PlayStation Only
review
PC default sfeerafbeelding

Auteur: Patrick Zwarts (mrAdmirals)
Geplaatst op: 9 mei 2016 om 17:00


English Translation 

MegaTagmension Blanc + Neptune VS Zombies

Review | 9 mei 2016 - Een van de weinige uitgevers die nog PlayStation Vita-exclusives op de markt brengt is Idea Factory. Aanstaande vrijdag kunnen Vita-bezitters weer een nieuwe game van de ontwikkelaar in de winkel vinden: MegaTagmension Blanc + Neptune VS Zombies. Is dit een game waar gamers met andere consoles jaloers van worden?

Zombies
In MegaTagmension Blanc + Neptune VS Zombies krijgen Neptune en Blanc te horen dat hun school aan het eind van het jaar wordt gesloten. Om dit te voorkomen willen zij graag een zombiefilm maken, zodat toekomstige leerlingen kunnen zien wat voor vette dingen je op deze school kunt leren. Zo komen er meer aanmeldingen en kan de onderwijsinstelling blijven bestaan. Er is alleen weinig geld voor de film. Toevallig wordt de school door echte zombies aangevallen en Neptune en Blanc besluiten dat ze hiervan gebruik kunnen maken.


Uitgebreid
MegaTagmension Blanc + Neptune VS Zombies lijkt een hele rare sprong van wat je gewend bent van de serie, maar dat is niet het geval. Vorig jaar kwam al Hyperdimension Neptunia U: Action Unleashed uit voor de PlayStation Vita: ook al een hack and slash-game in een kleine afgesloten arena. MegaTagmension is hier geen vervolg op, maar je zou het haast wel denken: de games zijn nagenoeg hetzelfde. Het enige verschil is dat er een ander verhaal wordt verteld en dat de game nu een stuk uitgebreider is.

Vechten, vechten , vechten
Een van de minpunten van Action Unleashed was dat er niet heel veel vechtbewegingen aanwezig waren. Met MegaTagmension is dit opgelost door je de mogelijkheid te bieden om meer technieken te ontgrendelen. Je zit dus niet meer de hele game lang vast aan dezelfde bewegingen en dat doet de gameplay veel goeds. Er is genoeg variatie om de gehele game uit te spelen zonder dat het op dit vlak repetitief word.

Missertje
Over het algemeen worden deze bewegingen uitgevoerd op een heel erg soepele 60 frames per seconde en dat speelt heerlijk. Alleen gaat de game bij één level de mist in. Daar gaat de framerate terug naar 30fps. De vijanden bestaan dan uit alleen maar grote monsters en dat trekt de Vita niet. Deze kleine misstap is de game vergeven, want voor de rest loopt het als een trein.


Parasol
Wat wel een beetje tegenvalt is het verhaal. Nu zitten de verhaallijnen van de reeks normaal al niet vol met intriges en onvoorspelbare scenes, maar ze zijn vrijwel altijd rijkelijk besprenkeld met humor en verwijzingen naar andere games. Dit maken de vele cutscenes, die titels van deze reeks altijd hebben, leuk om te kijken.

In MegaTagmension is hier weinig van terug te vinden en dat maakt de vele verhalende scenes gewoon saai en daardoor duren ze ook te lang. Er worden wel een aantal leuke verwijzingen gemaakt, zo wordt de Umbrella Corporation van de Resident Evil-serie hier verbasterd tot Parasol Corporation, maar deze zijn heel sporadisch.

Sterker
Waar de game wel rijkelijk mee is toebedeeld zijn de vele personages waarmee je kunt vechten en de vele mogelijkheden om deze op verschillende manieren sterker te maken. Zo kun je elke vechter opwaarderen, maar ook diens wapen. Natuurlijk kun je ook elke dame voorzien van andere kledij en accessoires. Je hebt dus genoeg mogelijkheden om je vechter helemaal naar jouw wensen.

Elke dame heeft haar sterke en zwakke kanten, en het is erg leuk om hiermee te experimenteren. Zo goed als elk hoofdpersonage uit de serie is te kiezen, dus ieders favoriet zal aanwezig zijn. Je kunt voor elk gevecht zelf beslissen met wie je de strijd aan wil gaan, dus je zit niet per se vast aan één personage voor de gehele game.


Wachten
Helaas zit MegaTagmension in het begin wel vast. De eerste helft van de game is heel gemakkelijk om doorheen te komen. Hier doe je niets anders dan hacken and slashen; je hoeft je totaal niet druk te maken of de tegenstander jou zal raken, want dat gaat niet of nauwelijks gebeuren. En dat maakt het er niet leuker op.

Pas in de tweede helft worden je skills meer op de proef gesteld en moet je voor het eerst ook aanvallen ontwijken en wachten op het goede moment om je vijand te verrassen met een aanvallende beweging. In die fase komt de game pas echt goed tot zijn recht. Het is dus erg jammer dat je daar zo lang op moet wachten.

Team
Om de speler nog meer gameplay voor te schotelen is er ook een co-op-modus toegevoegd. Dit kan zowel ad-hoc als online. Maximaal vier spelers moeten dan een level vol met vijanden zien te overleven. Dat is natuurlijk niet nieuw en ook niet origineel, maar het is wel leuk, ook al doet de framerate hier soms even een stapje terug.

plus- en minpunten
Actie verloopt lekker soepel
Veel vechtbewegingen
Co-op is leuke toevoeging
Veel personages om mee te vechten
Eerste helft erg makkelijk
Weinig humor en verwijzingen...
... daardoor cutscenes te langdradig
Conclusie
Totaal score: 7 MegaTagmension Blanc + Neptune VS Zombies overtreft op heel veel punten het eerder uitgegeven Action Unleashed, maar jammer genoeg steken andere minpunten de kop op. Zo is er in de eerste helft van de game geen uitdaging te vinden en zijn de humor en de vele verwijzingen waar de reeks bekend om staat ver te zoeken. Pas in de tweede helft van de game kun je je vele vechtbewegingen volledig benutten en kom je tegenover sterkere tegenstanders te staan. Vanaf dat moment hebben de vele mogelijkheden om je personage sterker te maken nut. Het co-op-gedeelte zorgt er voor dat de game wat hoger scoort, omdat dit gewoon heel leuk om te spelen is, ook al is het niet origineel.
7
reacties

Er zijn nog geen reacties.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: Compile Heart
Uitgever: Idea Factory
Meer info
Genre(s): Hack & Slash
Aantal spelers: -
Release: 13 mei 2016
Stats
Aantal keer in collectie: 0
Aantal keer in wenslijst: 0

gerelateerde media