Auteur: Patrick van Sint Annaland (501105)
Geplaatst op: 14 juli 2016 om 17:00

The Technomancer

Review | 14 juli 2016 - Ontwikkelaar Spiders heeft tot dusver meerdere RPGs gemaakt die vermakelijk zijn ondanks hun problemen. Games zoals Mars: War Logs en Bound By Flame bieden tientallen uren vermaak als je zaken zoals matige combat en slechte voice-acting kunt accepteren. Met The Technomancer keert Spiders terug naar Mars en blijkt dat hoewel je een ontwikkelaar een groter budget kunt geven, dat het resultaat soms niet beter maakt.

Conflicten
In The Technomancer speel je op Mars en het is de setting en het daarbij horende verhaal die indruk maken. Neem de tijd en je krijgt een flinke geschiedenis les over hoe corporaties 95% van het water op Mars in handen hebben en hoe daardoor een groot verschil is tussen arm en rijk. Tevens interessant is hoe genetisch onderzoek tot mutanten heeft geleid. Als speler zijnde neem je rol van Technomancer (een soort van Jedi) aan en moet je bepalen wat voor toekomst je wil voor Mars. Je moet kiezen tussen meerdere facties en je zoektocht naar informatie over de Aarde is eentje die onverwachte resultaten oplevert.

Mars
Zoals gezegd weet ook de setting van Mars indruk te maken. Je bezoekt meerdere steden en elk daarvan heeft een totaal andere vibe. Zo is de grootste stad onderverdeeld in sectoren met elk een andere look en functie. Halverwege de game is er een stad in een woestijn die aan Star Wars doet denken. Dankzij vele kleine details komen alle locaties tot leven en de vreemde wezens die je regelmatig tegenkomt intrigeren. De grafische kracht van de game is niet meer dan redelijk te noemen, maar door de aandacht voor details is verkennen een aanrader.

Een contrast
De reden dat ik begonnen ben met het complimenteren van de setting en het verhaal is omdat alle andere elementen problemen met zich meebrengen. Een prima voorbeeld hiervan is de combat. Tijdens een gevecht wissel je tussen drie stances met elk andere wapens en vaardigheden. Het probleem met de combat is dat jij en je groepsleden (die goed zijn in verdwaald raken) zeer fragiel zijn terwijl vijanden talloze hits kunnen incasseren. Om het geheel nog erger te maken zijn er de matige animaties en het respawnen van vijanden. Ga naar een andere locatie en wanneer je terugkomt is elke vijand weer tot leven gekomen.

Lopen
Het respawnen van vijanden zorgt ervoor dat je niet veel tussen locaties wilt reizen. Het is niet spannend om dezelfde groep vijanden voor de dertigste keer te verslaan. Helaas is reizen tussen locaties iets dat je juist veel zult moeten doen. Bijna elke quest die je tegenkomt stuurt je naar een ander gebied en dat betekent het wederom moeten verslaan van dezelfde vijanden. En voor je het vraagt: nee, je kunt meestal niet wegrennen; er zijn altijd wel gesloten deuren. Tip: bekijk je kaart goed, de kortste route gebruiken bespaart je wat irritatie.

Personages
Ondanks de irritatie van de encounters is het accepteren van alle quests wel verstandig. Technomancer begint met een zwakke eerste act, maar daarna maken interessante personages en quests hun opwachting. Een groot gedeelte van de quests weet te boeien, en soms is er zelfs een verrassing die je niet aan zag komen. Tijdens het uitvoeren van de missies reageren de personages die je bij je hebt op elkaar. Je krijgt talloze gesprekken te horen en soms ook hoe een gemaakte keuze onverstandig was. Natuurlijk is er met de personages ook een probleem, en in dit geval is het de voice-acting. Zo goed als iedereen klinkt verveeld of emotieloos en daarom raad ik aan om de voice-acting uit te zetten en de ondertiteling te lezen.

Bugs en de kosten
Als Technomancer net zoals Mars: War Logs met weinig bugs en voor een relatief lage prijs was verschenen dan had ik nog net een voldoende kunnen gegeven. Het tegenovergestelde is echter waar. Met een prijs van vijfenveertig euro is een aankoop moeilijk aan te raden. Wat voor mij de doorslag geeft zijn de talloze bugs. Problemen met clipping, niet werkende quests, AI en cutscenes maken vaak saven een noodzaak. The Technomancer probeert veel te doen, maar is uiteindelijk een slechter eindproduct dan zijn goedkoper broertje.

Toffe setting
Interessant verhaal
Vermakelijke quests
Unieke personages
Waardeloze combat
Respawnen vijanden
Veel backtracking
Slechte voice-acting
Hoge prijs
Irritante bugs
Totaal score: 4 The Technomancer is een game met veel idee√ęn die voor het merendeel niet goed uitgewerkt zijn. De setting en het verhaal verdienen lof. Mars biedt een hoop gedetailleerde locaties om te verkennen en het verhaal houdt je interesse vast. Het zijn alle andere elementen waar haken en ogen aan zitten. De aanvankelijk toffe combat blijkt matig en door snel respawnende vijanden wordt het een en al frustratie. Door de hoeveelheid backtracking die je moet doen bevecht je sommige groepen vijanden tientallen keren. Redenen om verder te blijven spelen bestaan uit de quests en personages. En voor de slechte voice-acting en de vele bugs hoef je het ook niet te doen. Wanneer het geheel daarnaast ook nog eens vijfenveertig euro kost, dan kan ik niet anders dan streng zijn.
4