Auteur: Patrick Zwarts (mrAdmirals)
Geplaatst op: 1 mei 2016 om 09:00

Hitman - Episode 2: Sapienza

Review | 1 mei 2016 - De Intro Pack van Hitman was niet perfect, maar ik had er me toch aardig mee vermaakt Het heeft even geduurd voordat het tweede hoofdstuk werd uitgegeven, maar nu is het eindelijk zover. Io-Interactive heeft dus tijd genoeg gehad om de fouten van het Intro Pack recht te zetten en een nog betere episode uit te brengen dan de eerste.

ItaliŽ
In de tweede episode van Hitman word Agent 47 naar het Italiaanse Sapienza gestuurd. Hier moet de huurmoordenaar twee mensen omleggen: Silvio Caruso en Francesca De Santis. Zij zijn bezig om een virus te maken dat alleen dodelijk is voor een individueel doelwit. Agent 47 moet er dus ook voor zorgen dat dit project nooit wordt afgerond.

Groot
Fans van de serie willen graag dat levels op verschillende manieren gespeeld kunnen worden en de tweede episode stelt niet teleur. Was het Parijs-level in het Intro Pack van Hitman al groot, Sapienza doet daar nog een schepje bovenop. Het gebouw waarin je doelwitten aanwezig zijn is een aardig optrekje, en bovendien kun je in de omgeving ook een flinke wandeling maken.

Het grotere level wordt ook goed benut door de ontwikkelaar en er zijn dan ook veel meer mogelijkheden om je doelwitten om te leggen dan in het Intro Pack. Zowel in het huis van de targets als daarbuiten zijn echt tientallen manieren te vinden om je plan tot uitvoer te brengen Er zijn mensen die je waardevolle informatie geven, maar ook objecten die je kunt gebruiken om je doelwitten om te leggen of toegang te krijgen tot geheime ruimtes.

Angst
Het leukste van Sapienza is misschien nog wel dat er wordt ingespeeld op de fobieŽn van de doelwitten. Een van de targets heeft een aantal angsten waar je op vele manieren gebruik (of is het misbruik?) van kunt maken. Er zijn een aantal lugubere, maar ook hele grappige manieren om dit doelwit om te leggen.

De vele mogelijkheden om iemand om te brengen lijken overweldigend en misschien een beetje overkill, maar dit is juist waar Hitman om draait. Fans smullen hiervan en Io-Interactive geeft ze genoeg om op te kauwen. Nu de game in episodes is opgedeeld, moet je de speler ook wel genoeg geven om ze te vermaken tot het volgende hoofdstuk. Io-Interactive heeft dus gewoon goede zaken gedaan op dit gebied.

Mooi
Wat het speelplezier nog eens verhoogt is dat de stad er echt prachtig uitziet. Elk screenshot dat je maakt kan zo op een Groeten uit Sapienza-kaart. Je krijgt ook het gevoel dat de stad leeft, want er zijn verschillende mensen te zien, zoals toeristen die aan het shoppen zijn of een strandwandeling maken, en langs de kust zijn er verschillende vissers bezig om een grote vangst binnen te halen. Deze kleine details verhogen de geloofwaardigheid.

Update
Met de komst van Sapienza is er ook een nieuwe update beschikbaar gesteld voor Hitman. Deze moet er onder andere voor zorgen dat de laadtijden flink verkort worden, soms zouden ze zelfs gehalveerd worden. Om eerlijk te zijn heb ik daar niet heel erg veel van gemerkt: de laadtijden zijn wel iets korter, maar hoe de ontwikkelaar aan 50 procent komt is mij een raadsel. Ik denk dat het niet verder komt dan 10 Š 20 procent. Vooral het opnieuw laden van een checkpoint is tergend.

Wie niet weg is, is gezien
In de eerste episode van Hitman had ik ook wat problemen met de AI. Zo werden dode vijanden die ik had verstopt gezien als dit helemaal niet kon. Helaas is dit met het tweede hoofdstuk ook het geval. Zo zag iemand die een meter of vijf onder me stond, en me onmogelijk kon zien door een stenen muurtje, dat ik een lichaam aan het verslepen was.

Sowieso is de game zo geprogrammeerd dat lichamen die je niet hebt verstopt altijd worden gevonden. Het maakt niet uit of je ze in een donker hoekje hebt gelegd of achter een plantenbak waar niemand achter zal kijken. Je moet lichamen in de daarvoor bestemde objecten stoppen die in de wereld zijn geplaatst om ze te verbergen. Daardoor loopt de geloofwaardigheid van de game een flinke deuk op en dat is erg jammer.

Sapienza is een tof en vooral groot level
De stad ziet er erg mooi uit
Veel mogelijkheden om doelwitten te doden
AI had beter gekund
Laadtijden nog steeds lang
Totaal score: 8 Io-Interactive heeft met episode 2 het Intro Pack overtroffen. De tweede episode van Hitman bevat een mooi, groot, en vooral tof level. Er zijn nu nog meer mogelijkheden om je doelwitten om te brengen en de drang om deze allemaal te zien is heel groot. Het is alleen zo jammer dat een aantal minpunten van het eerste hoofdstuk ook nog steeds aanwezig zijn. De laadtijden nog steeds lang en de AI moet op sommige punten gewoon wat beter.
8