen, beklimbare muren en vijanden zich bevinden op het eiland. Dit is minimaal, maar zowel het instinctlevel als de overlevingskans van Lara nemen naarmate de game vordert toe. Je krijgt namelijk ervaringspunten voor het doden van vijanden, dieren, het verzamelen van objecten en het klaren van missies. Deze kun je in opgezette kampen spenderen aan nieuwe overlevingstechnieken als het dragen van meer ammunitie, het leren vechten met je klimgereedschap of leren hoe je counteraanvallen doet. Al deze nieuwe technieken helpen Lara door de game heen.

Verhaalprogressie is sterk
Zoals gezegd is de jonge Croft nog onervaren. Naarmate Lara ervaring opdoet en meer vijanden doodt, leert ze ook meer overlevingstechnieken. Het voelt dus aan alsof je inderdaad aan het leren bent van alle acties die je uitvoert. Een ander aspect van de game dat hier aan bijdraagt is de toegankelijkheid tot nieuwe wapens. Als je de verhaallijn volgt ontvang je naast je boog een handwapen, machinegeweer, shotgun, klimattributen en nieuwe wapenonderdelen die je wapen verbeteren. Het is een sterk gegeven dat je deze wapens ook kunt upgraden. Je kunt overal in de game salvage vinden waarmee je wapenverbeteringen kunt aanbrengen. Denk bijvoorbeeld aan het sneller laden van je wapen, het sneller afvuren van kogels of een hogere aanvalskracht voor je boog. Dit geeft naast de overlevingsupgrades dus sterk het gevoel dat Croft ervaring opdoet en dat draagt sterk bij aan de verhaalprogressie die je maakt. Samen met de cinematics voelt het geheel zeer filmisch aan en volgen gebeurtenissen elkaar op, op momenten dat dit moet gebeuren.

Sterk verhaal, mindere puzzelervaring
Natuurlijk wil je van het mysterieuze eiland af, maar tijd om hierover na te denken is er niet. Je raakt vrijwel meteen afgesloten van al je expeditiepartners en het eiland brengt meer problemen met zich mee buiten de gebergten en gewapende vijanden. Je beste vriendin Samantha, een jongedame waarmee Lara beste vrienden was op school, wordt gekidnapt. Meer van deze ontwikkelingen vinden plaats in de game en dat maakt het verhaal in mijn ogen ook de beste uit de gehele franchise. Om vrienden te vinden en te redden moet je klimmen en klauteren, iets waar de franchise om bekend staat. Zo moet je muren beklimmen om hogerop te komen, langs relingen en randen klimmen en springen om je doel te bereiken. Helaas valt wel op te merken dat dit minder is dan in voorgaande Tomb Raider-games. Waar je in die games veelal bezig bent met klimmen, klauteren en het verschuiven van objecten, ben je in deze game veel minder aan het puzzelen. De puzzels zijn vrij simpel en maar in geringe mate aanwezig. Dat is behoorlijk jammer te noemen.

Kill to survive
De nadruk in Tomb Raider is gelegd op aanvalskracht. De in mindere mate aanwezige puzzels zijn vervangen door veel geweld. Je bent veelal op vijanden aan het schieten, ze van achteren aan het besluipen of ze van een afstand aan het neerhalen met je boog. Deze boog gebruik je verreweg het meeste in de game, simpelweg omdat hij zeer effectief is, maar vooral ook omdat hij geruisloos is. Met je boog kun je vijanden van dichtbij of afstand neerhalen, zonder dat andere vijanden het horen. Dat maakt het stealthniveau hoog in deze game.

Real-time events
Zo hulpeloos als in deze Tomb Raider heb ik mij nog nooit gevoeld. Door de sterke gameplay en het verhaal voelen gebeurtenissen realistisch aan. Met enige regelmaat klauter je en breekt er iets af in een level. Hierdoor raak je al glijdend van een berg of rivier in een soort vrije val en moet je proberen om objecten te ontwijken. De snelheid waarmee dit gaat zorgt ervoor dat je soms op het laatste moment moet reageren om niet gespietst te worden door uitstekende objecten als stokken en palen. Overleven en overleven, de gehele game draait erom. Dit leidt soms tot situaties waarbij je op het laatste moment door vijanden aan je benen wordt getrokken. In deze, meestal onverwachte, real-time events moet je snel reageren om vijanden af te schudden en de juiste knoppen indrukken om niet in een diepe afgrond te storten. Deze momentopnames komen zelden voor, maar juist daardoor zijn ze niet storend en maken ze het geheel spannend. Je blijft op je hoede.

Schattenjacht
Wat is een game met een archeologe nou zonder schatten? Juist, helemaal niets. In Tomb Raider zijn de schatten wel op een andere manier verwerkt dan in andere games uit de franchise. Het verzamelen van logboeken, verloren schatten en andere voorwerpen is verwerkt in zijmissies. Op vrijwel elk gebied in de game zijn deze verloren schatten te vinden, maar of je ernaar op zoek gaat is geheel aan jou. Het is wel handig om alles te zoeken. Je krijgt namelijk ervaringspunten als je een van de voorwerpen vindt en zelfs een extra ervaringsbonus als je alle schatten in een gebied vindt, handig dus als je ervaringspunten wilt verdienen. Daarnaast krijg je aan de hand van de logboeken extra informatie over bijvoorbeeld het eiland en je expeditiegenoten; om het verhaal nog beter te begrijpen is het dus slim om deze te verzamelen.

Grafisch de beste
Het verhaal, de cinematics en de gameplay dragen bij aan een sterke ervaring in de singleplayer van Tomb Raider. Dit komt vooral ook door de grafische pracht die de game kent. Het lijkt erop dat Crystal Dynamics alles uit de consoles heeft geperst om zulke bewonderenswaardige graphics te creŽren. Bewegingen in de game zijn vloeiend, verwondingen zijn zeer gedetailleerd en omgevingen en lichtinval zorgen voor een intense, vrijwel realistische ervaring. Ik was al lyrisch over Far Cry 3, maar ook de graphics in Tomb Raider zijn van een ongekend hoog niveau. Door deze sterke graphics voelt alles in de realistischer aan. Mede door de algehele gameplay en cinematics zorgt dit voor een enorm intense ervaring. Ik was aan het twijfelen, maar nee, het is geen next-gen. Tomb Raider is echter wel een buitengewoon mooie game waarvan ik nooit had gedacht dat deze op de huidige consoles getoond kon worden.

Horror en fascinatie
De grafische pracht van Tomb Raider heeft een heerlijke uitwerking op de omgeving. Zoals gezegd is alles zeer gedetailleerd, maar nog mooier is het grote plaatje. Zo zien bergen en dalen er geweldig uit, ogen stromende rivieren ontzettend mooi en krijg je het gevoel op locatie te zijn. Dat maakt de game op momenten ook spannend, als je bijvoorbeeld door smalle grotten kruipt met niets meer dan een fakkel in de hand, als je doordrenkt raakt in bloed of als je door bergen van skeletten probeert te ontsnappen.

Multiplayer onder de loep
De singleplayer heb ik op de hoogste moeilijkheidsgraad gespeeld. Heel moeilijk is het meestal niet, al zijn sommige stukken in de game wel lastig. Vooral als ontzettend veel vijanden op je beginnen te schieten kan het lastig worden. Tussen de tien en vijftien uur zijn zeker nodig om de singleplayer uit te spelen en alle collectables te verzamelen. Bij de multiplayer is dat een ander verhaal. Slecht is deze niet, al valt het in het niet vergeleken met de singleplayer.

Vier spelmodi
De multiplayer lijkt bedoeld om gamers langer van de game te laten genieten. Eerlijk is eerlijk: de multiplayer biedt bij lange na niet de ervaring die de singleplayer biedt. In vier spelmodi kun je het tegen elkaar opnemen. Team Deathmatch en Free for All vragen niet om nadere uitleg, maar de twee overige spelmodi zijn net iets anders. Zo heb je Cry for Help, waarin je met de overlevenden moet proberen om drie radio-ontvangers aan de praat te krijgen. Je tegenstanders moeten dat voorkomen door de overlevenden te doden en hun batterijen te stelen. Wie als eerst zijn limiet bereikt wint. In Rescue moet je als overlevenden medische voorraden verzamelen, dit terwijl je vijand je in mÍlee moet afmaken.

Call of Duty-stijl
Heel boeiend klinkt het dus niet, ware het niet dat er toch speciale aspecten in multiplayer zitten. Zo bevat elk level een minigun en de topkwaliteit boog. Deze bieden je veel voordelen in de arena, want de wapens zijn sterker dan de startwapens die je naar keuze kunt aanpassen. Dit gebeurt in de Call of Duty-stijl. Eerst ervaringspunten verdienen, levels omhoog gaan en dan je wapens kopen en upgraden. Door salvage te verzamelen kun je alles vrijkopen en je wordt dus sterker naarmate je meer speelt. Ook kun je vallen uitzetten voor vijanden. Als ze hierin lopen raken ze verstrengeld en hangen ze ondersteboven. Ze kunnen dan met hun pistool knallen op vijanden of zichzelf proberen los te schieten. In ieder geval geeft het de persoon die de val plaatste genoeg tijd en ruimte om zijn prooi te doden. Andere aspecten, afhankelijk van het level, zijn bijvoorbeeld dat je bliksemafleiders omhoog kunt zetten. Als spelers hier voorbij lopen worden ze door bliksem getroffen.

Grafisch adembenemend
Sterk verhaal
Ontwikkelingen in game realistisch
Filmische ervaring
Veel sensatie en spanning
Heerlijke gameplay
Weinig en gemakkelijke puzzels
Totaal score: 9 Tomb Raider is een verrassend goede game. Het verhaal is zeer sterk, zette mij op het puntje van mijn stoel en heeft mij doen ervaren hoe de jonge Lara Croft verandert in een onbevreesde, sterke vrouw. Mede de grafische pracht van de game, in ťťn woord adembenemend te noemen, heeft hier sterk aan bijgedragen. Met enige regelmaat voelt de game als een filmische ervaring. Alle ontwikkelingen in de game vinden op het juiste moment plaats, de toegankelijkheid en sterkte van je wapens zijn mede afhankelijk van je progressie, evenals je instinct. Alles vordert zodra Lara Croft meer ervaring opdoet in het overleven. De setting en locaties zorgen vaak voor spannende momenten, iets wat de gameplay-ervaring nog intenser maakt en mij mijn favorieten van vorig jaar, Hitman: Absolution en Far Cry 3, snel doet vergeten. De multiplayer is vermakelijk, maar komt bij lange na niet in de buurt van de kwalitatief sterke singleplayer. Voor fans, niet fans en onbekenden van de franchise is Tomb Raider een absolute aanrader.
9