Profielen
Member Reviews
Weblogs
GO!Vision
PS Store
Hardware
PS3
PSP
Prijsvragen
Nieuws Submit
Redactie
Contact
Twitter
Hyves
YouTube
Auteur: Keepertje8
Geplaatst op: 25 augustus 2009 om 21:52
Laatst gewijzigd op: 25 augustus 2009 om 22:14
Geplaatst op: 25 augustus 2009 om 21:52
Laatst gewijzigd op: 25 augustus 2009 om 22:14
Woelige baren, vrijheden laten varen
Weblog | 25 augustus 2009 - Na de Mexicaanse Griep en de crisis is nu een 13-jarig meisje midden in een draaikolkende mediahype terecht gekomen. Je bijna moet wel in een grotto leven of World of Warcraft hebben gespeeld indien je er nog niet van had gehoord. Laura Dekker wil de wereld rond varen, in haar zeilbootje, maar een zeeblokkade van de Nederlandse overheid en diverse gezinsinstanties probeert die droom naar de bodem van de zee te laten zinken. Nou is er eens die VOC-mentaliteit, en dan gebeurt er zoiets. Aye aye aye…

Nou laat ik me normaal gesproken niet zo graag uit over dit soort mediahypes. Voor dit geval maak ik echter graag een uitzondering. Waarom? Omdat het hier niet over Laura Dekker gaat, niet over zeilen als een gevaarlijke sport, en niet over het ontduiken van de leerplicht. Het gaat om persoonlijke vrijheden aan de ene kant, en burgerlijke regelmatigheid aan de andere kant. Erg interessant. Dit debat is al zo oud als de geul naar Rome en eigenlijk ook de reden dat deze zaak zoveel wind vangt.
Laat ik meteen even de argumenten van bekrompen Nederland opzij zetten. Gevaarlijk is het zeker zo’n tocht, natuurlijk, maar ze vaart samen met een hele groep andere boten, houdt minimaal elke drie weken een pauze en is voorzien van de laatste snufjes op technologisch gebied. Thor Heyerdahl zou er jaloers op zijn geweest. Daarnaast moeten we niet doen alsof Nederland nou zo’n veilige haven is, zelfs een zomeravond feestje in Hoek van Holland kan uit de hand lopen.

Sowieso is het benadrukken van het gevaar een ongelooflijk betuttelende gedachte. Somalische piraten, gevaarlijke stromingen, hoge golven en windstilte worden zo vaak aangehaald dat je er bijna zeeziek van wordt. Ik zeg kinderoversteekplaatsen, gammele balkons, spoorwegovergangen, hete thee en dancefeestjes. Een ongeluk zit in een klein hoekje, de dood ligt altijd op de loer.
Nee, deze discussie gaat niet over de risico’s die een dergelijke tocht met zich meebrengt. Het gaat eerder over het totalitaire Balkenende IV met regelkapitein Rouvoet en de 101 moraalmatrozen. Het lijkt er op dat dit ernstig onseculiere kabinet uit is op het creëren van een politiestaat, een staat waarin we allemaal van negen tot zes op kantoor bivakkeren, daarna veilig thuis achter de VINEX-tv zitten en ons vergapen aan SBS6-bagger en reclamespotjes, elke zondag naar de kerk gaan en vooral 'normaal' blijven.
Iets met een maaiveld en een kop.

Een soort dystopische staat, waarin betutteling, middelmaat en ordelijkheid centraal staan. Zoals het Oceanië van Orwell's 1984, waarin we alleen 'normaal' mogen denken en eerder als machines bestempeld zullen worden dan als vrije individuen. Terug met zijn allen naar de jaren '50, toen vrouwen nog achter het aanrecht stonden en papa met vader werd aangesproken. Veilig vaarwater. Ordnung Muss Sein!
Mevrouw Dekker mist natuurlijk wel de nodige portie onderwijs wanneer ze op wereldreis gaat. Je moet er toch niet aan denken dat je dat ontiegelijk brakke, onintellectuele, laagdrempelige, onambitieuze en kwalitatief arme instituut dat wij vreemd genoeg het Voortgezet Onderwijs noemen moet missen? Stel je eens voor dat je niet naast je schooltijd achter de MSN-cam zit te strippen, kettingbrieven op Hyves zit te verwijderen, dat je niet bij foute Golf GTI-vriendjes in de auto zit, geen breezers aan het zuipen bent, de Cosmo moet missen en geen seks in de Bijlmerse kelderboxen hebt! Damn, dan mis je wat zeg…

Nee, weet je wie echt wat missen? De kantoorbaanloeders van de jeugdzorg, de ambtenaartjes die ons leven proberen te reguleren, de azijnpissers en moraalpiraten die zichzelf het predicaat 'intellectueel' durven te geven. Mooie geboorte, uitstekend gereformeerd basisschooltje, gemoedelijke tijd op de HAVO gehad, de studie met veel stress en weinig uitgaan gehaald, meteen na de uitreiking achter het kantoor plaatsgenomen, tussendoor veel Shownieuws kijken, na 67 jaar met pensioen, de dag daarop kanker, vier man en een dove hond op de begrafenis. Echt iets om trots op te zijn. Yar!
Eigenlijk zouden we Laura moeten stimuleren bij het ondergaan van deze reis, waarbij ze overigens ook gewoon onderwijs volgt via het internet. Als het internet wegvalt, kan ze nog altijd een schooltje opzoeken in een bananenrepubliek als Panama. Je gaat mij niet vertellen dat het onderwijs daar nog slechter is dan hier…
Meid, gewoon gaan! Waarom? Omdat het kán!
Negeer die mensen die een reisverzekering afsluiten zodra ze het bordje Friesland zien staan!
Negeer die mensen die zo achterlijk zijn om te roepen dat ''de ouders onverantwoordelijk zijn en ik mijn kind zoiets noooooooooit zou laten doen'', waarna de reporter doorvraagt: ''Zeilt uw kind?'' en Tante Sidonia apengarend in de camera zit te staren.
Negeer die mensen die de verheffing der middelmaat propageren.
Negeer leeftijdfetisjisten.
Negeer getraumatiseerde psychologen.
Negeer EO-presentatoren.
Negeer de wereld, en trek er vooral op uit! Raise the anchor and set sail!
Leve de laissez-faire!
Note: Ook Rainier is er zich dermate van bewust dat een ordelijke samenleving erg wenselijk is en dat we niet moeten vervallen in anarchisme. Toch kan je niet echt 'leven' zonder buiten de lijntjes te kleuren, zonder persoonlijke vrijheden te benadrukken en dromen na te streven. Leven doe je nu, niet gisteren, en al helemaal niet morgen. Amen.
#4282
| 25 augustus 2009 22:10 -
blackdwarf
Reacties: 1.020
wat nu zeg ben ik zeer serieus in: asl ze wilt mag ze van mij apart gaan i don't care, maar als ze sterf wat ik vrijwel zeker weet ga ik niet het niet zielig vinden. zij wilt och op wereld reis zij denkt, weet je wat ik ga dat eens doen. als ze sterft dan is het haar eigen keuze geweest. wat ik wel belachelijk vindt was dat een beroemde nederlandse zeiler(weet zijn naam even niet) zei: moet ze doen, is toch leuk. als iemand weet hoe gevaarlijk het is weet hij het wel en dan gaat die dat zeggen.
Reacties: 600
Geweldige blog!! Je moet echt vaker stukjes schrijven

Reacties: 1.020
wou ook nog zeggen. inderdaad je blogs zijn leuk om te lezen. ok meningen valt te ywisten ,maar je brengt het wel leuk.
Reacties: 7.175
leuk geschreven
Reacties: 2.888
Zeker leuk geschreven. Maar dat kind moet gewoon thuis blijven.
Reacties: 218
| Quote: Zeker leuk geschreven. Maar dat kind moet gewoon thuis blijven. |
Het lijkt erop dat de wettelijke macht het daar ook mee eens is, ze wordt onder toezicht geplaatst en een onafhankelijk onderzoek moet uitwijzen of de reis een gevaar is voor haar ontwikkeling. Ongelooflijk... Bedankt voor de reacties allemaal btw

Reacties: 2.498
Haha precies.
Vooral niet luisteren naar EO Presentatoren!
Vooral niet luisteren naar EO Presentatoren!
Reacties: 893
Je moet je wel afvragen of onbeperkte vrijheden goed zijn voor de veiligheid van een land, de overheid is er toch om de burgers te beschermen? Je laat toch ook niet een man van 80 trouwen met een kind van 12 omdat zij het allebei 'willen'?, dat is tegen de moraal van deze rechtstaat in. Als die vader niet verantwoordelijk genoeg optreed voor zijn kind moeten we dat kind daar ook tegen beschermen, hoe graag ze het misschien op dit moment zelf wil maakt niet uit; daar denkt ze anders over als ze straks midden op zee zit en in een enorme storm belandt, haar mast breekt, haar boot begint te zinken en het zeemansgraf op de loer ligt voor een kind van 13(!). Hoe moet ze zich verdedigen tegen dreigingen die niet uit de natuur komen?, wat doet ze als ze alleen in zo'n haven is aan de andere kant van de wereld?, en wat doen de mensen daar die een meisje van 13 alleen zien, niet in staat om te verdedigen? En zou je de discipline kunnen opbrengen om schoolwerk te doen als je duizenden kilometers van het gezag van je ouders en school afzit? Ik vind het onzin dat ze het überhaupt gaan onderzoeken of het een gevaar voor haar is, daar gaat belastinggeld naar toe, terwijl wij al weten dat het onverantwoord is. Ik maak me nog het minste zorg om het gevaar van achterlopen op het gebied van educatie. De echte gevaren van mens en natuur, daar maak ik me zorgen om. We leven toch niet in de VS waar iedereen zo'n overdreven verlang heeft naar vrijheid?
Dit vind ik trouwens wel te ver gaan, je weet dat het nergens op slaat, schrijf je toevallig ook voor de telegraaf?
| Quote: Nee, weet je wie echt wat missen? De kantoorbaanloeders van de jeugdzorg, de ambtenaartjes die ons leven proberen te reguleren, de azijnpissers en moraalpiraten die zichzelf het predicaat 'intellectueel' durven te geven. Mooie geboorte, uitstekend gereformeerd basisschooltje, gemoedelijke tijd op de HAVO gehad, de studie met veel stress en weinig uitgaan gehaald, meteen na de uitreiking achter het kantoor plaatsgenomen, tussendoor veel Shownieuws kijken, na 67 jaar met pensioen, de dag daarop kanker, vier man en een dove hond op de begrafenis. Echt iets om trots op te zijn. Yar! |
Dit vind ik trouwens wel te ver gaan, je weet dat het nergens op slaat, schrijf je toevallig ook voor de telegraaf?
Reacties: 218
@Playstation356:
De morele nihilist in mij zegt dat dat geen probleem mag zijn. Zo'n situatie is echter puur hypothethisch, als je een beetje realiteitsbesef hebt kan dat (momenteel) inderdaad niet.Je overdrijft de gevaren die zo'n tocht met zich meebrengt. Natuurlijk loopt ze het gevaar te overlijden, maar wat is daar mis mee? Dat loop je toch altijd, of je het nu leuk vind of niet. Het is niet de taak van de overheid om riskante expedities te verbieden. We leven in zo'n geciviliseerde en moderne wereld dat ze niet à la Heyerdahl of Columbus een tocht gaat ondernemen.
Mooi dat je de link legt met de VS. Hoewel we absoluut niet zo ver in hun vrijheidsidealen moeten gaan, moeten we echt waken voor de 'nieuwe kuisheid', het betuttelende, de overheidsbemoeizucht, etc. Een beetje Amerikaanser dus, ja... Met mate, dat wel.Over die quote; ik schrijf ook liever een wetenschappelijk, filosofisch essay waarin ik niet oordeel, geen stijlmiddelen gebruik en lekker saai schrijf. Soms moet je echter ook aan je publiek denken, en dan krijg je dit soort cartooneske Televaagteksten. Erg trots ben ik daar zelf ook niet op...Interessante reactie
| Quote: ''Je laat toch ook niet een man van 80 trouwen met een kind van 12 omdat zij het allebei 'willen'?'' |
De morele nihilist in mij zegt dat dat geen probleem mag zijn. Zo'n situatie is echter puur hypothethisch, als je een beetje realiteitsbesef hebt kan dat (momenteel) inderdaad niet.Je overdrijft de gevaren die zo'n tocht met zich meebrengt. Natuurlijk loopt ze het gevaar te overlijden, maar wat is daar mis mee? Dat loop je toch altijd, of je het nu leuk vind of niet. Het is niet de taak van de overheid om riskante expedities te verbieden. We leven in zo'n geciviliseerde en moderne wereld dat ze niet à la Heyerdahl of Columbus een tocht gaat ondernemen.
| Quote: ''We leven toch niet in de VS waar iedereen zo'n overdreven verlang heeft naar vrijheid? '' |

Reacties: 600
leuk om te lezen, hoop dat er nog een keer een komt
Reacties: 737
laat haar thuis blijven..
ik zie haar veel liever strippen op de cam!! xD
ik zie haar veel liever strippen op de cam!! xD
Reacties: 234
Ze is 13. No way dat zij in haar eentje even de wereld gaat gaan rondzeilen.
Reacties: 2.888
| Quote: laat haar thuis blijven.. ik zie haar veel liever strippen op de cam!! xD |
What tha fuck gozer?
Reacties: 46
Schitterend geschreven, ben het alleen niet met je eens. Ik vind niet dat ze mag gaan. Niet omdat het gevaarlijk zou zijn, niet omdat ik het onderwijs zo belangrijk vind, maar puur en alleen al om het feit dat de gehele toestand zo breed in de media is gekomen.
Je kunt er namelijk prat op gaan dat, mocht Laura groen licht krijgen, er opeens een hele hoop jonge zeevaarders, kruisvaarders en luchtvaarders -weet ik veel wat je nog allemaal kunt doen om school te missen- komt aankloppen bij de regering, omdat het kan, en omdat het mag! Of die het allemaal net zo menen als Laura, dat moeten we dan maar geloven. Ik ben ook niet te spreken over de kwaliteit van het onderwijs, maar om dan de leerplichtwet meteen ook maar op de schop te gooien vind ik een stap of 2 te ver.
Voordat mensen gaan roepen dat ik iedereen tot een saai en onavontuurlijk leven wens te veroordelen, zou ik graag nog 2 dingen willen zeggen. Ten eerste mogen er van mij best wel eens uitzonderingen op de regel worden gemaakt, helaas voor Laura (ze heeft er immers vast niet zelf voor gekozen) is haar zaak nu zo uitgebreid aan het licht gekomen dat, mocht ze toestemming krijgen, nou ja, zie alinea 1. Ten tweede wil ik nog kwijt dat ik Laura graag nog haar wereldreis zie maken, maar dat ze daarmee best even kan wachten tot na haar eindexamen. Jammer van je wereldrecord, maar we moeten toch echt ergens een grens leggen.
Je kunt er namelijk prat op gaan dat, mocht Laura groen licht krijgen, er opeens een hele hoop jonge zeevaarders, kruisvaarders en luchtvaarders -weet ik veel wat je nog allemaal kunt doen om school te missen- komt aankloppen bij de regering, omdat het kan, en omdat het mag! Of die het allemaal net zo menen als Laura, dat moeten we dan maar geloven. Ik ben ook niet te spreken over de kwaliteit van het onderwijs, maar om dan de leerplichtwet meteen ook maar op de schop te gooien vind ik een stap of 2 te ver.
Voordat mensen gaan roepen dat ik iedereen tot een saai en onavontuurlijk leven wens te veroordelen, zou ik graag nog 2 dingen willen zeggen. Ten eerste mogen er van mij best wel eens uitzonderingen op de regel worden gemaakt, helaas voor Laura (ze heeft er immers vast niet zelf voor gekozen) is haar zaak nu zo uitgebreid aan het licht gekomen dat, mocht ze toestemming krijgen, nou ja, zie alinea 1. Ten tweede wil ik nog kwijt dat ik Laura graag nog haar wereldreis zie maken, maar dat ze daarmee best even kan wachten tot na haar eindexamen. Jammer van je wereldrecord, maar we moeten toch echt ergens een grens leggen.
Reacties: 4.465
Gezeur over dr leeftijd... alsof je als 45-jarige ineens wel iets kunt doen als je echt in de sores belandt. Als je mast breekt of 30 somalische piraten met AK-47's gaan je pesten, ben je sowieso de sjaak. So be it, pech gehad, helaas pindakaas zeggen we dan. Risico van het vak. Een voetballer kan z'n been breken, een agent kan voor z'n donder worden gereden, een soldaat kan doodgeschoten worden. Kies je helemaal zelf voor en dan moet je niet daarna huiliehuilie doen.
Typisch Nederland, iemand heeft een eigen wil, kom daar gaan we tegenin. Maar zoals Yong dan weer terecht zegt, als de staat nu ingeeft krijg je geheid van die kanslozen die dan ineens ook dingen willen doen. Diezelfde mongolen die toen met die 1080 uren kwestie stonden te protesteren, maar als je ze vroeg waarvoor ze protesteerden, wisten ze het eigenlijk niet eens. De media heeft het voor haar verpest.
Typisch Nederland, iemand heeft een eigen wil, kom daar gaan we tegenin. Maar zoals Yong dan weer terecht zegt, als de staat nu ingeeft krijg je geheid van die kanslozen die dan ineens ook dingen willen doen. Diezelfde mongolen die toen met die 1080 uren kwestie stonden te protesteren, maar als je ze vroeg waarvoor ze protesteerden, wisten ze het eigenlijk niet eens. De media heeft het voor haar verpest.
Reacties: 121
kon ik maar zeile was ik zeker weg

Reacties: 1.663
Prachtig geschreven, echt!
Ik vond het heerlijk lezen, en de tekst was ook goed verzorgd!
En ik was het vrijwel overal met je eens. Kortom, top!
Ik vond het heerlijk lezen, en de tekst was ook goed verzorgd!
En ik was het vrijwel overal met je eens. Kortom, top!
Reacties: 240
Halleluja!, eindelijk eens iemand waar ik het mee eens kan zijn.
Reacties: 10
Geweldig stuk, je moet vaker schrijven (en mensen overtuigen
)
)










Koop wat je wil met B.O.E.G.