PlayStation Only
review
Game

Auteur: Jelle Schut (jellejelle)
Geplaatst op: 26 mei 2008 om 19:00


English Translation 

Race Driver: GRID

Review | 26 mei 2008 - Tot vorig jaar was Codemasters een kleine uitgever die zich voornamelijk richtte op de Europese en Australische markt. Games als DTM Race Driver en de Colin McRae franchise waren de toppers uit de line-up en de verkoopcijfers waren altijd prima. De mannen bij ‘Codies’ konden zich echter niet meten met uitgevers als EA, Ubisoft of, het in de VS al lang grote, THQ. Ergens in 2006 moet men bij Codemasters gedacht hebben, ‘wij kunnen meer en willen meer’. De strategie voor 2007 werd uitgestippeld en Colin McRae DiRT had daarin een prominente plek. De franchise werd opnieuw uitgevonden en verkocht enorm goed, waardoor Codemasters in één keer op de kaart kwam te staan. Ook titels als The Lord of the Rings Online en Overlord werden warm onthaald door games media en het publiek. Een nieuw hoofdkantoor in Amerika, een volle releaselijst en opnieuw een hernieuwde franchise moeten van 2008 nog een beter jaar maken voor de uitgever dan 2007. De eerste klapper is Race Driver GRID.

Een andere game
Het ‘opnieuw op de kaart zetten’ moet je erg letterlijk nemen. Race Driver GRID en DTM Race Driver verschillen van elkaar als dag en nacht. Niet alleen is DTM uit de naam verdwenen, maar ook uit de game, samen met het British Touring Car Championship en de V8 Supercars. De paar mensen die de demo nog niet gespeeld hebben en dachten een nieuwe DTM te krijgen kunnen die gedachte het beste maar heel snel uit hun hoofd zetten.

Race Driver GRID is een nieuw begin voor de Race Driver franchise en bij Codemasters is er dan ook goed gekeken hoe men de franchise echt op de kaart kon zetten. Hiervoor hebben ze eigenlijk maar één principe geformuleerd: ‘racen zoals racen is’. Oftewel, belachelijke snelheden, heftige crashes en de vetste auto’s. Het is dan ook duidelijk dat je in GRID vooral veel spektakel kunt verwachten en wat minder realisme.

Van 0 naar 100 in 51 events
Je carrière in GRID begin je als teamloos rookie die geld bij elkaar moet schooien door races te rijden voor andere teams. Zodra je eenmaal $60.000 hebt verdiend is het grote moment eindelijk daar. De armlastige Mustang is door je monteurs opgelapt tot een waar race monster en je kunt lekker aan de slag met je eigen team. Verwacht van het teammanagement niet al te veel, maar het is wel een leuk element. Zo kun je zelf de kleuren en het patroon van je auto bepalen, de naam van je team en is het mogelijk sponsoren aan te trekken en zelfs een team maat in te huren. Deze elementen zijn slechts een klein onderdeel van de game en veel tijd zul je er niet aan kwijt zijn, maar het geeft je net wat meer feeling met de game. Voor je eigen team racen is nou eenmaal toffer dan een kale bak kopen en er mee over het circuit racen.



Racen doe je in één van de drie verschillende leagues, de Amerikaanse ARL League, de Europese Euro League of de Japanse J-Speed League. Allemaal hebben ze een compleet verschillend scala aan events en locaties. In Amerika zul je vooral veel op stratencircuits racen met dikke Amerikaanse bakken, terwijl Europa veel meer gefocust is op racen op circuits met touring car auto’s. Japan, ten slotte, is het land van driften, 1 op 1 wedstrijden op berghellingen en blitse Japanse auto’s met vreemde decals. Iedere league is erg goed uitgewerkt en kent een grote diversiteit aan evenementen. Heb je alle 45 evenementen uit de drie verschillende leagues uitgespeeld, dan wacht er nog één uitdaging, racen in de Global League. Dit zijn zes evenementen tegen de absolute top van de wereld.

Het stoere aan GRID is ook dat je tegen bestaande teams en coureurs rijdt. Het beste voorbeeld hiervan is de Le Mans 24 uurs race. Zo zijn de klasses volledig kloppend met de ‘real deal’ van de LMP1 tot de GT2 en ook de teams en auto’s die er rond rijden kloppen 100%. Een leuk voorbeeld voor ons Nederlanders is Jeroen Bleekemolen in de Spyker C8 Spider.

Wanneer je dan eenmaal je team samengesteld hebt is het tijd om de ranglijsten te bestormen, bij de rijders draait het allemaal om de reputatie van een coureur, terwijl bij de teams gekeken wordt naar seizoensverdiensten. In je eerste paar seizoenen zul je vrij kansloos aan de onderkant van de ranglijst bungelen, maar zodra je meer evenementen opent en beter betalende sponsoren krijgt rijst je ster snel. De carrière modus in GRID telt in totaal 51 evenementen met gemiddeld drie tot vier races per evenement. De gemiddelde race duurt een minuutje of vijf en zo ben je 20 uur bezig om door alle evenementen te komen en de beste coureur van de wereld te worden. Dan moet je wel alles perfect doen en geen enkele race opnieuw hoeven starten. Uiteindelijk zul je rond de 30 uur speeltijd uitkomen wil je alle evenement in de carrière winnen. Een respectabele tijd voor een race game en je zult je tijdens die 30 uur absoluut niet vervelen.

Een arcadegame waarin je moet remmen
Als je tegenwoordig het woord ‘arcade’ gebruikt in combinatie met ‘race game’, zullen de meeste fans van race games je met een vies gezicht aankijken. Arcade staat namelijk gelijk aan Need for Speed en dat is inderdaad een vies woord.
Gelukkig zijn de controls van GRID alles behalve vies, sterker nog, ik ben nog nooit zo vrolijk geworden van arcade controls als in GRID. Je zult in het begin moeten wennen aan de stijl van de game en het zal de eerste paar races een beetje aanvoelen als ijsdansen, maar zodra je gewend bent wil je niet meer anders. GRID biedt je de optimale controle over je voertuig en geeft je de mogelijkheid om de strakste bochten te rijden waar je ooit over gedroomd hebt. Ik kan eigenlijk al wel een beetje voorspellen dat er mensen sceptisch op deze constatering gaan reageren, maar geef het wat tijd en je zult merken dat arcade games niet altijd een slechte handling hebben.

Naast de handling heeft Codemasters ook het race gevoel prima voor elkaar. Zo zijn de 45 bolides stuk voor stuk racemonsters. Of je nou met een Aston Martin, Spyker of Dodge over een circuit scheurt, je hebt altijd het gevoel dat je bloedje snel gaat en dat je tegenstanders precies hetzelfde doen.
Ook de entourage om de race is in GRID redelijk in orde, het publiek is talrijk en ze zullen juichen bij een goede inhaalmanoeuvre en verschrikt roepen als er een coureur spint of ergens tegenaan knalt. Het commentaar van je teambaas en teamgenoot tijdens de race is leuk bedacht, maar ze kennen helaas niet meer dan tien zinnetjes, waardoor het al snel irritant wordt. Mijn Amerikaanse teamgenoot vond het ook nodig om iedere zin vooraf te laten gaan door wow, dude of bro en ik wilde hem al snel weer dumpen. Het enige dat me weerhield was het feit dat hij vaak als tweede eindigde en dus lekker wat sponsor geld binnen harkte.



Rook, vliegende brokstukken en boetseerklei
Visueel is GRID op sommige punten zeer indrukwekkend. Zo zien alle circuits er piekfijn uit, vooral de races in de Amerikaanse steden zijn indrukwekkend en de Japanse neonverlichte steden zijn niet minder spectaculair.
Ook de auto’s zien er erg goed uit, het zijn allemaal echt bestaande wagens en je kunt ze zonder problemen herkennen. Het enige minpuntje aan de auto visuals zijn de textures aan de achterkant van de wagen. Hoe gek het ook klinkt, dit ziet er niet altijd even scherp uit, zo lijken sommige achterlichten meer massief dan doorzichtig en zien sommige auto’s er wat ‘getekend’ uit. Gelukkig is dit beperkt tot een aantal wagens en zijn de visuals voor het overgrote deel meer dan in orde.

Een spectaculair effect in GRID zijn de rookeffecten. Raakte iedereen ten tijde van Call of Duty 2 helemaal in vervoering van de rookeffecten, dat is nu over, rook zal nooit meer hetzelfde zijn. Van het wegrijden bij de start, tot de crashes, tot het slippend door bochten heen scheuren, de rookeffecten zijn erg goed uitgevoerd en zien er heel vet uit.

Een bekend gezegde luidt ‘waar rook is, is vuur’. In dit geval is dat meer ‘waar rook is, zijn brokstukken’. Spinnende concurrenten en crashes het leidt allemaal tot flinke rookontwikkeling en vliegende brokstukken. Soms ligt de baan bezaait met bumpers, spoilers en motorkappen. Je bent echter niet altijd direct je bumper kwijt. Bij een lichtere botsing zullen de geraakte delen alleen maar vervormen, logisch zou je zeggen, maar het gebeurt op een nogal vreemde manier. Zo lijkt je auto af en toe wel van boetseerklei en krijg je hele vreemde vervormingen. Neuzen van Formule 3 auto’s die compleet omgebogen zijn of bumpers die in elkaar gepropt zijn. Het ziet er soms behoorlijk lachwekkend uit.

In de botsauto’s
Zoals velen van jullie ervaren hebben bij de demo schrikt de AI niet terug voor het uitdelen van een stootje of twee. Ook hier is GRID werkelijk waar een schitterende ervaring. Dat de AI zich af en toe agressief gedraagt zal je na een tijdje niet meer opvallen, het gebeurt dan ook slechts incidenteel en als het gebeurt hebt je het eigenlijk verdiend. Rem je zelf te vroeg voor een bocht dan heeft de competitie totaal geen medelijden met je, ze zullen je eerst proberen te ontwijken, maar dat gaat nou eenmaal niet altijd.

Het niveau van de AI is ook erg goed, ze zitten op de normale moeilijkheidsgraad je al behoorlijk op de huid. Als je een remfoutje maakt of van je lijn afwijkt staat er altijd wel een tegenstander klaar om je plekje af te pikken. Het veroveren en vasthouden van de eerste plek is iedere race weer een uitdaging en dat maakt de single player van Race Driver GRID nooit saai. Dat klinkt misschien logisch, maar bij GT5 Prologue en Forza Motorsport 2 viel ik af en toe bijna in slaap als ik weer eens een halve ronde voor lag. GRID niet, dankzij de snelheid, de wagens en de AI grijpt de game je bij de strot en laat je niet meer los totdat je over de finishlijn scheurt.

Get the Flash Player to see this player.


Dat de AI niet onfeilbaar is geeft maar weer aan hoeveel aandacht er in GRID is gaan zitten. De andere racers maken ook hun fouten en dit hoeft echt niet altijd een fatale crash te zijn. Ze missen hun remlijn, rijden net buiten de ideale lijn of gaan juist veel te vroeg op de rem staan. Je zult ook regelmatig meemaken dat er voor je neus ineens een auto de bocht uit spint of dat er een behoorlijke aanrijding plaats vindt. Het maakt het racen allemaal net even intenser en echter. Opvallend is wel dat de meeste serieuze spins en ongelukken precies voor jouw neus gebeuren.

Online and kicking
Nou is GRID gelukkig niet alleen een single player game en is de online mode behoorlijk uitgebreid. Zo zijn er maar liefst 32 events beschikbaar, is er plek voor twaalf man per race, kun je met alle wagens online racen en zijn de vijftien locaties (met meerdere tracks per locatie) ook gewoon online beschikbaar. Door het gebrek aan tegenstanders op het moment van spelen kan ik jullie helaas niet meer vertellen over de online mode van Race Driver GRID. Echter, gezien de vorige ervaringen met online games van Codemasters verwacht ik niet anders dan een topkwaliteit multiplayer, die overigens ook in System Link speelbaar is.

plus- en minpunten
Uitstekende handling
Goede en realistische AI
Mooie graphics
Uitgebreide single player
Kleine grafische foutjes
Irritant commentaar van teamgenoot en teamleider
AI soms te agressief
Conclusie
Totaal score: 9 Race Driver GRID is binnen een jaar de tweede top racer van Codemasters. Van de career mode tot de auto’s, van de AI tot de handling, alles is tot in de puntjes verzorgd. Het geheel ziet er ook nog eens behoorlijk gelikt uit en bied je een dikke dertig uur speelplezier in de single player. De kleine foutjes van de AI en op grafisch gebied zul je nauwelijks merken. Sta je open voor een nieuwe ervaring in het racegenre en de Race Driver franchise, dan zit je bij GRID aan het juiste adres. Had je gehoopt op een voortzetting van de DTM Race Driver franchise, dan moet je jezelf afvragen of GRID iets voor jou is.
9
reacties

Er zijn nog geen reacties.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: Codemasters
Uitgever: Codemasters
Meer info
Genre(s): Simulation Racer
Aantal spelers: 12
Release: 30 mei 2008
Stats
Aantal keer in collectie: 72
Aantal keer in wenslijst: 25
Boxshot
gerelateerde media