Auteur: Patrick Zwarts (mrAdmirals)
Geplaatst op: 11 maart 2016 om 17:00

Hitman - Intro Pack

Review | 11 maart 2016 - Veel gamers waren heel erg blij toen het nieuwste deel in de Hitman-serie werd aangekondigd. Alleen heeft de game ondertussen bijna net zoveel gedaanteverwisselingen ondergaan als Agent 47 in al zijn games. Eerst zou de game als een geheel uitkomen; daarna zou er een groot stuk bij launch beschikbaar zijn om daarna grote stukken content toe te voegen; en uiteindelijk werd Hitman een episodische game, waarin levels om de beurt worden aangeboden. Is dit de juiste keuze geweest?

Slechte keuze
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: nee, ik vind dat Square Enix geen goede keuze heeft gemaakt. Ik denk dat negen van de tien Hitman-fans gewoon alle content meteen bij launch beschikbaar wilden hebben. Als de game dan toch zondig in stukken moest worden verdeeld, dan hadden ze beter voor optie twee kunnen gaan. Dan was er in ieder geval meer te spelen bij launch.

Hitman leent zich er gewoon niet voor om in episodes uit te geven. Games die daar voor in aanmerking komen zijn titels die qua verhaal heel erg sterk zijn. Dan voelt de game aan als een tv-serie. De Hitman-serie moet het juist niet van zijn verhaal hebben, maar van de gameplay. Dat je niet verder kunt spelen na een level voelt dan ook heel raar.

Maar goed, er is nu eenmaal gekozen om elke maand ťťn level beschikbaar te stellen, dus daar moeten we het maar mee doen. Ik zal deze keuze het eindcijfer van het Intro Pack niet laten beÔnvloeden.

Parijs
De eerste episode van Hitman bestaat uit een tutorial-missie en een level dat zich afspeelt in Parijs. Met dat level wordt duidelijk hoe groot en gevarieerd elke missie zal zijn. In de stad van de liefde kom je terecht op een groot landgoed waar een modeshow wordt gehouden. De organisatoren zijn tevens jouw doelwit. Hoe je deze targets omlegt mag je helemaal zelf invullen.

Ik heb nog zoveel te doen
Met de nieuwe Hitman krijgt de speler ontzettend veel mogelijkheden om een doelwit om te leggen. Er zijn tientallen manieren om iemand van het leven te beroven. Je kunt op de ouderwetse manier een wurgkoord gebruiken, maar er zijn ook een heleboel objecten in het level aanwezig die de klus op een meer spectaculaire manier klaren. Ik zal niets verklappen, maar er zitten er een paar hele gruwelijke, maar ook grappige tussen. De ontwikkelaar heeft hier veel werk van gemaakt. Na het klaren van de klus is de drang dan ook groot om het level opnieuw te spelen, maar je doelwitten dan op een andere manier om te leggen. Verder zijn er diverse challenges aanwezig die je nooit bij je eerste speelsessie allemaal kunt afvinken, dus reden genoeg om terug te keren.

Dit is maar goed ook, want je moet tot eind april wachten voor je met een andere missie aan de slag kunt. Het is wel zo dat de eerste keer dat je het level speelt, je het meeste plezier zal beleven. Dan weet je nog niet wat je allemaal kunt verwachten. Daarna heeft een missie steeds minder verrassingen, omdat je weet waar alle belangrijke objecten en dergelijke liggen.

Contracts
Om de game wat extra variatie te geven is Contracts wederom aanwezig. Hierin kan jij zelf een doelwit aanwijzen en bepalen hoe je deze om moet leggen. Deze missie kun je dan online zetten, zodat anderen dit contract kunnen volbrengen. Natuurlijk kan jij ook Contracts van anderen binnenhalen. De ontwikkelaar doet ook af en toe een duit in het zakje, maar noemt dit dan Elusive Targets. Je hebt dan 48 uur de tijd om een doelwit om te brengen, maar je krijgt maar ťťn kans.

Contracts zat ook al in het vorige deel, maar is nog steeds erg leuk. Eigenlijk geldt dit voor de gehele game. Hitman voelt heel erg vertrouwd aan en speelt zoals je gewend bent van de franchise. Het voegt alleen weinig tot geen vernieuwingen toe. Dat is op zich niet erg, want het is alweer een tijdje geleden dat er een Hitman-game op de markt kwam. De ontwikkelaar heeft zich er nu vooral op gericht om de speler zoveel mogelijk manieren te geven om een doelwit om te brengen en daar is het team prima in geslaagd.

AI begrijpt het nie(t)
Het is jammer dat hetzelfde niet over de AI kan worden gezegd. Af en toe willen er nog wel eens rare dingen gebeuren. Zo had ik op een gegeven moment iemand omgelegd en hem netjes achter een bar gelegd, omdat dit de enige mogelijkheid was. Ik was nog in dezelfde kamer om te kijken of er nog wat belangrijks te vinden was, toen ik te zien kreeg dat er een lichaam was gevonden. Ik had voor de rest nog niemand omgelegd, dus ik keek snel in de richting van het lijk. Er was niemand in de buurt en ook alle deuren in de kamer waren dicht en er was geen beveiligingscamera in de buurt. Na enkele seconden kwam er een dame aanrennen die zo naar het lijk toeliep.

Dit was het meest vreemde wat ik zag, maar ik ben nog meer dingen tegengekomen die voor frustratie zorgen of gewoon beter hadden gekund. Denk aan bewakers die een achtervolging soms snel opgaven. Ze hadden me gezien terwijl ik iets deed wat niet mocht, maar vergaten daarna snel wat er aan de hand was.

Verder zit er een aantal technische foutjes in de game. Zo wil de game wel eens crashen, zijn de laadtijden erg lang, en menu's worden niet altijd even snel geladen.

Allways online
Waar ik me ook aan stoor is dat, als je even geen internetconnectie hebt, je veel features niet meer kunt gebruiken. Zo was ik op een gegeven moment lekker bezig, toen plots de game stopte en er werd medegedeeld dat er onderhoud aan de server werd gepleegd. Hartstikke leuk dacht ik bij mezelf, maar ik wil gewoon verder spelen. Ik probeerde dus mijn savegame te laden, want even daarvoor werd mijn spel gelukkig automatisch opgeslagen, alleen was dit niet mogelijk. Ik kon alleen de missie helemaal opnieuw spelen. Online-saves kun je dus niet offline gebruiken en vice versa.

Dat mijn challenges, scores, en dergelijke niet meer werden geŁploaded naar de server van Hitman kon ik nog wel begrijpen, maar ik kon mijn eigen statistieken ook niet meer offline bekijken. Je moet dus goed in de gaten houden wanneer er onderhoud aan de server van Hitman wordt gepleegd en hopen dat er nooit problemen zijn met je internetprovider, anders kan je niet volop van de game genieten.

Voelt vertrouwd aan
Veel mogelijkheden om doelwit om te leggen
Parijs-level is groot
AI had beter gekund
Erg afhankelijk van internetconnectie
Heeft wat technische mankementen
Totaal score: 7 Hitman voelt heel erg vertrouwd aan. Gamers die de vorige games hebben gespeeld zullen zich meteen thuis voelen in het nieuwste deel. Het Parijs-level is groot en er zijn heel veel manieren om de klus te klaren. Na het einde van een missie zijn er dus nog genoeg andere mogelijkheden om je doelwit om te leggen. De AI had alleen wel beter gemogen. Ook heeft de game een aantal technische mankementen die soms wat roet in het eten gooien. Bovendien kun je online-saves niet offline gebruiken. De Intro pack van Hitman is een aardig begin, maar heeft zeker wat verbeterpunten die hopelijk met de volgende episodes worden opgelost.
7