PlayStation Only
special
Game

Auteur: Jelle Schut (jellejelle)
Geplaatst op: 30 maart 2012 om 14:00


English Translation   Tags: Geen tags
ps3

Een nieuw einde redt Mass Effect 3 echt niet

Special - Column | 30 maart 2012 - Ik geef eerlijk gezegd niet zoveel om Mass Effect 3. Ik heb de serie nog nooit gespeeld en de kans dat het wel gaat gebeuren is bijzonder klein. Waarom moet nota bene ik dan mijn zegje doen over de controverse rondom het einde van Mass Effect 3? Misschien wel omdat ik er totaal geen emotionele band mee heb. Ik vind het zuur voor de mensen die teleurgesteld zijn, maar verder lig ik er niet wakker van. Tegen die mensen zou ik wel alvast willen zeggen 'stop met vragen naar een ander einde, het gaat nooit werken'.

LET OP: Dit artikel bevat geen spoilers over het verhaal van Mass Effect 3.

Vocal minority
Het 1ste wat me opvalt in de hele discussie over de game is dat iedereen het begrip 'vocal minority' lijkt te vergeten. Er bestaat een gezegde over service dat mensen een goede ervaring aan slechts 2 mensen doorvertellen en een slechte aan 10. Kopieer dat naar het internettijdperk en klagers zullen veel eerder in hun toetsenbord klimmen, dan de gamer die het einde prima vindt. Heb ik hier bewijs voor? Nee. Het kan best zo zijn dat het merendeel van de Mass Effect 3 spelers het einde ruk vindt. Feit blijft wel dat zelfs wanneer 100.000 gamers om een nieuw einde vragen er nog altijd pakweg 2,9 miljoen zijn die dat niet doen.

Een kut einde is kut
Dat het misschien een minderheid is die klaagt betekent niet dat ik zeg 'houd je bek maar lekker'. Ik snap de emotionele waarde van zo'n game perfect en de teleurstelling na een slecht einde ook. Ik heb het zelf meerdere keren meegemaakt. Neem Halo 2, de game viel sowieso al wat tegen na een fabuleuze demo van Bungie op de E3 van 2003, maar het einde sloeg echt alles. Master Chief had net de mensheid gered en springt dan doodleuk aan boord van een Covenant schip, terwijl hij 'I'm going to finish this fight' uitkraamt. God, wat een anticlimax was dat.



BioShock teleurstelling
Mass Effect 3 en Halo 2 zijn niet de enige toppers die in het rijtje teleurstellingen thuis horen. BioShock deed ook aardig zijn best. De hele game was werkelijk waar fantastisch, tot het laatste level. De laatste boss fight was werkelijk waar dramatisch in vergelijking met de rest van de game en liet me achter met een nare smaak in mijn mond. Het kon toch niet dat zo'n geweldige game zo slecht eindigde? Ik stel me een beetje voor dat het is zoals de Mass Effect 3-fans zich voelen.

Een ander einde helpt niet
Had BioShock me meer vreugde bezorgd als ik later een beter einde had gekregen? Nee en dat zal bij Mass Effect 3 ook niet het geval zijn. Waarom niet? Het spelen van een game is een reis die je als gamer maakt. Die reis is de 1ste keer het meest verwonderlijk, alles is nieuw en fris en zeker in een game als Mass Effect 3 bereid je jezelf eigenlijk gedurende die hele reis voor op het einde. Het moment supreme dat de trilogie moet afsluiten. Zo'n reis maak je maar 1 keer mee, je kunt een game wel een 2de keer spelen en dan een 'beter einde' meemaken, maar het helpt niet. Die ervaring, die 1ste keer dat je de controller neerlegt en de laatste cutscene bekijkt, het moment dat je hoopt dat de afsluiting zo is zoals je hem in je hoofd al gevormd had, dat komt nooit meer terug. Een nieuw einde vertelt het verhaal misschien beter, of is spectaculairder, maar de emotionele lading is weg, het is gewoon een einde, geen afsluiting.

Einde niet 1,2,3 aan te passen
Laten we ook niet vergeten dat het einde van een game niet iets is dat de makers er zomaar los in dumpen. Het hele verhaal werkt naar dat moment toe en als je dat moment herschrijft kun je de rest niet gewoon hetzelfde laten. Het zou een rotzooi worden als BioWare het op die manier zou aanpakken. Als BioWare echt een nieuwe, en naar maatstaven van de klagers wel een goede, afsluiter zou maken voor Mass Effect 3 zou dat veel dieper moet gaan dan alleen die laatste cutscene. Het is bijna als een gebreide trui, als je er 1 draad uittrekt valt het geheel uit elkaar en moet je het vanaf de 1ste steek weer in elkaar zetten.



EA slechte invloed op BioWare?
Er zijn boze tongen die beweren dat het allemaal komt omdat EA een slechte invloed heeft op BioWare. Net zoals dat de overname door Microsoft Rare totaal geen goed heeft gedaan. Er moet wel gezegd worden dat Dragon Age II het niveau van Dragon Age: Origins absoluut niet haalde, maar Star Wars: The Old Republic is dan voorlopig wel weer de enige echte concurrent van World of Warcraft. Het is te makkelijk om te roepen dat EA evil is, dat ze Mass Effect tot het eind der tijden willen uitmelken en dat ze BioWare gecorrumpeerd hebben. Je kan alleen niet uitsluiten dat het commerciŽle denken bij EA soms botst met de richting die BioWare voor ogen heeft.

Kan BioWare zichzelf redden?
Nu is de grote vraag, kan BioWare nog wat doen? Kan het bedrijf weer stijgen in de achting van de fans? Natuurlijk kan dat, teleurstelling slijt, zelfs in het internettijdperk. BioWare kan zelf ook een aantal dingen doen, maar wat ze absoluut niet moeten doen is een alternatief einde maken. Dat neemt de teleurstelling niet weg en zal het voor veel gamers alleen maar erger maken. Wat BioWare het beste kan doen is stil zitten, niet voor niks is er een uitdrukking die zegt dat je maar beter stil kunt zitten als je geschoren wordt. Laat de kritiek even uitrazen en doe dan iets goeds voor je fans. Gratis DLC, maak desnoods een extra stukje verhaal in de verre toekomst na Mass Effect 3 waar Shepard nog eens reflecteert, maar in godsnaam, geen nieuw einde.

reacties

Er zijn nog geen reacties.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
game info
Ontwikkelaar: BioWare
Uitgever: Electronic Arts
Meer info
Aantal spelers: -
Release: 8 maart 2012
Stats
Aantal keer in collectie: 3
Aantal keer in wenslijst: 7

gerelateerde media