Auteur: Levi de Vulder (Tekkenfanaat)
Geplaatst op: 13 september 2014 om 09:00

The Golf Club

Review | 13 september 2014 - In het echt heb ik nog nooit op een golfbaan gestaan — ik ben nooit verder gekomen dan minigolf tijdens kamp in groep 8 — maar golfgames heb ik nog redelijk vaak gespeeld. De laatste jaren ben ik echter niet zo actief geweest op de virtuele golfbaan. De release van The Golf Club leek het ideale excuus om te kijken of ik nog steeds een ster ben in het vinden van alle zand- en waterhindernissen.

Golfen

Golfen in The Golf Club kan op de bekende manier. Op de pc beweeg je de muis van achter naar voren om de bal een mep te geven en op de console doe je hetzelfde, maar dan met de analoge stick. Dat dit voor menig golffan bekende koek is, zegt echter niets; The Golf Club is geen gemakkelijke game. Dit komt vooral door het absolute minimum aan hulp; veel meer dan een indicatie van de wind krijg je eigenlijk niet. De rest moet je helemaal zelf uitzoeken en dat is zeker in het begin intimiderend. Je moet in The Golf Club de baan leren lezen, de invloed van de wind op de bal leren kennen, weten wat het betekent als de green hoger of lager ligt dan je bal, en ga zo maar door. Er is echt weinig in de game waar je een icoon met wat aanwijzingen voor zult vinden.

Al doende dan leert men
Het lastigste is het bepalen van kracht bij je slagen. Als je slaat zie je namelijk geen balk die aangeeft hoe hard je precies zal slaan. Je zult dus gaandeweg moeten leren hoe ver je de stok bij een bepaalde slag naar achteren moet bewegen om de bal met de juiste kracht te raken, en niet van de ene naar de andere zandbak te reizen. Vooral bij het putten is dit lastig; je slaat snel te hard, maar ook snel zo zacht, dat de bal nauwelijks een beweging maakt. Dit voegt absoluut iets toe aan het realisme en geeft je ook heel veel voldoening als je het eenmaal onder controle hebt, maar het is tegelijkertijd iets wat spelers af kan schrikken. Iets meer optionele hulpmiddelen, of misschien korte tutorials die je een feel voor de game geven, hadden zeker niet misstaan.

Geen progressiesysteem
Over het leren spelen gesproken: dat is de grote focus van The Golf Club. De titel heeft namelijk geen enkel soort progressiesysteem. Je hebt geen carrièremodus waarin je golfer langzaam maar zeker beter wordt en punten kunt spenderen aan bepaalde aspecten van je golfer. The Golf Club draait volledig om de strijd tussen de speler en de golfbaan; je bent als speler de enige die wat kan bijleren. Aan de ene kant past dit heel goed bij het realisme van de game, maar aan de andere kant heb je niet iets om naar toe te werken, of om naar uit te kijken. Je begint niet als een amateur die langzaam maar zeker uitgroeit tot absolute wereldtop; in The Golf Club moet je het doen met het spelen van wat losse golfbanen, toernooien en tours.

Voelt nog niet helemaal af
Een carrièremodus is echter niet het enige dat je niet tegenkomt, ook de customization is erg beperkt. Je kunt een aantal golfers kiezen en wat kleurtjes bij de kleding aanpassen, en dat is het. Een eigen personage maken kan niet en ook het samenstellen van een eigen tas met verschillende golfclubs van verschillende merken is niet mogelijk. De presentatie laat het ook op een aantal punten afweten. Je hebt geen publiek op de golfbaan staan, de enige aanwezige commentator heeft niet heel veel te vertellen, en The Golf Club staat grafisch ook niet echt heel sterk in zijn schoenen. Dit heeft allemaal weinig tot geen invloed op de gameplay, maar je bent in andere games zoveel beter gewend, dat je het gevoel hebt dat The Golf Club nog niet af is. Het is alsof de game nog in Steams Early Access zit en dat latere updates pas customization en een betere presentatie zullen toevoegen.

Is nog niet helemaal af
Wat het gevoel dat de game niet helemaal af is versterkt, is het technische aspect van de game. Zoals eerder gezegd is The Golf Club grafisch niet hoogstaand, maar daarbij komt ook nog kijken dat de framerate soms als een kaartenhuis ineen stort. Als de framerate in een game een beetje hoog is, merk je het inzakken meestal niet zo erg, maar bij The Golf Club gaan de beelden zichtbaar stotteren. De game is bovendien nog niet vrij van bugs. Soms staan bomen en bosjes voor de bal terwijl je moet slaan, waardoor je dus niets meer ziet. En zijn het de bomen of bosjes niet, dan neemt je golfer zelf wel de meest bizarre posities aan om een bal te kunnen slaan. Wat te denken van in een steen staan of één been op de grond en de ander nog net niet in de nek?

Asynchroon
Op het gebied van multiplayer gaat er dan weer juist veel goed, voornamelijk vanwege het interessante idee erachter. Ontwikkelaar HB Studios gaat namelijk ook in de multiplayer voor het authentieke golfgevoel. Dit wordt verwezenlijkt door de asynchrone online multiplayer. Je kunt met mensen samen spelen, maar wachten tot de ander geslagen heeft hoeft niet. Terwijl jij op hole 12 bezig bent, kan een van je vrienden gewoon zijn gang gaan op hole 3. Het enige lastige is dat The Golf Club geen headset ondersteunt, dus als je wilt praten zul je een party aan moeten maken op de PS4 of One, en Skype even moeten aanslaan op de pc. Als je offline speelt word je overigens ook geconfronteerd met vrienden; na het spelen van een ronde wordt de Ghost van je personage opgeslagen, die een ander weer in zijn potje tegen kan komen. Offline met vier personen spelen behoort ook nog tot de mogelijkheden.

SimGolf
De grootste trekpleister van The Golf Club, buiten het golfen zelf, is de Greg Norman Course Designer. In deze modus kun je de game met een paar simpele stappen een nieuwe golfbaan met 18 holes laten samenstellen en vervolgens, als je wilt, alles tot in detail aanpassen. Het is in het begin even zoeken, omdat de Course Designer geen tutorial heeft, maar het bouwen van je eigen golfbaan blijkt verrassend diep. Heb je de baan van je dromen gemaakt, dan kun je deze uploaden en door anderen laten spelen. In theorie is er dus een oneindig aanbod aan golfbanen in The Golf Club te vinden, wat het ontbreken van bestaande golfbanen zeker compenseert. Al is het natuurlijk wel afwachten of mensen ook daadwerkelijk wat leuks in elkaar knutselen en niet alleen onzinbanen maken die een holes-in-one van 2700 meter mogelijk maken.

Focus op beter worden speler...
Golfen is uitdagend...
Asynchrone multiplayer elimineert wachten
Behoorlijk diepe Course Designer
...maar niets om naar toe te werken
...maar meer hulp had best gemogen
Wat dun in content
Onstabiele framerate en bugs
Totaal score: 6 The Golf Club is een wisselvallig pakket. Voor een kleine 35 euro krijg je een prima golfsimulatie, maar wel een die niet heel veel om het lijf heeft: er zijn erg weinig modi, customization is ontzettend beperkt, en de presentatie weet ook nergens te overtuigen. Ook het ontbreken van een progressiesysteem en bijbehorende carrièremodus zal heel wat spelers afschrikken en de onstabiele framerate en nog aanwezig bugs zijn ook allesbehalve goede punten. Maar zoals gezegd: het golfen zelf is top. En met de mogelijkheid om zelf banen in elkaar te sleutelen heb je in principe altijd wat nieuws te spelen.
6