special
PlayStation default sfeerafbeelding

Auteur: David Kroes (Sentinel)
Geplaatst op: 25 maart 2012 om 17:00


English Translation   Tags: Geen tags
psp

De toekomst van broekzakshooters

Special | 25 maart 2012 - Voor mij zijn handhelds altijd al een belangrijk onderdeel van de games industrie geweest. Ze steken op verscheidene manieren zwak af tegen hun console medespelers. Daarentegen zijn handhelds naar mijn mening altijd een goed voorbeeld geweest van de snelheid waarin de games industrie zich ontwikkelt. Zo kregen we vorig jaar met de Nintendo 3DS te maken met de eerste brilloze 3D-gaming handheld, en dit jaar mogen we met de PS Vita de eerste HD-handheld verwelkomen. Een ander nadeel van handhelds was dat verscheidene genres minder goed uit de verf kwamen. Denk daarbij vooral aan shooters. Met de komst van de Vita en zijn tweede analoge stick lijkt dit tij zich te keren. Maar wat betekent dit eigenlijk voor het shooter genre, en voor de industrie in zijn geheel?


Helghast doden op zakformaat? Hell yes!

Shooters op handformaat
Enkele weken terug heb ik een recensie geschreven over Unit 13, de meest recente tactical shooter van Zipper Interactive. Wat ik achteraf pas besefte, is dat deze game eigenlijk de eerste consolewaardige shooter is met volledige controls. De game speelt dan ook heerlijk weg en al, maar dat is niet de reden dat ik deze titel aanhaal. Hoe kunnen spelontwikkelaar nu een goede shooter neerzetten op een handheld? Welnu, Unit 13 is een stap in de goede richting. De game is opgebouwd uit korte secties, die de speler in staat stellen om in korte speelsessies te spelen. Daarnaast kent de game 3G-ondersteuning. Dit zijn naar mijn mening dť bouwstenen om een werkelijk unieke shooterervaring te bieden voor op de handheld. Hiermee kunnen ontwikkelaars dingen doen wat op consoles niet kan; namelijk onderweg aan het knallen gaan. Ik zie het in de nabije toekomst zo gebeuren dat spelers in de trein een uitnodiging kunnen versturen via 3G, wat ze in een twee, drie- of viermansgevecht gooit.

Waar ontwikkelaars veelal de fout ingaan zijn de punten waarop men een consolegame, dan wel een gehele franchise probeert na te bootsen op de handheld. In sommige gevallen pakt dit goed uit, zoals de PSP-versies van God of War, Killzone: Liberation, Metal Gear Solid: Peace Walker of Resistance: Retribution. In andere gevallen, zoals Assassinís Creed: Bloodlines, Call of Duty: Roads to Victory of Medal of Honor: Heroes pakt dit minder succesvol uit. Ontwikkelaars moeten afstappen van het idee dat handhelds consoles softwarematig moeten nabootsen. De reden dat veel shooters op bijvoorbeeld de PSP zijn gefaald, heeft het ontbreken van de tweede analoge stick als oorzaak. Dit is iets wat nu met de Vita verholpen is. Maar wat willen we nu eigenlijk op een Vita spelen? Ikzelf heb bijvoorbeeld de voorkeur om simpelere games op mijn handheld te spelen. Denk daarbij niet gelijk aan Angry Birds, maar meer aan games als Motorstorm RC, Super Stardust Delta, Escape Plan en ja, ook Unit 13. Het is juist de magie van handhelds dat je snel een game kunt opstarten, spelen en vervolgens weer wegleggen. De nieuwe knoppenindeling biedt de ontwikkelaars om de perfecte sweetspot te vinden. De goede balans tussen een game met optimale controls, die ondanks dit toch uiterst geschikt is voor handheldgames. Uncharted: Golden Abyss is nog zoín voorbeeld van een game die dit goed aanpakt. De game is meer hapklaar gemaakt, weliswaar ten koste van een perfect verhaal, maar dat is verder geen minpunt. Enfin, het komt er dus op neer dat een ideale handheldshooter de controls heeft van een volwaardige console game, met goede graphics. Maar daarbovenop moet het ook duidelijk in secties opgedeeld worden met een goede online ondersteuning. Hierin slaagt Unit 13, en dus ook de Vita in zijn geheel.


Wederom de reflectie van een consolegame

En de toekomst dan?
Nu is Unit 13 wel een leuk voorbeeld van hoe een shooter (deels) kan slagen op een handheld. Maar hoe zit het nu met de toekomst? Welnu, Sony zelf heeft er schijnbaar veel vertrouwen in. Zo is er al Resistance: Burning Skies, die over een kleine twee maanden in de winkelschappen ligt. Dit is echter wel weer een typische titel die, ogenschijnlijk, de consoledelen probeert na te bootsen. Het is dus de vraag of deze game zal slagen als een handheld game. Ook schijnt er een Killzone-game onderweg te zijn, alsook een Call of Duty-titel en een BioShock-game. Het is zeer aannemelijk dat ook deze games proberen de console tegenhangers op elk gebied na te bootsen. Dit is in principe niet verkeerd, maar daarmee gaan juist de grote voordelen van de handheld verloren, en verliest het in principe zijn functie. Handheldshooters moeten juist degelijk zijn op het gebied van handzaamheid (vandaar ook de benaming HANDheld). Daarbij is het, zoals ik zei, belangrijk dat je makkelijk in en uit de game kunt gaan en dat je, mede dankzij de Vita, leuke online functionaliteiten in de game inbrengt.


Unit 13: een eendagsvlieg in de wereld van shooters?

Vooralsnog heb ik, afgezien van Unit 13, nog geen andere Vita-shooter gezien die een soortgelijke structuur hanteert. Dit is iets wat elke spelontwikkelaar in zijn achterhoofd moet houden. Het is makkelijk om een console game te porten voor de Vita, maar het is een werkelijk staaltje kunst om een bestaande franchise zodanig om te vormen dat het ideaal geschikt is voor handhelds. Dit is iets wat ontwikkelaars moeten nastreven. Ook alleen dan durf ik te zeggen dat de shooter franchise sterk in zijn schoenen staat op de handhelds. Want naar mijn mening staat dit genre nog in zijn kinderschoenen voor de handheld. De Vita is het perfecte platform om shooters goed tot uiting te brengen. Met HD-graphics, volledige besturingsmogelijkheden en een 3G-functie lijkt de inhaalslag op consoles te zijn gemaakt. Ik ben erg benieuwd naar de dag waarop de shooters met een intense en onbegrensde ervaring op handhelds verschijnen, met een consolewaardig gevoel, of misschien nog beter.

Wat dat betreft heeft Unit 13 mij dus laten zien wat de toekomst kan zijn voor shooters op handhelds. En zoals ik al zei, als ik denk aan toekomstige titels voor de Vita, zoals Killzone, Resistance, BioShock en Call of Duty, dan kan ik al fijn in mijn handjes knijpen. Het werkt namelijk op de Vita, en verdomd goed ook.

reacties
#362473  | 25 maart 2012 18:35 - SP33D-D3V1L
Avatar van SP33D-D3V1L
Reacties: 233
Hmmm leuk hersenspinsel..... Ik kan mij herinneren dat ik Call of Duty speelde op de psp (heel wat jaartjes geleden) en toen werkte het al goed, laat staan met 2 controllsticks. Hoe dik zal het zijn om een nieuwe cod / Battlefield / MoH online te kunnen spelen op de vita ! En waar ik het, het meest mee eens ben, is dat ports niet wenselijk zijn. Een spel (FPS) speciaal voor de vita, en dan door PSonly hoger als een 8 krijgen, betekend voor mij de Vita direct in huis !
#362477  | 26 maart 2012 02:43 - Magnolia
Avatar van Magnolia
Reacties: 1.167
Leuk stukje, maar voor mijn part mogen ze (online) shooters op de handhelds achterwege laten. Online spelen met 3G is toch niet mogelijk, tenzij ze met een speciaal data-plan komen. (Zie: Phantasy Star Online 2, maar het lijkt me sterk dat ze dat voor elke game gaan doen)
#362478  | 26 maart 2012 09:56 - psp
Avatar van psp
Reacties: 328
Hoeveel moeite is het om een ps vita icoontje te maken die aangeeft dat een item gaat over de PS Vita in plaats van psp?
#362481  | 26 maart 2012 13:53 - Assassin
Avatar van Assassin
Reacties: 1.819
Quote:
Hoeveel moeite is het om een ps vita icoontje te maken die aangeeft dat een item gaat over de PS Vita in plaats van psp?

Hahah dit klinkt wel grappig aangezien je eigen naam psp heet (niet vervelend bedoelt). Misschien kunnen ze dat inderdaad doen maar past het dan wel en daarnaast zijn haast alle toekomstige releases zo'n beetje voor de Vita als het goed is.
#362485  | 26 maart 2012 14:32 - Opgezegd10
Standaard avatar
Reacties: 951
Quote:
Quote:
Hoeveel moeite is het om een ps vita icoontje te maken die aangeeft dat een item gaat over de PS Vita in plaats van psp?

Hahah dit klinkt wel grappig aangezien je eigen naam psp heet (niet vervelend bedoelt). Misschien kunnen ze dat inderdaad doen maar past het dan wel en daarnaast zijn haast alle toekomstige releases zo'n beetje voor de Vita als het goed is.


Dan zouden ze het icoontje PSV moeten noemen maar na gister is dat sowieso een belediging naar de handheld van Sony hahaha.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
hardware info
Categorie: Systeem
Release: 22 februari 2012