PlayStation Only
special
PlayStation default sfeerafbeelding

Auteur: Stefan van Veen (SvV_Ying)
Geplaatst op: 5 november 2011 om 16:00
psnetwork

Home: spookstad of bruisende community?

Special - Interview | 5 november 2011 - Ik heb PlayStation Home denk ik 1 of 2 keer bezocht en na het zien van suffe spelletjes als dammen en schaken en ontmoetingen met als vrouw verklede mannen ben ik niet vaak terug gekeerd. De saaie mini-games doen de hardcore gamer in mij niet hunkeren naar meer. Home is dan ook zeker niet een tweede of derde thuis geworden. Sony wil de service aantrekkelijk maken voor de hardcore gamer met een fikse update die onlangs is verschenen. Hoe moet Home van een spookstad in een bruisende community veranderen, of geeft die term de huidige staat van Home verkeerd weer?

Home was technisch beperkt
Ik sprak met Darren Cains, hoofd online marketing van Sony, en Peter de Jong, van Codeglue, een Nederlandse ontwikkelaar met een winkel in Home. Peter begrijpt goed dat veel hardcore gamers wegblijven van Home. Vooral door technische beperkingen is Home niet helemaal de plek geworden die veel gamers hadden verwacht. “Het platform was bedoeld om games op te spelen, dat is mondjesmatig gelukt, mede door beperkingen van de technologie. Het bleef in de sfeer van de mini-games hangen en dat is te beperkt. Hierdoor is de belofte van een groot 3D-sociaal netwerk waarin je grote games tegen elkaar kunt spelen niet helemaal uitgekomen.”

4 jaar durende bčta?
Darren Cains spreekt zich niet direct uit over technische beperkingen, maar noemt de eerste jaren van Home een leerproces: “Toen we de bčta lanceerden, wisten we dat we veel zouden leren over de service; het was belangrijk dat PSN-gebruikers hielpen met wat PlayStation Home moet worden.” Als ik tussen de regels door lees, hebben we dus eigenlijk in een 4 jaar durende bčta gelopen. Dit klinkt heel anders dan de woorden die Sony’s Phil Harrison jaren terug over Home sprak. In 2007 noemde hij de service een ‘echte PlayStation-ervaring die games, muziek en film combineert waarbij spelers in een 3D-wereld kunnen communiceren en samenwerken’. Een bruisende service die we sinds de update van donderdag kunnen verwachten, maar dan in de woorden van 4 jaar geleden.


Voor velen een bekend beeld; een potje schaken in PlayStation Home


Toch geen spookstad?
Hoewel PlayStation Home niet bij iedereen even hoog staat aangeschreven heeft de virtuele wereld een stevige fanbase. Volgens Peter de Jong is de gemiddelde verblijfsduur van de Home-bezoeker meer dan 1 uur en zijn er zo’n 7 tot 8 miljoen unieke bezoekers per maand. Er is echt een Home-kliekje dat volgens Peter ‘passionate about the platform’ is. Een spookstad lijkt dus niet aan de orde, maar ik heb moeten zoeken om de betere kanten van het oude Home te ontdekken. De tergend lange laadtijden, het apart installeren van elke ruimte, de saaie startgebieden en onduidelijkheid over de verschillende gebieden staan niet voor gebruiksvriendelijkheid. Om erachter te komen wat Home te bieden heeft, moet je echt weten waar je moet zijn en goed zoeken.

Meer dan dammen en schaken
Peter herkent zich in de problemen, maar meldt dat er inderdaad genoeg te doen is in Home. “Er is zeker meer dan dammen en schaken, maar je moet weten waar te zoeken,” aldus Peter. Hij ziet Home dan ook niet als een dooie boel. Om tot de kern van Home te komen is dus aardig wat zoekwerk en geduld nodig en dat kan een service natuurlijk niet van zijn bezoekers eisen. Dat is eigenlijk het hele probleem van Home geweest; onduidelijk, niet gebruiksvriendelijk en op het eerste oog sufjes. En zoals we weten is een 1ste indruk vaak de belangrijkste.


De verschillende districten van het nieuwe Home


Dus tijd voor een nieuw Home
Gebruiksvriendelijkheid en niet weten waar te zoeken moeten met het nieuwe Home tot de verleden tijd behoren. Dit doet Sony met een duidelijke indeling van nieuwe gebieden in Home. Naast de al bestaande Home Theatre en Home Mall komen er een aantal nieuwe districten: Action, Sportswalk, Adventure, Indie Park en Pier Park. Dit moeten plekken worden waar interesses en games perfect samensmelten, met bijvoorbeeld shooters in het Adventure-gebied en sportgames in Sportswalk. Het moet hierdoor makkelijker worden om mensen met dezelfde interesses te vinden zodat je zowel in als buiten Home met diegene kunt spelen. Cains noemt als voorbeeld dat een gemaakte vriend in Home een belangrijke teamgenoot kan worden in bijvoorbeeld Killzone 3. Met de duidelijke indeling van gebieden, lijkt het probleem van gebruiksvriendelijkheid voor een groot deel verholpen.

Ook voor de hardcore gamer
Klinkt goed allemaal, maar als blijkt dat het weer vol zit met simpele mini-games die bij de hardcore gamer niet altijd in de smaak vallen, is de service voor hun weer terug bij af. Peter stelt ons wat games betreft gerust, “het gaat allemaal goed komen, er komen bijvoorbeeld grote multiplayergames in en dat maakt het ook interessant voor de hardcore gamer.” Home moet sowieso meer dan ooit om games en community draaien. “De mensen in Home houden van de games en gamegerelateerde producten in Home,” zegt Cains, “we willen dat deze content nog meer aansluit bij wat mensen graag spelen op de PS3.”

Technisch verbeterd
Grotere en hardcore games klinken voor de serieuze gamer ideaal, maar het is dan wel belangrijk dat de technische beperkingen verleden tijd zijn. Darren Cains zegt dat er nu veel meer mogelijk is, “de laatste 18 maanden zijn er veel verbeteringen aangebracht aan developers-tools, hierdoor zijn betere games mogelijk met betere graphics en grote multiplayergames. Veel van onze ontwikkelaars komen straks met Home-games die 2 jaar terug ondenkbaar waren.” Codeglue zegt dan ook dat het de bedoeling is dat er echt mooie en serieuze games komen die interessant zijn voor de hardcore gamer. Zelf werkt de Rotterdamse ontwikkelaar ook aan een hardcore multiplayergame voor Home, maar details hierover wilde Peter helaas nog niet geven.


Het Action-district is een plek voor mensen die van shooters, horror en actie houden


Free-to-Play
Free-to-Play (F2P) gaming is het ijkpunt van Home dat gamers er toe aan moet zetten om games in Home te spelen. “Free-to-Play was al sinds de launch van Home belangrijk, maar de F2P-games die nu mogelijk zijn leveren veel meer waarde,” aldus Cains. Er moet natuurlijk wel verdiend worden aan de steeds groter wordende games die dus ook meer tijd en geld kosten om te maken. Verwacht dus niet dat elke game in zijn volledigheid gratis is, “het zal vooral op het freemium-model rusten, waarbij je bijvoorbeeld betaalt voor upgrades en extra levels,” zegt Peter de Jong.

Verouderde mening?
Maar hoe wil Sony mij en anderen die de service al een tijd links hebben laten liggen, opnieuw verleiden een bezoek te brengen? “Veel meningen over de service dateren nog van 2008 en het nieuwe Home is heel anders, ik denk dat de andere look mensen aanzet tot een nieuw kans,” zegt Cains hoopvol. Het is niet gek dat men nog met oude meningen rondloopt; in de afgelopen 3 jaar heeft Home dan wel stapjes gezet met kleine updates, maar de gebruiksvriendelijkheid is nooit significant beter geworden. Het nieuwe Home moet daar echt stappen in zetten en lijkt dit met de duidelijke duiding van gebieden te doen.

Dag van de waarheid
De enige manier om er echt achter te komen of de rooskleurige woorden werkelijkheid zijn, is natuurlijk zelf ervaren hoe de service is ontwikkeld. Met de indeling van gebieden lijkt een stap gezet te zijn, maar de laadtijden en games zijn ook een zeer belangrijk aspect. Sony moet nieuwe bezoekers direct laten zien dat Home echt een bruisende community is en niet eerst saaie gebieden en mini-games voorschotelen waardoor de term spookstad weer ongewenst en wellicht onterecht aan de service verbonden wordt. Cains is vol vertrouwen en zegt, “ga gewoon verkennen en ervaar alle grote veranderingen die Home is ondergaan.”

reacties

Er zijn nog geen reacties.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Meer info
Genre(s): MMO
Release: 11 december 2008
Stats
Aantal keer in collectie: 89
Aantal keer in wenslijst: 27
gerelateerde media