PlayStation Only
special
PlayStation default sfeerafbeelding

Auteur: Lars Cornelis (KingOfTheHill)
Geplaatst op: 11 september 2011 om 12:00


English Translation   Tags: Geen tags
alg

Nader Nieuws: Ubisoft faalt

Special - Column | 11 september 2011 - Ubisoft heeft gefaald met met invoeren van een online pass. De online pass is de nieuwste consumentnaaiende innovatie in de game-industrie en nadat onder meer Electronic Arts, Codemasters, Warner Bros. en Sony Computer Entertainment de geld genererende code succesvol invoerden, probeerde ook Ubisoft mee te gaan met zijn tijd. Door een probleempje met de printer gaat het hele consumentonvriendelijke plan echter niet door.

Driver: San Francisco
Ubisoft wilde de online pass invoeren bij Driver: San Francisco. De online pass moet doorverkoop van games tegengaan. Deze online pass is een unieke code, die ingevoerd moet worden om toegang te krijgen tot 'extra' content, of soms zelfs de gehele multiplayermodus. De codes voor de Noord-Amerikaanse Xbox 360-versies waren echter verkeerd afgedrukt en dus kon heel Ubisofts financieel lucratieve plannetje door de shredder. Ubisoft heeft de beveiliging opgeheven en wanneer je de game opstart, kun je de pass automatisch activeren. Wel weer aardig van Ubisoft: om het eerlijk te houden geldt dit aanbod wereldwijd voor alle platformen. Hoewel je als Europese PS3-bezitter dus geen 'last' heeft van de printfout, kun je alsnog straks zonder code gewoon van alle uPlay-extra's gebruik maken.

En laten we eerlijk wezen, dit is gewoon gerechtigheid. Ubisoft zegt 'fuck you' tegen de consument, de printer steekt de middelvinger op richting Ubisoft. Want de online pass is natuurlijk gewoon klantennaaierij. Jij en ik mogen voor een nieuwe game ruwweg 60 euro neerleggen (aanbiedingen en goedkope import uit Engeland daargelaten), maar het wordt ons onmogelijk gemaakt de hoogst mogelijke tweedehands prijs te incasseren. Door de online pass, die hoewel kartelvorming verboden is (Neelie, ga dat eens onderzoeken!) toch vrijwel altijd voor een tientje wordt aangeboden via de PlayStation Store/Xbox Live Marketplace, is jouw exemplaar standaard minstens een tientje minder waard dan normaal. De nieuwe eigenaar wil immers ook meestal van alle content kunnen genieten. Tevens zorgen de online passen voor veel verwarring. Boze kopers die balen dat ze opeens niet online kunnen omdat zij niet op de hoogte waren dat er een online pass bij had gezeten, bijvoorbeeld. En toen eerder dit jaar de PlayStation Store vanwege problemen met de veiligheid lange tijd down was, kon niemand de nieuwe online passen invoeren. Een fragiel, klantonvriendelijk, geldaftroggelend systeem. Dat is het, niets meer en niets minder.


Karma!
Dus natuurlijk is het grappig dat Ubisoft hier even keihard op zijn muil gaat. Tegelijkertijd is het een beetje triest dat Ubisoft dan doet alsof zij een barmhartige geste maken voor gamers wereldwijd, door de pass vrij te geven. Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop. Zij proberen ons te naaien en wij mogen dankbaar zijn als dat een keertje mislukt? Nee Ubisoft, zo werkt dat niet. Jullie mogen blij zijn dat wij jullie games kopen.

Het is dan ook te betreuren dat uitgevers naar steeds meer uitwegen grijpen op geld te verdienen. Downloadbare content die eigenlijk in de game had moeten zitten (hoi Assassin's Creed II), online passen (dag alles van EA) of gewoonweg je game heel erg kort maken (hallo Homefront). Maak je games gewoon heel goed, dan kopen consumenten je games vanzelf wel en voorkom je bovendien doorverkoop. Van series als God of War, Metal Gear Solid en Halo heb ik alle delen, allemaal gekocht voor de volle mep en allemaal nog in mijn bezit. Waarom? Omdat dit de games zijn van extreem hoge kwaliteit, die 60 euro op dag 1 waard zijn en die ik met liefde tijdens een verregende zomer allemaal weer speel. Kwaliteit, beste uitgevers. Daar betalen wij voor. En dat je printer dan tegenstribbelt als je bij een game als Driver, is gewoon een gevalletje Karma. Sliep uit, volgende keer beter.

Elke dag weer weet Gaming Only de site te vullen met nieuws. Soms zit hier behoorlijk opmerkelijk nieuws tussen. Elke zondagmiddag werpt Lars Cornelis (@LarsCor via Twitter) zijn licht over de meest opmerkelijke nieuwsberichten in Nader Nieuws.

reacties

Er zijn nog geen reacties.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!