Auteur: Levi de Vulder (Tekkenfanaat)
Geplaatst op: 3 mei 2016 om 17:00

Alienation

Review | 3 mei 2016 - Fans van de ontwikkelstudio Housemarque kunnen zich vast nog wel Dead Nation herinneren dat in 2010 onverwacht hoge ogen gooide op de PlayStation 3. De top-down twin-stick shooter liet je honderden zombies afknallen, of je dat nu alleen of samen met anderen wilde doen. Het net verschenen Alienation, ook van Housemarque, voor de PlayStation 4 doet eigenlijk hetzelfde, maar deze keer zijn de aliens het slachtoffer.

Overgenomen aarde

Alienation speelt zich af in een universum waar aliens de aarde weer eens overgenomen hebben we kunnen er als mensheid echt niets van maar het is niet per se het einde van de wereld. Er is namelijk een speciaal pantser ontwikkeld dat soldaten bovenmenselijke krachten geeft. Met behulp van dat pantser probeer je de aliens van de aarde af te trappen.

Als speler ga je aan de slag als Bio-Specialist, Tank, of Saboteur. De drie klassen hebben ieder hun eigen actieve en passieve vaardigheden, die je weer kunt versterken door te levelen.

Heel veel knallen
Levelen doe je uiteraard door tegenstanders af te schieten en missies te voltooien. Alienation bevat twintig verhaalmissies die zich in acht gebieden afspelen, maar bevat daarnaast ook zijmissies. Bij zijmissies moet je denken aan het uitschakelen van een extra sterke alien of het aangaan van een speciale uitdaging waarbij tientallen aliens op je af worden gestuurd.

Missiegebieden zijn over het algemeen best groot. De verhaalmissies spelen zich veelal af in kleinere delen van de gebieden, maar als je wilt kun je het gehele gebied doorrennen voor je een missie afrondt om zo wat extra aliens af te schieten en zijmissies te voltooien.

Het geeft erg veel voldoening om door levels te rennen. Niet alleen is het leuk om vaardigheden van verschillende klassen te combineren: de actie zelf ziet er ook ontzettend cool uit. Alle wapens schieten felle en kleurrijke projectielen af, vaardigheden worden met veel bombarie geactiveerd, aliens knallen met veel visueel geweld uit elkaar, en grotere explosies zorgen voor mooie rookwolken. Je merkt heel goed de impact van je acties in Alienation. Jammer genoeg zorgen de vele effecten er soms wel voor dat je het overzicht even kwijtraakt, maar dat mag de pret niet drukken

Verzamelen en maken
Om je aandacht vast te houden op de momenten dat je niet bezig bent met het verhaal dat overigens nergens echt spannend wordt en niet meer dan een excuus is om meer aliens te slopen heeft Alienation ook loot. Kisten in de omgevingen en de vele vijanden kunnen wapens laten vallen, die je zelf weer in kunt zetten.

Het nadeel is dat er weinig variatie is in de looks van de wapens. Sowieso staat het primaire wapen van elke klasse vast; je kunt wel een beter primair wapen vinden, maar als je bijvoorbeeld als Bio-Specialist speelt kom je enkel nieuwe Xenorifles tegen. Je wordt gaandeweg je levelt dus wel steeds sterker, maar moet dat per klasse met n soort primair wapen doen. Secundaire wapens bieden je iets meer variatie, maar ook die soorten zijn op n hand te tellen. Hetzelfde geldt voor de granaten en het zware wapentuig.

Je vondsten zijn middels upgrades gelukkig nog wel van elkaar te onderscheiden. Hoe zeldzamer het wapen, hoe meer upgrades je erop kunt gooien. En legendarische wapens ja, ook in Alienation hebben wapens een bepaalde zeldzaamheid hebben vaak nog een speciale functie die je kunt activeren, zoals de kans dat er een granaat valt als je een tegenstander raakt.

Ook vind je allerlei resources tijdens het spelen, die je kunt gebruiken om attributen te rerollen. Ondanks de beperkte variatie aan wapensoorten heb je dus nog wel wat aspecten waar je mee kunt spelen.

Zo lastig als je wilt
Het is ook wel handig om rekening te houden met hoe je wapens aanpast, want Alienation kan best pittig zijn. Je kunt kiezen uit drie moeilijkheidsgraden, maar aan het begin van het spel maak je de belangrijkste keuze: je kunt ook hardcore kiezen. Ga je daar voor, dan betekent doodgaan dat je al je progressie kwijtraakt. Je kunt het spel dus zo pittig maken als je zelf wilt.

Als je het verhaal uitspeelt gaat bovendien het World Level omhoog, waardoor alle vijanden sterker worden. Na het uitspelen van het verhaal kun je opnieuw alle missies doorlopen, om zo een nog hoger level te bereiken en op jacht te gaan naar betere loot. Na het uitspelen van het verhaal zul je ongeveer op level 15 zitten en level 30 is de max, als we voor het gemak de speciale Hero-levels even niet meetellen.

In de endgame kun je daarnaast ook speciale uitdagingen aangaan. Zo kun je via zijmissies sleutels vinden voor lastige UFO-missies en in die missies kun je weer een sleutel verzamelen voor de hele pittige Ark-missies. Leuke uitdagingen, zeker wel, maar daar blijft het betreft de endgame wel bij.

Samen of alleen
Een groot voordeel van Alienation is dat er geen mensen in je vriendenlijst hoeven te staan om samen met anderen te spelen. Zodra je een missie kiest krijg je een overzicht van andere spelers die bezig zijn en binnen tien seconden doe je met ze mee; je hoeft nooit alleen te farmen. Offline cop is helaas nog niet aanwezig, al is dat wel iets waar Housemarque naar kijkt.

Naast cop bevat Alienation ook PvP, maar die is meer frustrerend dan leuk. Het idee is dat je een speler kunt invaden als zij die optie hebben ingeschakeld maar de game houdt geen rekening met het level van een speler. Als level 3 aan gort worden geschoten door een lefgozer van level 25 komt dus regelmatig voor. Leuk is anders.

Spectaculaire actie...
Leuke vaardigheden (combineren)
Fijne matchmaking...
Interessante endgame...
Zo uitdagend als je zelf wilt
...die soms wat lastig te volgen is
Loot is niet zo divers
...maar (nog) geen offline cop
...maar niet ontzettend uitgebreid
Totaal score: 8 Alienation van Housemarque is Dead Nation, maar dan in een iets ander en fors groter jasje. Heb je de zombie-shooter van zes jaar terug dus met veel plezier gespeeld, dan zal ook Alienation je geen seconde tegenvallen. Dead Nation gemist maar wel op zoek naar een leuke top-down twin-stick shooter met lekkere (cop) actie? Dan is Alienation ook een dikke aanrader. De actie biedt veel spektakel, het combineren van verschillende vaardigheden is leuk, en de game biedt meer dan genoeg uitdagingen om je heel wat uurtjes zoet te houden. Iets meer variatie bij de loot en in de endgame was fijn geweest en lokale cop zou ook zeker niet misstaan maar de gameplay staat als een huis. Een huis in onze wereld dan; in Alienation staat niet veel meer overeind.
8