special
PlayStation default sfeerafbeelding

Auteur: Jelle Schut (jellejelle)
Geplaatst op: 7 maart 2013 om 18:00


English Translation   Tags: Geen tags
alg

De radicale ommezwaai van Sony

Special - Column | 7 maart 2013 - Het contrast tussen de nederige Japanse cultuur en de houding van PlayStation-topman Ken Kutaragi kon vlak voor de PS3-launch niet groter zijn. Kutaragi stelde dat wij gamers maar hard moesten werken om een PlayStation 3 te verdienen als reactie op klachten over de introductieprijs van zeshonderd euro. Het was het trieste hoogtepunt van een launch campagne die bol stond van de PR-blunders en arrogantie. Wie herinnert zich niet de lachwekkende uitspraak 'de next-gen begint pas als wij het zeggen'. Fast forward naar een jaar of zeven later en we kregen tijdens de PS4-aankondiging ineens een radicaal ander Sony te zien. Nederig, begrijpend en denkend vanuit de ontwikkelaar en gamer.

Een andere toon
Wat je ook wilt zeggen van wat Sony onlangs wel en niet aankondigde, of belangrijker, niet liet zien, de toon van de presentatie was wel het meest opvallend. Vanaf het moment dat topman Andrew House het podium beklom liet Sony zien geleerd te hebben van de fouten. Sony lijkt voor de PlayStation 4 echt te hebben geluisterd naar de twee partijen die ze moeten overtuigen van hun console, ontwikkelaars en gamers. Het was zo hypnotiserend dat het me niet eens opviel dat er geen console te zien was tijdens de presentatie, dat ‘zag’ ik pas na Twitter-berichten van anderen.

In zo ongeveer ieder interview met een ontwikkelaar die niet direct voor Sony werkt viel een opmerking op 'ze vroegen om feedback'. Sony is de afgelopen jaren vreselijk druk bezig geweest ontwikkelaars het hof te maken. Ik zie Andrew House al zitten bij een Ubisoft of EA, druk noterend in zijn schriftje wat de ontwikkelaars graag zien in de PlayStation 4. Alle gekheid op een stokje, het spreekt voor Sony dat ze blijkbaar dusdanig serieus rekening gehouden hebben met de wensen van ontwikkelaars dat iedere dev erover begint in interviews. Of Sony heeft natuurlijk een verdomd slimme PR-strategie.


Dat indie-ontwikkelaar Jonathan Blow op het podium kwam om een nieuwe PS4-game aan te kondigen was ook wel een teken aan de wand. Blow, bekend van Braid, en niet bang om zich uit te spreken, is de laatste jaren uitgegroeid tot een belangrijke figuur in de indie scene. Sony is erin geslaagd om de eigenzinnige Blow niet alleen te overtuigen om een game te ontwikkelen voor Sony's nieuwste console, maar ook de loftrompet te steken over het apparaat voor een miljoenenpubliek. De slag om de indie lijkt Sony op deze manier te gaan winnen.

Game pc, ehm, PS4
Het is niet vreemd dat ontwikkelaars zo gelukkig worden van Sony. De PlayStation 4 is immers een vermomde game pc, met 8GB DDR5 geheugen en een x86 CPU, meer pc dan dat wordt het niet. Ook voor gamers is dit een goede stap, want alhoewel de PS4 krachtiger is en er dus meer ontwikkelbudget naar bijvoorbeeld de grafische afdelingen moet, is de hopeloos ingewikkelde Cell-processor overboord gekieperd. Ontwikkelaars krijgen hardware in hun handen die ze grotendeels kennen, die flexibel is, die niet nodeloos gecompliceerd is. Wat dat betreft heeft Sony goed gekeken naar Microsoft, het bedrijf dat met de Xbox 360 al een halve game pc op de markt bracht.

Nadat hardware-ontwikkelaar David Cerny ontwikkelaars lekker had gemaakt, begon Sony aan zijn liefdesverklaring voor gamers. Games streamen naar je Vita, games streamen via internet, een game eerst gratis uitproberen voordat je hem koopt, een chip om game-updates op de achtergrond binnen te hengelen, gameplay direct opnemen en delen, je console die precies onthoudt waar je was in een game zonder de noodzaak om te saven. Mijn hemel, Sony leek een complete serenade te hebben geschreven speciaal gericht aan ons, de gamers. Het zijn natuurlijk maar beloftes, maar als Sony's acties hiermee overeenkomen, dan mogen we ons verheugen op een topconsole.

Gewoon tweedehands games spelen
De gamer love hield daar niet op. Alhoewel Sony het in zijn presentatie niet noemde wist topman Yoshida niet hoe snel hij in het eerste de beste interview na de presentatie moest ontkennen dat Sony tweedehands zou blokkeren. 'Natuurlijk kan de PlayStation 4 gewoon tweedehands games afspelen, haha, hebben jullie gamers je het hoofd op hol laten brengen.' Misschien een beetje meneer Yoshida, maar blij dat u het even ontkracht. Want oei, oei, oei, wat had Sony een zeperd gemaakt als het wel waar was geweest. Dan had het internet in de brand gestaan en was de PlayStation 4 al ver voor de launch mislukt. Het fijne is nu wel dat Microsoft het absoluut niet kan maken om met zo'n systeem aan te komen, als ze daar überhaupt al aan dachten. Zo heeft Sony er in één klap voor gezorgd dat we op de komende generatie consoles gewoon lekker tweedehands games spelen.


Het enige smetje op de presentatie was wat mij betreft niet de afwezigheid van de console. Daar ben ik het met Sony eens, het is maar een doos, wat ie kan is tig keer belangrijker. Nee, de poging om de PlayStation Vita nieuw leven in te blazen was een beetje treurig. Er is weinig meer dat de Vita kan redden, al helemaal niet game streaming van de PlayStation 4. Leuk als je er eentje hebt, maar ze gaan er echt geen duizenden Vita's door verkopen. Laat staan de miljoenen, die Sony eigenlijk nodig heeft. Natuurlijk kon Sony de Vita niet negeren, maar het was ongemakkelijk te zien in wat voor een spagaat Sony op dit moment zit als het op hun handheld aankomt. Op het randje van mislukt, maar negeren kan niet, want dan geeft Sony zijn verlies toe.

Nog genoeg hobbels
Is Sony bij voorbaat al geslaagd dankzij deze presentatie? Natuurlijk niet. De weg naar de launch en belangrijker nog, succes voor de PlayStation 4 is nog lang en er kan nog heel veel mis gaan. Wat als het apparaat weer zeshonderd euro kost? Wat als Europa tot begin 2014 moet wachten? Of als die game streaming er voorlopig niet komt? Zo kan ik nog wel twintig hobbels bedenken waar Sony over kan struikelen en lelijk zijn bakkes aan kan stoten. Het is niet te hopen voor het bedrijf dat het gebeurt, maar de gebrekkige communicatie rond de PlayStation Network hack bewees niet al te lang geleden nog dat Sony niet altijd zijn zaakjes op orde heeft.

Wat Sony vorige week in ieder geval wel liet zien is dat ze begrepen hebben hoe de weg naar het hart van een gamer en ontwikkelaar loopt. Niet door arrogantie, maar door innovatie, respect en door te luisteren naar de wensen van je consument. Wat Sony de komende maanden gaat doen zal van levensbelang zijn voor het launch succes van de PlayStation 4. De eerste ronde hebben ze in ieder geval gewonnen en daar kan ik best een aantal spreekwoorden op loslaten. De eerste klap is een daalder waard, of een goed begin is het halve werk. Nou ja, je snapt het wel en Sony gelukkig ook.

reacties
#370059  | 7 maart 2013 18:14 - Wonderwall
Avatar van Wonderwall
Reacties: 5
Goed geschreven stuk. In eerste instantie had van mij de next-generation consoles nog even mogen wachten, maar ik ben blij dat Sony het initiatief heeft genomen.
#370062  | 7 maart 2013 20:01 - nightwing
Avatar van nightwing
Reacties: 245
Leuke column Jelle.
Ik vind het goed dat de PS4 volgend jaar komt. De huidige games kunnen mij niet meer van mijn sokken blazen qua graphics en dan weet je dat de tijd rijp is voor een nieuwe console.
#370065  | 7 maart 2013 20:26 - techmode
Avatar van techmode
Reacties: 1.108
Quote:
Leuke column Jelle.
Ik vind het goed dat de PS4 volgend jaar komt. De huidige games kunnen mij niet meer van mijn sokken blazen qua graphics en dan weet je dat de tijd rijp is voor een nieuwe console.

gameplay boven graphics
#370068  | 7 maart 2013 20:51 - mrAdmirals
Avatar van mrAdmirals
Reacties: 738
Quote:
gameplay boven graphics

Liefst alletwee
#370069  | 7 maart 2013 20:56 - nightwing
Avatar van nightwing
Reacties: 245
What can I say, ik ben een graphics hoer
#370071  | 8 maart 2013 09:48 - lafaer
Standaard avatar
Reacties: 1.108
Laten we hopen dat ze nu WEL een keer doen wat ze beloven "Full HD 1080p gaming with the PS3" Jep.. dus niet. Echt irritant.

Voor mij Gameplay > Graphics trouwens.
#370073  | 8 maart 2013 10:24 - krieco
Standaard avatar
Reacties: 103
Ik speel voornamelijk multi-platform games op mijn xbox360 en de exclusieve titels van playstation3.
Als Sony al deze beloftes kan waarmaken ga ik enkel voor de playstation4. Je hebt gelijk wat je schrijft in je column. Deze keer hebben ze rekening gehouden met wat ontwikkelaars en gamers willen en proberen ze niet eigenwijs hun eigen strategie door te drammen. Je leest het overal dat Sony aan het scoren is onder gamers. Microsoft zal al héél straf uit de hoek moeten komen om dit nog te veranderen.
#370087  | 8 maart 2013 23:30 - Boro
Avatar van Boro
Reacties: 259
"Sony is de afgelopen jaren vreselijk druk bezig geweest zijn met ontwikkelaars het hof te maken. " die zin loopt niet.. voor de rest 1 = gameplay 2 = graphics
#370236  | 15 maart 2013 11:51 - billie91
Avatar van billie91
Reacties: 3.092
De Vita kan nog gered worden door twee dingen, een flinke prijsverlaging en een boel topgames. Ik reken dat Sony hier nog lang niet mee klaar is maar ik zie al lichte verbeterpunten zoals de prijsverlaging in Japan voor de Vita, de verkopen schoten omhoog. Nu de EU en de US nog en Sony kan in iedergeval weer daar een marktaandeel veroveren want de Vita heeft meer dan genoeg potentie om een tophandheld te worden. Mensen die hem nu al hebben weten dat drommels goed want games als Gravity Rush of Uncharted Golden Abyss waren echt prima op de Vita.

Om een reactie te plaatsen dien je ingelogd te zijn.
Nog geen account? Registreer je gratis!
Bedrijf info
Land van herkomst Japan
Opgericht in 1993