special
PlayStation default sfeerafbeelding

Auteur: Lars Cornelis (KingOfTheHill)
Geplaatst op: 11 september 2011 om 12:00


English Translation   Tags: Geen tags
alg

Nader Nieuws: Ubisoft faalt

Special - Column | 11 september 2011 - Ubisoft heeft gefaald met met invoeren van een online pass. De online pass is de nieuwste consumentnaaiende innovatie in de game-industrie en nadat onder meer Electronic Arts, Codemasters, Warner Bros. en Sony Computer Entertainment de geld genererende code succesvol invoerden, probeerde ook Ubisoft mee te gaan met zijn tijd. Door een probleempje met de printer gaat het hele consumentonvriendelijke plan echter niet door.

Driver: San Francisco
Ubisoft wilde de online pass invoeren bij Driver: San Francisco. De online pass moet doorverkoop van games tegengaan. Deze online pass is een unieke code, die ingevoerd moet worden om toegang te krijgen tot 'extra' content, of soms zelfs de gehele multiplayermodus. De codes voor de Noord-Amerikaanse Xbox 360-versies waren echter verkeerd afgedrukt en dus kon heel Ubisofts financieel lucratieve plannetje door de shredder. Ubisoft heeft de beveiliging opgeheven en wanneer je de game opstart, kun je de pass automatisch activeren. Wel weer aardig van Ubisoft: om het eerlijk te houden geldt dit aanbod wereldwijd voor alle platformen. Hoewel je als Europese PS3-bezitter dus geen 'last' heeft van de printfout, kun je alsnog straks zonder code gewoon van alle uPlay-extra's gebruik maken.

En laten we eerlijk wezen, dit is gewoon gerechtigheid. Ubisoft zegt 'fuck you' tegen de consument, de printer steekt de middelvinger op richting Ubisoft. Want de online pass is natuurlijk gewoon klantennaaierij. Jij en ik mogen voor een nieuwe game ruwweg 60 euro neerleggen (aanbiedingen en goedkope import uit Engeland daargelaten), maar het wordt ons onmogelijk gemaakt de hoogst mogelijke tweedehands prijs te incasseren. Door de online pass, die hoewel kartelvorming verboden is (Neelie, ga dat eens onderzoeken!) toch vrijwel altijd voor een tientje wordt aangeboden via de PlayStation Store/Xbox Live Marketplace, is jouw exemplaar standaard minstens een tientje minder waard dan normaal. De nieuwe eigenaar wil immers ook meestal van alle content kunnen genieten. Tevens zorgen de online passen voor veel verwarring. Boze kopers die balen dat ze opeens niet online kunnen omdat zij niet op de hoogte waren dat er een online pass bij had gezeten, bijvoorbeeld. En toen eerder dit jaar de PlayStation Store vanwege problemen met de veiligheid lange tijd down was, kon niemand de nieuwe online passen invoeren. Een fragiel, klantonvriendelijk, geldaftroggelend systeem. Dat is het, niets meer en niets minder.


Karma!
Dus natuurlijk is het grappig dat Ubisoft hier even keihard op zijn muil gaat. Tegelijkertijd is het een beetje triest dat Ubisoft dan doet alsof zij een barmhartige geste maken voor gamers wereldwijd, door de pass vrij te geven. Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop. Zij proberen ons te naaien en wij mogen dankbaar zijn als dat een keertje mislukt? Nee Ubisoft, zo werkt dat niet. Jullie mogen blij zijn dat wij jullie games kopen.

Het is dan ook te betreuren dat uitgevers naar steeds meer uitwegen grijpen op geld te verdienen. Downloadbare content die eigenlijk in de game had moeten zitten (hoi Assassin's Creed II), online passen (dag alles van EA) of gewoonweg je game heel erg kort maken (hallo Homefront). Maak je games gewoon heel goed, dan kopen consumenten je games vanzelf wel en voorkom je bovendien doorverkoop. Van series als God of War, Metal Gear Solid en Halo heb ik alle delen, allemaal gekocht voor de volle mep en allemaal nog in mijn bezit. Waarom? Omdat dit de games zijn van extreem hoge kwaliteit, die 60 euro op dag 1 waard zijn en die ik met liefde tijdens een verregende zomer allemaal weer speel. Kwaliteit, beste uitgevers. Daar betalen wij voor. En dat je printer dan tegenstribbelt als je bij een game als Driver, is gewoon een gevalletje Karma. Sliep uit, volgende keer beter.

Elke dag weer weet Gaming Only de site te vullen met nieuws. Soms zit hier behoorlijk opmerkelijk nieuws tussen. Elke zondagmiddag werpt Lars Cornelis (@LarsCor via Twitter) zijn licht over de meest opmerkelijke nieuwsberichten in Nader Nieuws.

reacties
#351916  | 11 september 2011 12:57 - mannes11
Avatar van mannes11
Reacties: 260
Heb tot nu toe nooit een online pass moeten aanschaffen voor de games die ik speel, het is meestal toch de singleplayer die ik speel.


Maar ja, straks gaat het op console net als op PC, heb je geen internetverbinding, kun je ook geen games spelen
#351918  | 11 september 2011 13:00 - 2pac
Standaard avatar
Reacties: 152
Hoezo beschouw je de online-pass als kartelvorming? Bij kartelvorming denk ik toch meer aan meerdere bedrijven die samen hun prijzen vastleggen om de totstandgekomen prijs te verhogen zodat de consument geen alternatief heeft. Zolang niet alle uitgevers deze pass hebben is daar nog geen sprake van.

Daarnaast ben ik ook zeer tegen dit systeem, maar het argument: "Maak gewoon goede games, dan stroomt het geld vanzelf binnen" houdt ook geen steek. Er zijn maar een handjevol games die jaarlijks winst maken en door een enorme concurrentie nemen deze bedrijven gewoon geen risico om een kans te laten liggen om extra geld te verdienen. We vinden het misschien niet leuk, maar ze zullen er pas mee stoppen als ze er geld aan verliezen.
#351922  | 11 september 2011 14:49 - the_Joost
Standaard avatar
Reacties: 23
"En toen eerder dit jaar de PlayStation Store vanwege problemen met de veiligheid lange tijd down was, kon niemand de nieuwe online passen invoeren. Een fragiel, klantonvriendelijk, geldaftroggelend systeem. Dat is het, niets meer en niets minder. "
Opzich is het niet zo'n probleem toch? Als je uberhaubt niet online kunt, is het toch niet nodig om op dat moment een online pas aan te schaffen? Dat is een beetje een loos argument.
#351926  | 11 september 2011 18:07 - billie91
Avatar van billie91
Reacties: 2.996
Quote:
"En toen eerder dit jaar de PlayStation Store vanwege problemen met de veiligheid lange tijd down was, kon niemand de nieuwe online passen invoeren. Een fragiel, klantonvriendelijk, geldaftroggelend systeem. Dat is het, niets meer en niets minder. "
Opzich is het niet zo'n probleem toch? Als je uberhaubt niet online kunt, is het toch niet nodig om op dat moment een online pas aan te schaffen? Dat is een beetje een loos argument.

De meesten kunnen juist wel online dus het argument is dus niet loos.
#351927  | 11 september 2011 19:24 - |martin|
Avatar van |martin|
Reacties: 892
Begrijpelijk, wat ik zover gezien heb moet dit spel het hebben van fans van Driver 2 die dit spel uit nostalgie kopen. Die komen er na 2 dagen achter dat het spel toch niet zo indrukwekkend is en willen dit dan doorverkopen. Maak gewoon een game die kwalitatief goed in elkaar steekt.. Ik verkoop nooit spellen waarvan ik niet zeker weet dat ik ze niet ooit nog eens op wil pakken (maar dit vaak ook nooit doe)
#351928  | 11 september 2011 19:37 - gameXL
Avatar van gameXL
Reacties: 1.014
Online pass is een nieuwe foefje die ingesteld is om te voorkomen dat een game dat na enkele weken is uitgespeeld voor een aantrekkelijke prijs in de 2ehands-verkoop wordt gedaan. Een game kost tegenwoordig 60 euro (geen import) en wat koop je daar eigenlijk voor? In feite wordt het product steeds meer in gedeeltes gesneden waarna je voor bepaalde onderdelen opnieuw in de buidel moet tasten. Het begon met DLC, nu is er de online pass, CoD heeft Elite, kortom... het loopt uit de hand!!! Consumenten doe er wat aan, met z'n allen een klacht indienen bij het Europese hof en dan maar hopen dat het serieus wordt genomen.
#351937  | 11 september 2011 22:51 - Magnolia
Avatar van Magnolia
Reacties: 1.168
Quote:
Online pass is een nieuwe foefje die ingesteld is om te voorkomen dat een game dat na enkele weken is uitgespeeld voor een aantrekkelijke prijs in de 2ehands-verkoop wordt gedaan. Een game kost tegenwoordig 60 euro (geen import) en wat koop je daar eigenlijk voor? In feite wordt het product steeds meer in gedeeltes gesneden waarna je voor bepaalde onderdelen opnieuw in de buidel moet tasten. Het begon met DLC, nu is er de online pass, CoD heeft Elite, kortom... het loopt uit de hand!!! Consumenten doe er wat aan, met z'n allen een klacht indienen bij het Europese hof en dan maar hopen dat het serieus wordt genomen.

Europese Hof zal niks doen, consumenten moeten die gore geldwolfen boycotten. Klaar. Dan leren ze hun lesje wel en dan krijgen andere developers weer ademruimte om weer een naam voor zichzelf te kunnen maken.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!